Spillredaksjonen Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Gran Turismo 7 får slakt av spillere Har laveste snitt for brukeranmeldelser på et Sony-spill noensinne. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Populært innlegg cosmic1981 Skrevet 21. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 21. mars 2022 Er nå level 16 i spillet og liker det svært godt, men jeg forstår virkelig hva brukerne mener. Eksempel nå: Jeg får Porsche i gave og nytt oppdrag i cafe: "Du må tune porschen til 600-650PP for å kjøre porschecup". Det å tune en Porschen til å bli ready for racing koster en god del credits, og dette MÅ gjøres for å få oppdraget for Porsche Cup. Brukte vel nærmere 150k credits bare på tuning av denne Porschen jeg fikk. Det burde være mulig å selge biler, det har vært normalt i GT Spillene. Garasjen blir bare fylt opp med biler man absolutt ikke trenger eller kommer til å bruke i fremtiden. 12 1 Lenke til kommentar
MrCuddles Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Det er heilt legitim kritikk. Utruleg merkeleg svar frå sjefen om at "på sikt" vil dette løyse seg. Utviklarane har jo åpenbart vist at dei kan hive seg rundt og gjere store endringar på credits-systemet kjapt om dei vil. Det gjorde dei jo nå ved å gjere ting dyrare, rett etter at anmeldelsene var ferdige å tikke inn. Det er heilt openbart at målet her utelukkande er å tene meir på mikrotransaksjoner. Det som er mest frustrerande er at det er eit knallgodt bilspel i botn som blir besudla av denne strategien. 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. Selv et spill med 10/10 karakter burde automatisk fått trukket fra fire poeng og havnet på 6/10 pga det. Endret 21. mars 2022 av FrihetensRegn 7 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 FrihetensRegn skrev (1 time siden): Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. Mikrotransaksjoner er den beste løsningen vi har for øyeblikket når det kommer til videre utvikling av online spill. Dlc pakker er verre for forbrukerne da det låser vekk innhold slik at du blir tvunget til å betale for dette. Med mikrotransaksjoner kan du som oftest velge å spille spillet for å få tak i alt innholdet, eller du kan betale for å få tak i enkelte ting hurtigere. Dette gir ikke fordeler til dem som betaler, splitter ikje brukerne på forskjellige baner, osv. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) 1 hour ago, FrihetensRegn said: Å innføre mikrotransaksjoner i et spill som selges til full innkjøpspris (700 kr for PS5 versjonen) er en uting og jeg skjønner ikke hvorfor journalistene som har gitt dette spillet toppkarakterer ikke har sett nøyere på dette. Selv et spill med 10/10 karakter burde automatisk fått trukket fra fire poeng og havnet på 6/10 pga det. Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk. Endret 21. mars 2022 av Zork Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 De som har anmeldt spillet burde revidere anmeldelsene sine og gi solid trekk både for at store deler av spillet ikke funker uten kontakt med en fungerende spillserver og for nerfing og aggresive negative endringer knyttet til mikrotransaksjoner. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Zork skrev (27 minutter siden): Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk. Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen. 5 Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Etter at jeg begynte å spille Forza Horizon spillene har jeg slitt med å engasjere meg i Gran Turismo og Forza motorsport spillene. Er det like grusomt i gt7 som det var i fm 5? FM 5 var det siste fm jeg kjøpte grunnet det maset om å kjøpe ting med ekte penger var helt jævlig. Hørte også rykter om alltid online i gt7. Tar de en Xbox one her og glemmer "for the players"? Greit med mikrotransaksjoner om det er enkelt nok å skaffe ting uten også, men husker i fm5 var det mye vanskeligere å skaffe biler enn tidligere, noe jeg banner på at var fordi de hadde i trodusert mikrotransaksjoner. Fm5 ble rettet en del på det der, og skjer sikker med gt7 også etter all motbøren. For min del var FM over da, og etter Horizon bet seg fast har jeg så å si ikke brydd meg så mye om andre bilspill. Lenke til kommentar
Stone1 Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 FrihetensRegn skrev: Zork skrev (27 minutter siden): Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk. Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen. Det er nettopp dette som skjedde. Etter alle anmeldelser var ute så aktiverer de microtransaksjoner, og kutter inntjening til halvparten. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Stone1 skrev (1 time siden): FrihetensRegn skrev (2 timer siden): Zork skrev (2 timer siden): Mye av poenget er vel nettopp at PD gjorde dette i en patch etter at anmeldelsene var ute? Ser ikke helt hvordan en skal klandre anmelderene om det var slik det foregikk. Om det er tilfelle så er det enda mer råttent gjort og anmelderne bør gå tilbake og endre karakteren igjen. Det er nettopp dette som skjedde. Etter alle anmeldelser var ute så aktiverer de microtransaksjoner, og kutter inntjening til halvparten. Nei. Etter at spillet hadde vært ute en stund kunne de se hvor mye spillerne tjente på ulike løp, så de balanserte dem. Enkelte løp fikk 1300% mer credits. Mikrotransaksjoner har de hatt i spillet hele tiden. Edit: Etter å ha gjort litt mattematikk. De økte faktisk den gjennomsnittlige inntekten med 110%. Det var 3 løp som fikk halvert gevinst, mens de fleste fikk en reduksjon på 30%. Endret 21. mars 2022 av Iki Lenke til kommentar
Surphy Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Iki skrev (2 timer siden): Mikrotransaksjoner er den beste løsningen vi har for øyeblikket når det kommer til videre utvikling av online spill. Dlc pakker er verre for forbrukerne da det låser vekk innhold slik at du blir tvunget til å betale for dette. Med mikrotransaksjoner kan du som oftest velge å spille spillet for å få tak i alt innholdet, eller du kan betale for å få tak i enkelte ting hurtigere. Dette gir ikke fordeler til dem som betaler, splitter ikje brukerne på forskjellige baner, osv. Skjønner ikke om du virkelig støtter mikrotransaksjoner. Er det virkelig den beste løsningen vi har for online spill? Hovedpoenget med spillet er jo å samle biler, men når det koster opp til 20 000 000 for én bil og det er flere biler til 20 mill er jo dette helt forferdelig. Da må jeg betale 2 000 kr for én bil, i et fullprisspill til 800kr. Den raskeste måten å få CR på er jo å kjøre den samme banen flere ganger. Den beste banen gir 900k i timen. Da vil det ta over 22 timer å få 20 millioner til min kjære McLaren. 100 prosent collection når man har free to play konto vil nesten ikke være mulig. Enten så må vi holde ut å ikke bruke penger for å vise at dette ikke fungerer, eller så må vi stemple Gran Turismo som et mikrotransaksjonshelvete i likhet med FIFA. Endret 21. mars 2022 av Surphy 1 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Surphy skrev (4 minutter siden): Skjønner ikke om du virkelig støtter mikrotransaksjoner. Er det virkelig den beste løsningen vi har for online spill? Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg. Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne. Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem. I et single player spill vil selvfølgelig dlc pakker gi mest mening, da det ikke gjør noe om du har en gjenstand noen andre ikke kan få tak i, men i online spill så ønsker man helst at alle skal sitte med samme mulighet. Surphy skrev (7 minutter siden): Hovedpoenget med spillet er jo å samle biler, men når det koster opp til 20 000 000 for én bil og det er flere biler til 20 mill er jo dette helt forferdelig. Da må jeg betale 2 000 kr for én bil, i et fullprisspill til 800kr. Slik har de hatt det i de forrige spillene også, så dette er ikke noe nytt problem som kom med dette spillet. Ellers må du også huske at noen biler vil være umulige å skaffe. Du vil aldri kunne få 100%, da enkelte biler blir solgt i begrenset mengde, slik at de skal være sjeldnere enn andre. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Kjørefysikk, atmosfære og omgivelser er topp men de dreper spillet med endringer rundt credits. Ellers er det også rene racing relaterte mangler. Endret 21. mars 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
C1ue Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Iki skrev (18 minutter siden): Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg. Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne. Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem. Jeg antar at du er en representant for utvikler/selger av spillet ut i fra det du sier, stemmer det? 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 46 minutes ago, Iki said: Vi kan øke prisen på selve spillet, noe som fører til mindre salg. Vi kan ha dlc pakker, som fører til splittelse av spillerne. Eller vi kan ha mikrotransaksjoner som gjør at noen kan betale for at ting i spillet skal gå fortere for dem. I et single player spill vil selvfølgelig dlc pakker gi mest mening, da det ikke gjør noe om du har en gjenstand noen andre ikke kan få tak i, men i online spill så ønsker man helst at alle skal sitte med samme mulighet. Slik har de hatt det i de forrige spillene også, så dette er ikke noe nytt problem som kom med dette spillet. Ellers må du også huske at noen biler vil være umulige å skaffe. Du vil aldri kunne få 100%, da enkelte biler blir solgt i begrenset mengde, slik at de skal være sjeldnere enn andre. Jeg håper virkelig du får betalt av en eller annet spillutgiver lobby, når du kommer med ren propaganda fra disse folka. Regnestykke til deg. Noen lager et spill, spillet selger for $60 etter 3 måneder har spillet tjent inn så mye profittt at selv etter alle utgifter er betalt, har de fremdeles tjent 10 ganger så mye som alt har kostet dem. Hvorfor skal de tjene enda mer for å fullføre spillet?/ikke, ødelegge det? Du er den eneste utenfor styret og PR avdelingen av UBI/EA/Acti-bliz som mener dette. Nei 10 ganger profitt på et produkt er nok. De trenger ikke 50 ganger profitt for å komme med noen oppdateringer til et spill. Eller ikke lage anti konsumer sperrer. Du kommer også gjentatte ganger med løgner om at uten mikrotranasjoner vil utgivere tjene så lite at de ikke kan betale de som lager spillet. Når faktumet er at de allerde ikke betaler disse folka nok. Ikke forbi det ikke er penger, men fordi alle pengene går til toppen. Mikrotransakajon inntekter går ikke til videre utvikling av spill, det går ikke til de som lager spillet. Det går til aksjonærene og CEO. Det går ikke til John Doe som lager 3d modeler til Call of Duty de går til Bobby Kotik, milliarder 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg MrCuddles Skrevet 21. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) 3 hours ago, Iki said: Mikrotransaksjoner er den beste løsningen vi har for øyeblikket når det kommer til videre utvikling av online spill. Dlc pakker er verre for forbrukerne da det låser vekk innhold slik at du blir tvunget til å betale for dette. Med mikrotransaksjoner kan du som oftest velge å spille spillet for å få tak i alt innholdet, eller du kan betale for å få tak i enkelte ting hurtigere. Dette gir ikke fordeler til dem som betaler, splitter ikje brukerne på forskjellige baner, osv. Det finst fleire tilfeller der mikrotransaksjonar fungerer ganske godt. Feks Fortnite har løyst dette heilt fint. I dette tilfellet er det ein veldig dårleg løysing. For veldig mange er Gran Turismo 7 i all hovudsak eit single-player spel. At spelet er always-online uansett kva modus du speler i er berre ein måte å tvinge gjennom endringar på credits-systemet utan at spelarar kan gøyme seg bak å bruke ein gammal oppdatering. Det finst ingen annan logisk grunn til at single-player delane av spelet ikkje fungerer når det er online-problemer. Spelet har utvilsomt viktige online-funksjonar, men å kalle det eit "online spill" er å strekke definisjonen spør du meg. GT Sport var eit online-spel. Det er klart at det er fordelar for dei som kjøper credits med pengar. Det er heile konseptet med modellen som er brukt i GT7. Kjøper du credits får du meir in-game pengar til fleire, dyrare og raskare bilar på ekstremt mykje kortare tid. Ja, du kan spele spelet for å få tak i innhaldet utan å betale, men då vil du måtte grinde dei same banane om og om og om igjen i ekstreme lengder om du vil ha dei dyraste bilane. "Sånn var det også i tidlegare GT-spel", kan ein seie. Ja, men i mindre grad. Dette spelet gir deg dårlegare kjøpekraft enn tidlegare. Her er ei liste frå ein reddit-tråd som viser innstramminger i GT7: Can't sell cars anymore Some parts cannot be removed, therefore if you want a build without a part, you better buy another car Trophy for buying the same car 10 times Tuning in Sport Mode. Costs build up very quickly. No B spec to earn passive credits Rolling starts massively dispersed therefore more likely to build a high PP car to compete Car prices have dramatically risen, even since GT Sport Roulette prizes are clearly more weighted towards the lower end And finally: the moment a decent payout race was discovered, work began to patch it I GT7 finst det i tillegg bilar som blir solgt i eit avgrensa tidsvindu der enkelte spelarar ikkje vil kunne opparbeide seg nok credits innan tidsfristen til å kjøpe. Sånne FOMO-funksjonar er endå eit insentiv for spelaren til å motvillig kjøpe credits i frykt for å gå glipp av ein kul bil. Diskusjonen om DLC vs. mikrotransaksjoner på generell basis kan slå ulikt ut avhengig av spelet. Ja, DLC kan splitte spelarbasen i nokon spel. Samtidig kan mikrotransaksjonar gjennomsyre heile opplevinga negativt ved at mekanikkane blir tweaka slik at ein er nøydd til å utføre uspiselege mengder grinding for å få råd til det ein vil ha. Eg har betalt 700kr fullpris for dette spelet, og eg ønsker naturlegvis å få igjen for det eg har betalt akkurat no i form av ei god speloppleving. Det stemmer garantert som Yamauchi seier at det kjem meir gratis content i framtida til GT7, men då vil eg heller betale for det den gong om eg er interessert i det, heller enn at spelopplevinga mi med hovudspelet blir dårlegare no. Med mikrotransaksjonar får eg ikkje valget om eg vil investere i framtidig content eller ikkje, eg blir tvunge inn i eit system som reknar med at eg kjem til å spele dette spelet like iherdig om 2 år som i dag. Endret 21. mars 2022 av MrCuddles 8 2 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Gunfreak skrev (19 minutter siden): Noen lager et spill, spillet selger for $60 etter 3 måneder har spillet tjent inn så mye profittt at selv etter alle utgifter er betalt, har de fremdeles tjent 10 ganger så mye som alt har kostet dem. Hvorfor skal de tjene enda mer for å fullføre spillet?/ikke, ødelegge det? Fordi de da har valget mellom å fortsette produksjonen på et spill som nå selger mindre, eller de kan starte produksjonen på et nytt spill som vil tjene dem mere penger. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 MrCuddles skrev (16 minutter siden): For veldig mange er Gran Turismo 7 i all hovudsak eit single-player spel. Gt7 prøver å være et sosialt online spill, de prøver ikke å lage et single player spill. MrCuddles skrev (17 minutter siden): At spelet er always-online uansett kva modus du speler i er berre ein måte å tvinge gjennom endringar på credits-systemet utan at spelarar kan gøyme seg bak å bruke ein gammal oppdatering. Det finst ingen annan logisk grunn til at single-player delane av spelet ikkje fungerer når det er online-problemer. Det er jeg enig i, men det er slik det blir når økonomien i spillet, altså prisen på bilene, skal avgjøres av etterspørselen blant spillerne. Om spillet kunne spilles offline ville noen måtte betale mer eller mindre for biler enn andre, som ville skape problemer. MrCuddles skrev (19 minutter siden): Det er klart at det er fordelar for dei som kjøper credits med pengar. Det er heile konseptet med modellen som er brukt i GT7. Kjøper du credits får du meir in-game pengar til fleire, dyrare og raskare bilar på ekstremt mykje kortare tid. Kan du bruke en langt bedre bil mot en person som har en langt dårligere bil i online delen av spillet, eller må man ha biler i samme klasse for å spille sammen? Å spare tid er ikke en fordel. Å ha noe ingen andre kan få tak i, som samtidig er bedre enn alt de kan få tak i, det er en fordel. MrCuddles skrev (22 minutter siden): I GT7 finst det i tillegg bilar som blir solgt i eit avgrensa tidsvindu der enkelte spelarar ikkje vil kunne opparbeide seg nok credits innan tidsfristen til å kjøpe. Biler som faktisk ikke er ment at alle skal kjøpe. Det er meningen at de bilene skal være sjeldne og begrenset. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Gunfreak skrev (36 minutter siden): Jeg håper virkelig du får betalt av en eller annet spillutgiver lobby, når du kommer med ren propaganda fra disse folka. H*n bare er sånn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå