Anterialis Skrevet 20. mars 2022 Del Skrevet 20. mars 2022 Hei! Jeg forsøker koble til et Nilan ventilasjonsaggregat mot LAN. Jeg leser nå i brukermanualen til Nilan at type A er «standard». Jeg har B på LANet mitt forøvrig. Blir det da riktig å koble 568A i RJ45-pluggen som går i Nilan-gatewayen, og B i min Unifi-switch? Dette har jeg ikke gjort før, blir det riktig? Jeg har tenkt at A og B ikke spiller noen rolle, så lenge det er samme i på hver ende i kabelen (det er jo bare strøm over kobberledninger..), men i tilfellet eksemplifisert over, må jeg kanskje «krysse» kabelen? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 20. mars 2022 Del Skrevet 20. mars 2022 Anterialis skrev (9 minutter siden): Hei! Jeg forsøker koble til et Nilan ventilasjonsaggregat mot LAN. Jeg leser nå i brukermanualen til Nilan at type A er «standard». Jeg har B på LANet mitt forøvrig. Blir det da riktig å koble 568A i RJ45-pluggen som går i Nilan-gatewayen, og B i min Unifi-switch? Dette har jeg ikke gjort før, blir det riktig? Jeg har tenkt at A og B ikke spiller noen rolle, så lenge det er samme i på hver ende i kabelen (det er jo bare strøm over kobberledninger..), men i tilfellet eksemplifisert over, må jeg kanskje «krysse» kabelen? Hei, Unifi-switchen din er nok utstyrt med Auto-MDI-X, så jeg ville foreslå å la denne funksjonen gjøre jobben med å "krysse" parene fremfor å gjøre det i kabelen. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2022 (endret) Jøss her lærer jeg nye ting før klokken er blitt 9 om morgenen, herlig! Er dette en funksjon jeg må sette på? *leter i konsollen/menyen på UniFi as we speak… EDIT: Dette finner jeg under egenskapene på switchen og aktuell port: Endret 20. mars 2022 av Anterialis Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20. mars 2022 Del Skrevet 20. mars 2022 Hva slags Nilan-anlegg har du? Skal du bruke Modbus? Lenke til kommentar
inside_446486 Skrevet 20. mars 2022 Del Skrevet 20. mars 2022 Anterialis skrev (17 minutter siden): Jøss her lærer jeg nye ting før klokken er blitt 9 om morgenen, herlig! Er dette en funksjon jeg må sette på? *leter i konsollen/menyen på UniFi as we speak… EDIT: Dette finner jeg under egenskapene på switchen og aktuell port: Etter det jeg vet så kan du ikke styre dette direkte i grensesnittet, men Auto-MDI-X er aktivert når Autonegotiation er aktivert. Setter du porthastighet manuelt så skrus også Auto-MDI-X av. Det har i hvertfall vært tilfelle på diverse Cisco-utstyr, og tror de fleste følger samme praksis. Å sette 100 Mbit porthastighet manuelt har så langt ikke vært en aktuell problemstilling hjemme der jeg bruker Unifi, siden Autoneg har oppført seg fint på det jeg har av utstyr med 100 Mbits-porter. Sliter du med uheldige effekter av Autonegotiation, f.eks. Full Duplex (FDX) på den ene siden og Half Duplex på den andre, og trenger konfigurere porten til f.eks. 100 Mbit FDX manuelt, så må du kanskje likevel bruke en krysset kabel. Ellers forstår jeg ikke helt hvorfor et aggregat skal behøve en krysset kabel mot en switch i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2022 Da har jeg fått det til å fungere. Jeg måtte legge inn aggregatet manuelt med et ID-nummer jeg fant. Auto-scan funksjonen (mao. den brukervennlige måten) fungerte ikke. Dersom manualen til Nilan stemmer er hun-RJ45-kontakten på gatewayen koblet etter 568-A standarden, mens jeg terminerte i 568-A på begge sider av LAN-kabelen som nå er tilkoblet min switch (UniFi USW-24-poe), tydeligvis fungerer dette utmerket. Da er det vel Auto-MDI-X som gjør litt magi, takk for infoen her 😃 1Dr.E skrev (37 minutter siden): Hva slags Nilan-anlegg har du? Skal du bruke Modbus? Jeg vet ikke helt hva anlegget heter, men det har i alle fall CTS602-styring (touch-skjerm). Jeg har sett ordet «Modbus» stå nevnt i en brukermanual jeg fant, aner ikke verken hva dette er eller om jeg har det. Tror den boksen hvor LAN-kabelen er tilkoblet kalles for «gateway» i brukermanualen… inside_446486 skrev (11 minutter siden): Ellers forstår jeg ikke helt hvorfor et aggregat skal behøve en krysset kabel mot en switch i utgangspunktet. Her er det sikkert bare jeg som har surret litt. Jeg mente ikke «krysset kabel» i den vanlige forstand, heller at jeg hadde 568-A mot Nilan-aggregatet (siden den hun-RJ45-en angivelig er koblet med A typen) og 568-B mot switchen. Dette trengte jeg altså ikke gjøre, det fungerer nå 😃 Takk for hjelpen alle sammen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå