stamkunde Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Går el-biler igjennom på kollisjonskrav? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Sitat Går alle el-biler igjennom kollisjonskurs? Ja, men de kan ta det som et online-kurs... 🤪😝 stamkunde skrev (5 minutter siden): Går el-biler igjennom på kollisjonskrav? Ah, det blir noe helt annet. Høres kanskje sprøtt ut, men ja elbiler har faktisk akkurat samme krav til kollisjonssikkerhet som ICE-biler. Og de tar samme testene hos f.eks. EuroNCAP. Eller var det noe helt annet du mente? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Sjølvsagt. Det blir ikkje stilt andre krav til elbilar enn bilar med drivstoff. https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/electric-vehicles/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Select a make&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=45155,41776&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736,44997&allClasses=true&allProtocols=false&allDriverAssistanceTechnologies=false&selectedDriverAssistanceTechnologies=&thirdRowFitment=false Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Sikkert flisespikkeri, men for å selge ein bil i Norge så må bilen oppfylle krava til ECE. Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. Dette er ein av grunnane til at enkelte modellar ikkje er å få kjøpt i Europa sjølv då både USA og Japan har litt andre krav som ikkje nødvendigvis samanfaller med europeiske krav. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2022 Hanhijnn skrev (På 22.3.2022 den 7.15): Ja, men de kan ta det som et online-kurs... 🤪😝 Ah, det blir noe helt annet. Høres kanskje sprøtt ut, men ja elbiler har faktisk akkurat samme krav til kollisjonssikkerhet som ICE-biler. Og de tar samme testene hos f.eks. EuroNCAP. Eller var det noe helt annet du mente? det var akkurat det jeg mente. Det er veldig interessant. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2022 The Avatar skrev (På 22.3.2022 den 8.08): Sikkert flisespikkeri, men for å selge ein bil i Norge så må bilen oppfylle krava til ECE. Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. Dette er ein av grunnane til at enkelte modellar ikkje er å få kjøpt i Europa sjølv då både USA og Japan har litt andre krav som ikkje nødvendigvis samanfaller med europeiske krav. wow. Det er veldig interessant. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 23. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2022 Zeph skrev (På 22.3.2022 den 7.24): Sjølvsagt. Det blir ikkje stilt andre krav til elbilar enn bilar med drivstoff. https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/electric-vehicles/#?selectedMake=0&selectedMakeName=Select a make&selectedModel=0&selectedStar=&includeFullSafetyPackage=true&includeStandardSafetyPackage=true&selectedModelName=All&selectedProtocols=45155,41776&selectedClasses=1202,1199,1201,1196,1205,1203,1198,1179,40250,1197,1204,1180,34736,44997&allClasses=true&allProtocols=false&allDriverAssistanceTechnologies=false&selectedDriverAssistanceTechnologies=&thirdRowFitment=false fikk liksom ikke inntrykk av det. Men da er det tydeligvis riktig. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) Elbiler har en tendens til å score bedre enn fossibiler også. Se f.eks MG ZS. Utgaven med Dieselmotor fikk 3 stjerner i NCAP, og den elektriske fikk 5 stjerner. Batteripakken stiver av kupeen og det hjelper godt på. En elbil har også mye større sansynlighet for å lande på hjulene om den rulles rundt grunnet det lave tyngdepunktet. Tesla Model X er vel ett fint eksempel på en bil man nesten ikke klarer å rulle på taket. Endret 23. mars 2022 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Det som sikkert har skapt misforståelsen om at elbiler ikke må krasjtestes, er disse små mini-elbilene (Buddy, Reva, Tweezy, etc). Disse er registrert som firehjuls motorsykler, og er derfor unntatt krasjtestene. Samme gjelder forøvrig vanlige mopedbiler. Heldigvis er det ikke så mange slike igjen 4 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 (endret) On 3/22/2022 at 8:08 AM, The Avatar said: ....Det finnes sjølvsagt også bilar som ikkje består testen, men slike bilar får ein då ikkje kjøpt i Norge. .... Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren. Endret 23. mars 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (3 timer siden): Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren. De null stjernene hadde vel strengt tatt ingen ting med kollisjonssikkerhet å gjøre, men heller at den manglet diverse nymotens hjelpesystemer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 2 hours ago, Kajac said: De null stjernene hadde vel strengt tatt ingen ting med kollisjonssikkerhet å gjøre, men heller at den manglet diverse nymotens hjelpesystemer. Det er nok ikke bare hjelpesystemene som ga den dårlig score. Den scoret dårlig på "adult occupant" med 43 %, "child occupant" med 52 % og "vulnerable road users" med 41 %, og helt elendig på "safety assist" med 14 %. Til sammenligning har VW ID.3 hhv 87 %, 89 %, 71 % og 88 %. Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 30. mars 2022 Del Skrevet 30. mars 2022 Slettet-fsaSP0zV skrev (På 23.3.2022 den 15.47): Minner om Renault Zoe, som fikk 0 (null) stjerner i test hos EuroNCAP. Dette er en bil som er solgt i mange år i Norge, og den selges fortsatt. Kollisjonssikkerhet er ikke tema i punktet som omhandler sikkerhet for bilen, og er heller ikke nevnt i brosjyren. Og i 2013, da Zoe var ny, fikk den 5/5 stjerner. I 2021 fikk den 0/5. Mye av det sikkert pga. fravær av hjelpesystemer som ikke var vanlige i "hverdagsbiler" i 2013, men som har blitt vanlig nå. EuroNCAP er altså et bevegelig mål, sånn at det er nytteløst å sammenligne biler som er testet på forskjellig tidspunkt. Best mulig kollisjonssikkerhet og kontinuerlig utvikling er selvfølgelig en bra ting, men skulle man målt opp mot dagens vurderingskriterier, så hadde de fleste bilene vi kjørte rundt i for ti år siden fremstått som livsfarlige.... 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå