Gå til innhold

Nordnorsk søppel sendes skinnelangs for å bli svensk varme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter som vi forsøker å kjøpe kortreiste varer, er det en stor trøst at søppelet til gjengjeld er langreist.

Og brenne skal det vel, enten det er sortert eller ei, men ikke i vårt eget land...(?)

For energien fra brenningen av søppelet er så skitten at den vil vi heller ikke ha...(?)

La svenskene ta over skjiten, for

vi er så flinke på miljø...

Endret av KjeRogJør
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (12 minutter siden):

Kommer svensk søppel til oss med tog eller bruker ikea lastebiler og shipping? 

Forskjellen er at IKEA "selger" søppelet,

har ikke hørt pris på det som går den andre veien... 

Dekker kanskje transporten...(?)

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (12 minutter siden):

Kommer svensk søppel til oss med tog eller bruker ikea lastebiler og shipping? 

Her leder du retningen mot store besparelser. Det er liten vits å kjøre Ikea-varer ene veien og så tomme vogntog tilbake + tomme vogntog andre veien og søppel tilbake. Begynn med å slå de to fluene i en smekk så man slipper å kjøre tomme vogntog. De trenger ikke en gang laste av varene på norsk side, da det kan returneres på direkten. Eller ennå bedre: Droppe omveien om Norge. Eller ennå bedre: Slutte å lage så kortidsholdbare møbler i utgangspunktet. Også hadde vi sluppet å betale for unødvendig skrot som uansett må kjøpes på nytt etter kort tid. Og sluppet irritasjonen. Jeg har mistet tellingen på hvor mange fluer som er i samme smekk nå.. Det eneste vi mangler nå er et alternativt sted å parkere kvinnfolkene halve lørdagene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Her leder du retningen mot store besparelser. Det er liten vits å kjøre Ikea-varer ene veien og så tomme vogntog tilbake + tomme vogntog andre veien og søppel tilbake. Begynn med å slå de to fluene i en smekk så man slipper å kjøre tomme vogntog. De trenger ikke en gang laste av varene på norsk side, da det kan returneres på direkten. Eller ennå bedre: Droppe omveien om Norge. Eller ennå bedre: Slutte å lage så kortidsholdbare møbler i utgangspunktet. Også hadde vi sluppet å betale for unødvendig skrot som uansett må kjøpes på nytt etter kort tid. Og sluppet irritasjonen. Jeg har mistet tellingen på hvor mange fluer som er i samme smekk nå.. Det eneste vi mangler nå er et alternativt sted å parkere kvinnfolkene halve lørdagene.

Nå går det jo tog med malm fra Kiruna til Narvik, så går de mer eller mindre tomme tilbake. Riktignok er disse "selvdrevne" på regenerert energi, da de samler mer energi på vei nedover med fulle malm-vogner, enn det brukes på å kjøre togene tomme oppover fjellet igjen.

Skulle kanskje tro de klarer å ta med seg noen tonn med søppel, som så lastes over til vanlige transporttog når de er ankommet Kiruna. Men uansett, tenk om dette heller kunne vært sendt sørover til egne anlegg i Norge, langs en egen jernbane som går opp og ned langs hele landsdelen, og i fredeligere tider, også videre til Russland med norske varer.

Også andre varer kunne hovedsakelig gått gjennom Norge og ned til kontinentet, istedet for med masse lastebiler som skaper farlige situasjoen på nord-norske vinterveier av relativt forskjellig kvalitet.

Man kunne jo kalt det for Nord-Norge-banen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

For ordens skyld, jeg har ikke noe i mot flatpakkede møbler, bare noe mot elendig kvalitet og det stikket går ikke bare til Ikea.

Ikea har mye av bra kvalitet, men det meste er papp, bokstavelig talt.

Så lenge man ikke velger det billigste så har de mange møbler i heltre.
Fat, kopper og bestikk etc. er like bra på Ikea som andre plasser med en høyere pris.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke denne iveren etter å skade tilbudet om Jobb på  Norske Arbeidsplasser

Greit nok, søppeelforbrenningsanlegg er muligens ikke den mest attraktive jobben

men det er nå en jobb som det også kan skattes av til norske myndigheter

og det er ikke mulig om anlegget ligger i Svergie

Da tilfaller sånt svenskene

Det er selfølgelig mulig at en har gjort noe sånt for å effektivisere transport som allerede går ellers man får tomme tog den ene veien eller noe

Men det virker jo kke helt slik heller ut fra det andre har sagt i denne tråden

Samme greia finner man med Tømmer i deler av landet

istedetfor å sende tømmeret til et Norsk sagbruk eller sted der tømmeret foredles til andre produkter så sendes store deler av det vistnok til svenskene

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Brennverdien i restavfall er ca. 10 MJ/kg. Godstransport med lastebil forbruker i størrelsesorden 1 MJ/tonn-km. Altså kan en kjøre avfallet ca 10000 km før brennverdien er "brukt opp",

Elektriske godstog kan komme ned mot 0.25 MJ/tonn-km, mens dieseltog ligger på ca.0.5 MJ/tonn-km (tallene i litteraturen spriker veldig).

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...