bo1e Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 En selger som utelot nyttig informasjon gjorde at jeg er blitt sittende med en telefon med svartelistet IMEI. Jeg oppdaget ikke det med en gang siden telefonen virket som den skulle en god stund før svartelistingen gjorde at den mistet kontakt med mobilnettet. Telefonen var skrot da jeg kjøpte den, og jeg brukte litt tid på å få somlet meg til å gjøre noe med den så nå har jeg skjegget litt i postkassen. Men telefonen har dual sim, altså to simkort-plasser. Kun den ene er svartelistet ifølge tjenestene på internettet som sjekker sånt. Vil det funke å bare bruke den andre som er "clean"? Får jeg problemer med simkortet mitt nå som det har vært brukt sammen med en svartelistet IMEI? Vil det ha noen effekt å endre IMEI på den første simkort-plassen? Ser det finnes apper til android som kan gjøre det uten root, men har ikke prøvd det. Funker det uten noen uheldige bivirkninger og ville noe sånt løst problem med svartelistet IMEI? Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Kan du ikke bare teste det i kortplass 2? Kan jeg spørre hvorfor den ble svartelistet? Er det svitsj avtale som ble misligholdt? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 21. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Jeg var litt redd for at simkortet mitt skulle ha blitt besudlet etter å ha vært knyttet til IMEIen som er svartelistet eller at de to IMEIene kunne knyttes sammen sånn at nummer to også ble svartelistet hvis jeg prøvde meg på å bruke den. Selger opplyste ikke om at den var svartelistet. Den ble solgt som knust men fungerende. Men den har av en eller annen grunn begynt å fungere igjen nå og har kontakt med mobilnettet. Får bare krysse fingre og tær for at den fortsetter å fungere. Veldig rare greier. Edit: Sluttet å fungere igjen, og jeg tror kanskje det har å gjøre med at jeg har ice som operatør. Kan det tenkes at de ikke håndhever svartelistingen i sitt eget nett? Så når jeg er på ice sitt nett så funker ting, og når det er fallback til Telia sitt nett utenfor ice sin dekning så er den svartelistet igjen. Eneste forklaringen jeg klarer å koke i hop i farten. Endret 21. mars 2022 av bo1e Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Det skjønte jeg ikke .Hvorfor var den svartelistet da? Var den det burde det ikke begynne å fungere igjen uten videre. Du har også bra rettigheter ved privat handel i Norge så vil tro at en blacklistet imei er grunn til heving av kjøp. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 22. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2022 Såvidt jeg forstår så er det tre vanlige grunner til svartelisting. Økonomisk mislighold eller brudd på avtale, at telefonen blir meldt mistet eller ødelagt eller at den blir meldt stjålet. De siste alternativene gir normalt forsikringsutbetaling. Selger nevnte ikke for meg at den var svartelistet, eller var ikke klar over det, så det blir bare gjetting på hvorfor den er svartelistet. Telefonen var som nevnt tidligere knust og i ubrukelig stand da jeg kjøpte den, men innmaten fungerte. Jeg vet ikke grunnen til at den begynte å fungere igjen, men jeg gjetter at det har med å gjøre at ice ikke håndhever svartelisten i sitt nett, som jeg nevnte. Da vil den fungere så lenge den er i ice sitt nett, men slutte å fungere i områder hvor ice ikke har dekning og man faller tilbake til Telia sitt nett, som ice bruker der de selv ikke har nett. Uansett. Jeg flyttet simkortet først tilbake til en gammel telefon bare for å teste at alt funket normalt der, og det gjorde det. Så flyttet jeg simkortet til sim slot 2 i den "nye" telefonen og det ser ut til å fungere fint. Så langt ihvertfall. Forhåpentligvis gjør det susen og problemet er løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå