Gå til innhold

18 måneder gammel defekt laptop - kjøpt hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sambo hentet PCen igjen 16. Juni og testet den. Den hadde samme frys som før og hun filmet det 2 ganger hvordan den frøs og leverte den På elkjøp igjen 17 juni med ønske om reklamasjon og heving av kjøp. 

Den hadde da vært 4 uker og 6 dager samlet på verksted. (Regner kun tid i deres egen tidslinje).

27. Juni får vi beskjed om at reparasjon er ferdig og nå 30. Juni får vi beskjed om at den kan hentes. 

Men status er endret fra reklamasjon til "betalbar reparasjon". 

Hvordan er det mulig når vi har levert den for samme feil alle ganger?

@nomore, @Nukleosid @Axefjord

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Thor. said:

Så du skal plutselig betale? Nå ble jeg nysgjerrig...

Ja de mener det ut i fra status på saken. Jeg ringte for å spørre om hvorfor men de kunne bare lage en sak og spørre om hvorfor.

Hvis jeg skal gjette så er det pga. Merkene og hakkene de selv har laget i laptopen som jeg påpekte at hadde skjedd andre gangen jeg leverte den. Dette hadde de fjerde gang merket som "PC har synlige skader, hakk og merker". Jeg håper det ikke er så dumt.

Jeg hat nå brukt mer tid på denne saken enn det ville koste meg å kjøpe en ny så denne skal tas helt ut i rettssystemet om nødvendig om det så tar flere år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De prøvde seg også med at verkstedet har har notert "manglende svar fra kunde" og skal ha forsøkt å kontakte meg for å få svar på saken. "Ja du skal ha blitt kontaktet via sms for 20 minutter siden". Men ingen av oss har fått sms, blitt ringt eller fått epost annet enn "sak avsluttet og du kan nå hente PC" som vi fikk 18:08 og 18:19.

Han jeg ringte synes alt dette var merkelig siden den har blitt levert for samme feil hver gang (PC fryser). Derfor filmet vi også frys som oppstår, 17. Juni. Mus og tastatur slutter å reagere og ingenting skjer på skjermen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette er alt de skriver i arbeidsrapporten denne gang. Det tar oss 70min med kjøring hver gang vi må hente eller levere på elkjøp. Iberegnet ventetid og tid i skranken går det lett 2 timer per gang vi leverer og henter.

Nå har vi heller aldri sagt at skjermen ikke virker. Dette er noe de selv mener og skriver basert på vår forklaring om at musemarkør fryser på skjermen.

Screenshot_20220630-185450_Samsung Notes.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk svar fra på sms fra han jeg snakket med på telefon. Han fikk svar at "verkstedet fant ingen feil på PC". Selv om vi hadde levert den med skjermen frosset og fulladet batteri. Samt at den frøs første gang vi startet den etter vi hentet den 16. Juni og den frøs 4-5 ganger ved nye forsøk samme kveld hvor vi filmet to av de fra boot til de frøs.

Da ser det ut som skattebetalerne må betale for saksbehandling gjennom ymse instanser.

Edit:

vi er forøvrig på vei til elkjøp og ser frem til en interessant diskusjon. Jeg betaler ikke for å få ut maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på elkjøp. De krevde at jeg betalte for å få den ut da verkstedet ikke fant noe feil. De hadde reinstallert den med Windows 10 (var win11 ved innlevering) og jobbet på den i mange dager uten å finne noen feil?

Vi viste betjeningen på stedet når den ble levert 17. Juni, at den frøs. Den stod så på elkjøp i 5 dager før de sendte den til verkstedet med tomt batteri.

De holder da PCen som gissel inntil jeg betaler beløpet de skal ha for innvendingen.

En ting er nå like sikkert som at jeg ikke gir meg i denne saken. Det er at jeg og min familie aldri kommer til å kjøpe noe mer på elkjøp. 

Edit:

Jeg fikk muligheten til å komme inn på dagtid i morgen for å snakke med butikksjefen. Men som jeg forklarte har jeg ikke mulighet til å ta fri på jobb på så kort varsel.

Vi presiserte også at det ikke uten videre er lov å ta betalt for en reklamasjon med mindre man gjør oppmerksom på det når man leverer den inn eller på annen måte avtaler dette med kunden underveis.

Han skjønte og sa at de nok ved en feil hadde glemt å informere om dette men at de likevel måtte ta betalt.

Jeg tok nå også lydopptak av hele samtalen siden de flere ganger har skrevet noe annet i systemet enn det som sies.

Selv om jeg var bestemt var jeg på ingen måte ufin eller hissig. Var rolig og saklig selv om denne saken tærer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Loko said:

Når du leverer den inn så signerer du på at reparasjon kan bli betalbar

Vi har ikke signert noe. Så hva menes med det? Man får en servicekvittering.

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/kan-ikke-ta-betalt-uten-avtale/61240928#:~:text=Du slipper å betale for,om ikke butikken advarte deg.&text=Går produktet ditt i stykker,påført av kunden eller ikke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg forstår nå også muligens hvorfor de mener de ikke har opplevd samme feil. Elkjøp sa at verkstedet ikke reinstallerer fra recovery partisjonen på SSD men fra en annen PC. Hvis de har gjort dette hver gang så vil de ikke nødvendigvis oppleve feilen på den tiden de ser på PCen. Med unntak av forrige gang hvor den fortsatt ikke var reinstallert ferdig når vi hentet den. Hvor den så igjen frøs på samme sted som når vi leverte den 17. Juni.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 minutes ago, nomore said:

Når dere leverte inn maskinen den 17 juni var dere tydelige på hevingskravet? Og kan det dokumenteres?

Veldig tydelig. Sambo er ikke like tålmodig og vennlig som meg. Det står også i servicekvitteringen fra 17. Juni. "Kunden ønsker å heve kjøpet". Jeg satt også på telefon på høyttalende og hørte hele samtalen den dagen.

Den gikk forøvrig nesten i søpla der nå men vi passet på å få den tilbake.

Edit:

ordrett fra kvittering 17. Juni

"Kunden får ikke brukt PCen og ønsker å heve kjøpet".

Men det virket ikke på dem som at det hadde noen betydning. Viktig å presisere at de alltid har vært hyggelig bak skranken på Elkjøp men likevel liten trøst når vi har brukt så mye tid på dette

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort nå var å stå på hevingskravet mitt fra den 17. At de har omgått problemet er ikke det samme som å løse problemet, og i praksis har de nå selv dokumentert at du ikke fikk installere fra recovery partisjon men at de fikk det til utenom. Du skal kunne installere selv fra recovery partisjonen (er jo derfor den er der) så dette i seg selv er jo et reklamasjonsgrunnlag - og hevingskravet er derfor fortsatt gyldig. Mener jeg.

En rask øvelse nå vil være å forsøke å installere fra recovery partisjonen for å se om de har fikset det problemet nå, eller om det fortsatt er der.

Problemet ditt blir veien videre. Dersom du ender opp med å ta saken videre så må du legge frem saken på en måte som ikke-IT-kyndige forstår. For dette blir teknisk. Og dersom du ikke får frem det tekniske poenget her ovenfor de folka så kan du risikere å tape. Inkludert rettsgebyret.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for god info. Da skal jeg gjøre et forsøk til på reinstallsjon fra recovery partisjon med video opptakt. Samt kontakte advokat for råd rundt hvordan dokumenter skal ordlegges og utformes.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@nomore

jeg får ikke testet reinstallasjon denne gang (gjort alle andre ganger). For de lot meg ikke få PCen uten å betale. Og de sa de ville sende betalingskrav uansett.

Edit

Sambo får fri noen timer fra jobb i morgen for å dra ned og prate med butikksjefen på dagen. Så får vi se hva vi kommer frem til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg ville argumentert med at de ikke har reprodusert feilen du opplever med maskinen, slik du har beskrevet den ved innlevering hver gang. Det hjelper ikke deg senere (eller nå?) at de kan reinstallere den for deg senere mot et gebyr, når du ikke kan gjøre det selv hjemme via funksjonen som følger med (recovery partisjonen).

Altså er ikke maskinen fikset før de kan vise til at du selv kan reinstallere via recovery partisjonen, og evnt gebyr for å ha fikset dette blir ikke akseptert da det i seg selv er en mangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har forutsett alle problemene i forkant (fikk da beksjed av en i tråden at jeg var problemorientert 😂). Men likevel verdt et forsøk for å bli positivt overrasket :) Vi fikk utlevert PC i dag og regningen ble slettet uten å mokke, en helt annen tone nå.

Informerte om at jeg ikke viker fra ønsket om "heving av kjøp" men at jeg forsøker en reinstallasjon fra recovery partisjon og ser om det fungerer godt eller ei (ikke fungert godt de 12 andre gangene siden saken startet). Hvis det ennå ikke fungerer så er vi tilbake med full styrke på "heving av kjøp". Da fikk vi kommentaren "Men vi må få mulighet til å reparere den 3 ganger". Hvor vi kontret kjapt med "Dere har hatt den for samme feil 3 ganger og nå over 6 uker, så det kan man bare glemme". Da ble det stille.

Et interessant men ikke beroligende opplevelse  for laptopservice/kjøp hos Elkjøp@2022.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...