Gå til innhold

Du må bytte blybatteriet for å få Volkswagens nye programvare


Anbefalte innlegg

Ein må heller ikkje gløyma at Tesla har utvikla og produsert elbilar i ein god del år allereie, og har nok hatt sine utfordringar underveis. Dei andre produsentane er litt meir i startgropa og har nok ein del å optimalisere, uavhengig av kva plattform bilane er bygd på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(not the real) Dr. Bombay skrev (5 timer siden):

n av de største overraskelsene for min del var da jeg solgte BMW i3

i3 er absolutt en av de bilene med minst problemer. Vi hadde vår i 2+ år uten noe garantiarbeid. Kjenner også andre som ikke har hatt noe i løpet av hele garantitiden. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Ein må heller ikkje gløyma at Tesla har utvikla og produsert elbilar i ein god del år allereie, og har nok hatt sine utfordringar underveis. Dei andre produsentane er litt meir i startgropa og har nok ein del å optimalisere, uavhengig av kva plattform bilane er bygd på.

Feil på 12Volts-batteriet har vært en gjenganger på Tesla-biler i 10 år.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

Feil på 12Volts-batteriet har vært en gjenganger på Tesla-biler i 10 år.

De har brukt noen forferdelig dårlige leverandører av 12V batterier og de fleste (om ikke alle) som har feilet på Model 3 har vært grunnet feil på batteriene.

Nå har jo Tesla gått over til å ha 12V Lithiumbatteri istedefor bly og det skal vare bilens levetid. 

Liten funfact: Første Tesla Roadster hadde ikke 12V batteri men hentet istede 12V fra noen av cellene i hovedbatteriet. Men av diverse årsaker gikk de over til å ha eget 12V i den og etterhvert. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (1 time siden):

Fra MeinID wiki: 

Bei der Serviceaktion wird außerdem die 12V Batterie getauscht. Die 12V Blei-Säure Batterie (51 Ah) wird gegen eine EFB+ Batterie getauscht (49 Ah, EFB := enhanced flooded battery). Diese hat insb. bessere Eigenschaften in Bezug zur Zyklenfestigkeit und ist weniger kälteempfindlich.

Man kan jo spekulere i at de fleste merker velger at 12V forsyner bilen med strøm når den er parkert. Dette vil vare en stund, og føre til mange ladesykler - likt for en forbrenningsmotor, lades kun når motor driver dynamo.

Andre merker derimot har bilen "alltid på", og vedlikeholdslader 12V hele tiden. Da tappes fremdriftsbatteriet 2-4% hver natt, så 3 uker i parkeringshus på flyplassen og bilen er tom for strøm. 

 

Min Kona lader 12V batteriet med jevne og ujevne tidsintervaller. Men den er uten app, og har bortimot null "lekkasje" av strøm selv om den til tider lir stående gjerne 2 uker i strekk før jeg tar en av mine langturer eller mellomlang-turer. Den lille mengden strøm som går til å lade 12V er ovehodet ikke nok til å tappe batteriet 2-4 % i døgnet.

Det er nok appkobling og stadig tilkobling til bil fra serverne som vekker bilen, og drar en god del energi. Legg til at et merke (som vi ikke skal nevne med navn) er spesielt kjent for å tappe batteriet, har en egen modus for å overvåke bilen og bruke kameraene til å filme eventuelle hendelser den registrerer. Den funksjonen kan til tider dra mye strøm.

Men man kan få også denne bilen til å dra lite strøm, dersom man ikke bruker sentry mode og endel andre tjenester, samt lar bilen få sove i fred, og ikke til stadighet vekker den med app-calls.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (7 timer siden):

Om bare elbilene hadde hatt et batteri til de kunne fått strøm fra... hmmm... :hmm:

Årsaken til at elbiler fortsatt bruker 12 V batterier er av sikkerhet, redundans og bakoverkompatibilitet.

Sikkerhet fordi hovedbatteriet må kunne kobles ut når bilen er avslått, redundans og sikkerhet under en ulykke der pyrotekniske sikringen frakobler hovedbatteriet, og bakoverkompatibilitet fordi mange standarder og moduler fortsatt er laget for 12 V.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vår gamle Leaf tappet 12V batteriet i tide og utide. Problemet var at når man satte den på lading så ladet den 12V batteriet, men når ladingen var ferdig og kabelen fortsatt plugget i ble lading av 12V blokkert. Så om vi ikke brukte bilen på en drøy uke etter at den var ferdigladet så lå 12V batteriet på maks 8V. Dårlig design, som visstnok ble fikset med ny firmware etter hvert (men aldri på vår bil, selv om verkstedet sa den var helt oppgradert). Løsningen var å ikke ha bilen på lader når vi f.eks reiste på hytta med den andre bilen. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Vår gamle Leaf tappet 12V batteriet i tide og utide. Problemet var at når man satte den på lading så ladet den 12V batteriet, men når ladingen var ferdig og kabelen fortsatt plugget i ble lading av 12V blokkert. Så om vi ikke brukte bilen på en drøy uke etter at den var ferdigladet så lå 12V batteriet på maks 8V. Dårlig design, som visstnok ble fikset med ny firmware etter hvert (men aldri på vår bil, selv om verkstedet sa den var helt oppgradert). Løsningen var å ikke ha bilen på lader når vi f.eks reiste på hytta med den andre bilen. 

Hvilken modell var det? Har enda det orginale batteriet i min 2014 leaf og det virker enda som det holder koken. Ser den lader 12V batteriet når strøm er tilkoblet men har ikke sjekket når lading er ferdig.

Lenke til kommentar

Ioniq'en min lader 12v-batteriet når den står til lading, og ellers lader den det med (u)jevne mellomrom når den står parkert.
I vinter hadde jeg en bluetooth batterimonitor fra båten påkoblet 12v-batteriet for å sjekke, og så snart spenningen falt ned mot 12,4 volt, så ladet den det opp igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Samtidig kommer en ny funksjon som lar deg begrense batterioppladingen til 80 prosent.

OK, her er det mulig at det er jeg som er totalt idiot og ikke skjønner hva det er snakk om, men er ikke dette noe som allerede er tilgjengelig (i alle moderne el-biler og generelt litt mer avanserte dingser med batteri)? Jeg har da siden jeg først kjøpte ID3 kunnet si at ladingen stopper ved 80%, eller et hvilket som helst annet prosenttall for den saks skyld, begrenset av 10 pp. intervaller.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Raspeball said:

OK, her er det mulig at det er jeg som er totalt idiot og ikke skjønner hva det er snakk om, men er ikke dette noe som allerede er tilgjengelig (i alle moderne el-biler og generelt litt mer avanserte dingser med batteri)? Jeg har da siden jeg først kjøpte ID3 kunnet si at ladingen stopper ved 80%, eller et hvilket som helst annet prosenttall for den saks skyld, begrenset av 10 pp. intervaller.

Det er bare kommet en knapp på menyen som gjør at 80% er default, med litt forklaring om hvorfor det er lurt å ikke lade så mye mere i hverdagen.

Screenshot_20220322-070124.thumb.png.d630015e4a7e1f630dde04a40bef9915.png

Kan overstyre det med slideren men den går tilbake til 80% ved neste lading.

Men er ganske mange biler som ikke lar der justere dette faktisk. Nissan Leaf, MG ZS, Hyundai Ioniq og sikkert flere lades til 100% (hva nå enn 100% egentlig er).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (21 timer siden):

Flott!
Endelig et initiativ slik at denne tråden også kan handle om Tesla.

Godt jobba.

Er vel naturlig at ting blir målt opp i mot benchmark. Er det noe som er positivt for Tesla, så blir det kommentert av Tesla-eiere. og er det noe som er negativt for Tesla så blir det (behørig) poengtert fra Tesla-haterne. Sånn er det med benchmark.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 timer siden):

Hvorfor tar det flere timer å installere dette? og hvorfor blir ikke 12V batteriet ladet underveis?


Fikk en stor oppdatering til min Tesla Model 3 på julaften med mange endringer og nye funksjoner.

Installasjonen tok 25 minutter og 12V batteriet ble jo selvfølgelig ladet av hovedbatteriet under installasjonen..

Det spørs jo hva som skal installeres. En bensin og dieselbil har gjerne et forbruk på over 30 A under oppdatering, og det er en av de viktigste grunnene til at fabrikkene aldri har sett på OTA som et alternativ. 

Lenke til kommentar
41 minutes ago, AL123 said:

Det spørs jo hva som skal installeres. En bensin og dieselbil har gjerne et forbruk på over 30 A under oppdatering, og det er en av de viktigste grunnene til at fabrikkene aldri har sett på OTA som et alternativ. 

Men en diesel eller bensinbil har ikke ett gedigent ekstra batteri tilgjengelig som kan lade 12V batteriet underveis.

Det kunne jo og vært krav om at laderen var tilkoblet under installasjonen for å holde 12V batteriet fornøyd. De fleste med elbil i dag har lader hjemme og har ikke noe problem med å la den stå tilkoblet noen timer som de nok uansett gjør ganske ofte.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg hatt ID4 i mer enn 3 måneder, og lurer litt på om dette batteribyttet vil gjelde nesten nye biler også.

Men en ting jeg mislikte litt da jeg mottok bilen er at 12V batteriet er blybatteri av gammel type, i motsetning til bilens hovedbatteri.

Det skal også bli interesant å få vite mer om muligheten til parkeringsautomatikk. Ser at for Tesla 3 eiere må det betales ekstra for hver lille detalj av ekstra funksjoner uteom det som er helt basis. Hos Volkswagen er det foreløpig lite ekstra som tilbys, bortsett fra en pakke "entertainment" som det er umulig å få greie på hva består av.

Lenke til kommentar
Olasa skrev (11 minutter siden):

Nå har ikke jeg hatt ID4 i mer enn 3 måneder, og lurer litt på om dette batteribyttet vil gjelde nesten nye biler også.

Men en ting jeg mislikte litt da jeg mottok bilen er at 12V batteriet er blybatteri av gammel type, i motsetning til bilens hovedbatteri.

Det er vel det 12V blybatteriet som må byttes for at bilen skal kunne få den store oppdateringen O.T.A. Så det må du vel bare forvente.

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om VW har uttalt noko, men kom over dette på eit forum:

Sitat

Jan 20.

No new cars are being supplied with the upgraded 12V battery until MY22.5 cars get shipped (which is very soon). They’ll swap you battery when it goes in to the dealership for the 3.0 software upgrade.

https://www.vwidtalk.com/threads/id-4-12v-battery-replacement.4801/

Om du har ein tre månadar gammal bil så kan ein jo tippe at du har den gamle typen. Uansett vil du få nytt om du har det gamle. Du kan jo ta bilete av batteriet og legge ut.

Ein anna forumpåstand for Enyaq:

Sitat

The new 12V battery has 49Ah, the old one had 51Ah. The new 12V battery (EFB) tolerates the load/charge scheme in a BEV better.

https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?p=1762141#p1762141

Enyaq får eit EFB+-batteri, som eg forstår framleis er blybatteri. VW får kanskje noko liknande.

2022_03_23_11_50_12_Window.png.d645b08357d9ce9bb9e857f3ee6e1610.png

Årsaken kan vere så enkel som at dei har hatt utfordringar med at 12V-batteriet ikkje blir nok lada under vanleg bruk, og at det nye batteriet vil lade betre. 

Info om forskjell på AGM og EFB: https://www.yuasa.co.uk/info/technical/agm-efb-explained/

Tesla har så vidt eg fann på internett brukt blybatteri i mange år, men gjekk i fjor over til litiumbatteri.

Angåande parkeringsautomatikk så er første spørsmål om bilen har sensorar på sidene, som er nødvendig for å få automatikken. Om ikkje, så er neste spørsmål om det er mogleg å få det ettermontert eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...