Theo343 Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 Etter denne opplevelen har jeg også bestemt meg for å gå tilbake til Macbook Pro eller Air når M2 lanseres. Jeg er lei rare hw problemer med ymse windows ultrabooks. På jobb har jeg alltid sverget til thinkpad men privat har jeg lyst på noe annet. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Theo343 skrev (29 minutter siden): Eller er det slik at laptop går innunder disse unntakene pga. eks. Windows lisens? Jeg har levert tilbake en laptop på denne måten, uten problemer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 23 minutes ago, BIGG said: Jeg har levert tilbake en laptop på denne måten, uten problemer. Ja jeg ser på Outlet salget til Elkjøp at de har nærmest hundrevis av laptoper som er alt fra 2019 til 2021 modeller som tydeligvis er levert tilbake. Med tilstander på alt fra "som ny med orginal emballasje" til "meget slitt uten orginalemballasje". Jeg regner med at de som er litt eldre er reklamasjoner? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 (endret) 4 hours ago, BIGG said: Jeg har levert tilbake en laptop på denne måten, uten problemer. Var det bare å trekke kølapp og "vil ikke ha likevel"? Endret 7. mai 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Theo343 skrev (2 timer siden): Var det bare å trekke kølapp og "vil ikke ha likevel"? Så enkelt var det faktisk(slapp kølapp...)! Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Garanti/reklamasjonsansvaret ligger hos Lenovo. Elkjøp er bare et mellomledd som sender maskinen på vegne av deg. Så vidt jeg vet; så reparerer de ikke laptoper i eget verksted som de pleier å ha på Megastore. Se her: https://serviceorderhub.com/elcare/nb-no Så derfor kan ikke Elkjøp gi "avslag" - fordi det er rett å slett ikke opp til dem. Kan nevne at jeg hadde noe lignende hos Netonnet. Jeg stakk bare innom, leverte laptopen i original eske. De sa "OK" vil du ha pengene tilbake? Jeg fikk beskjed om å legge bankkortet på terminalen, det sa "pling" - jeg signerte, og tre dager etterpå var pengene på konto. Vedkommende sjekket ikke engang esken. Han bare la den rett i en returhylle. Jeg spurte til og med: "Skal du ikke se om laptopen er i eska?" - Neida, jeg stoler på deg. Svarte han bare. 😜 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 On 3/19/2022 at 1:54 PM, Theo343 said: Godt å høre, men det betyr likevel en tidsbruk jeg ikke ønsker i denne sammenheng. For meg høres det ut som at du tar problemene på forskudd og bruker tid til å diskutere problemer som ennå ikke har oppstått? 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2022 (endret) 3 hours ago, Helm said: For meg høres det ut som at du tar problemene på forskudd og bruker tid til å diskutere problemer som ennå ikke har oppstått? Da tar du feil. Det handler om å veie alternativene, være forberedt og gjøre et valg basert på det.Problemene som har oppstått er også noe jeg gjorde avveininger på i forkant dermed var jeg forberedt. Endret 7. mai 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 Leverte laptopen min hos Elkjøp etter at jeg fikk problemer med den for noen måneder siden. Ingen problemer med Elkjøp utenom at de kløna til feilbeskrivelsen slik at jeg måtte komme ned til butikken en ekstra gang for å vise og forklare. Jeg var tydelig på hvordan man kunne fremtvinge problemet, men dette ble ikke skrevet ned slik jeg forklarte det, slik at de ikke fikk til å få fram problemet. Laptopen ble reparert hos Infocare. Det tok rett over 2 uker. Ny vifte ble bestilt. En ganske smertefri opplevelse, sett bort fra at jeg måtte komme ned på butikken en ekstra gang. Fikk også en helt grei låne PC i mellomtiden. For ca. 15 år siden opplevde jeg problemer med dem da de ikke ville heve kjøpet på en laptop de ikke klarte å fikse. Dette løste seg til slutt etter mye om og men. En ganske frustrerende opplevelse. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2022 (endret) Selve prosessen med Elkjøp har ikke vært preget av problemer. At man kan taste feil i systemet er forståelig (status utlevert). Det samme at verkstedet kanskje ikke har tid og anledning til å teste godt nok at problemet er løst. Det er også menneskelig å gjøre feil (kjølermontering). For min del var det mer ulempen over at det skjer nå og ikke etter ferien jeg skal på Men shit happens when shit happens. Vi hadde forøvrig også en lignende opplevelse som deg for 15 år siden med en Acer laptop. Det eneste problemet jeg har hatt med Elkjøp i nyere tid er at de nektet meg å angre på kjøp av Jabra trådløse in-ears (ca. 2000,-) sommeren 2020 dagen etter jeg hadde kjøpt og avslørt mangler som gjorde at jeg ikke kunne bruke de til formålet de var ment for. Avslaget kom med "covid - hygieneprodukt". Dette var før de la ut offisiell informasjon om slikt. Endret 9. mai 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) 22 hours ago, Theo343 said: Det eneste problemet jeg har hatt med Elkjøp i nyere tid er at de nektet meg å angre på kjøp av Jabra trådløse in-ears (ca. 2000,-) sommeren 2020 dagen etter jeg hadde kjøpt og avslørt mangler som gjorde at jeg ikke kunne bruke de til formålet de var ment for. Avslaget kom med "covid - hygieneprodukt". Dette var før de la ut offisiell informasjon om slikt. HiFi-Klubben tror jeg fortsatt har åpent kjøp på IEM's. Ihvertfall sist jeg sjekka. Returnerte ett par WF-1000XM3 sommeren 2020. Det føltes faktisk ikke helt riktig at de hadde det tilbudet. Kjøper man derimot på nett, så må de vel forholde seg til 14 dagers angrerett? Endret 10. mai 2022 av Sjalottløk Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2022 16 minutes ago, Sjalottløk said: HiFi-Klubben tror jeg fortsatt har åpent kjøp på IEM's. Ihvertfall sist jeg sjekka. Returnerte ett par WF-1000XM3 sommeren 2020. Det føltes faktisk ikke helt riktig at de hadde det tilbudet. Kjøper man derimot på nett, så må de vel forholde seg til 14 dagers angrerett? Kjøpte og betalte på nett, men de nektet pga. Covid 😛 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) For morroskyld installerte jeg hwinfo64 på jobb laptopen som står i et stativ med skjermen oppe så den får god lufting. (den driver 2 eksterne skjermer via docking) Dette er en Thinkpad Lenovo X1 Carbon Gen 9. Core i5-11357G er en 11th Gen 10nm 12-28Watt 4-kjerne CPU med Intel Iris XE GPU. Også denne er innimellom oppe i 99c med kun normalt kontorarbeid. Er dette med temperatur i midend to highend laptops normalt? Min Yoga har en 10th gen Intel® Core™ i5-10210U Processor som er en 4-kjerne 15W pakke. Endret 11. mai 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg vet ikke om det er vanlig, men kan tenke meg at cpu kan rekke å nå maks temperatur før kjøleviftene rekker å skru seg opp når en går fra lav cpu last til høy belastning. Viktigere er det at temperaturen stort sett ikke er for høy i forhold til belastning. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2022 (endret) @Axefjord, @Nukleosid, @nomore Har hatt PCen inne til reparasjon hos Elkjøp 2 ganger nå for samme feil - fryser helt uprovosert. Fortsatt samme problem etter også denne hentingen. Sambo hentet den denne uken siden jeg er på ferie. Totalt har den nå vært inne i reparasjonssystemet i 4 uker og 6 dager (teller kun dager i tidslinjen til Elkjøp Service). Denne gangen som forrige skrev de også "Testet OK" men OSet var ikke en gang installert. Virket som hastverk for at den ikke skal være inne mer enn 5 uker. Nå hadde de byttet kun CPU kjøler. Men ikke SSD som jeg har nevnt være kan være en av problemårsakene hver gang jeg har vært der. Ved forrige reparasjon byttet de hovedkort + LCD med kabel. (Heller ikke da SSD). Jeg leverte den inn denne gangen med at installasjon av OS fryser siden det alltid/98% av gangene fremprovoserer feilen. Forrige gang hadde de reinstallert ferdig selv om den frøs med en gang jeg begynte å bruke den. Denne gangen fikk vi den tilbake uten reinstallasjon. Hvordan har de da testet ok? Brukt LiveCD eller WinPE som ikke er relevant for bruken av maskinen? Ergo bærer det rett tilbake til Elkjøp igjen for tredje gang. Sambo har laget kortfilmer av hvordan den fortsatt fryser under installasjon/reinstallasjon slik den har gjort siden dag-1 hvor problemene begynte. Den fryser også under NUVO reinstallasjon. Siden vi nå straks er på 5 uker i reparasjon. Hvordan starter man prosessen med å heve kjøpet? Må dette tas opp når vi leverer den igjen denne uken? Jeg er nødt til å instruere sambo siden jeg ikke er i landet. Endret 17. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2022 Del Skrevet 17. juni 2022 Ved innlevering så sier du at du krever heving av kjøp både fordi de kun har to avhjelpsforsøk (som de nå har brukt opp) og fordi det har tatt for lang tid. Deretter godtar du ikke noe annet enn heving av kjøp. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2022 Takk, da skal jeg instruere samboer i dette. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2022 (endret) @nomore Sambo er naturlig nok litt usikker på hva hun skal gjøre om hun møter motstand eller overtalelse om å prøve noe annet men har bedt henne ha meg på telefonen samtidig som hun er der. Hva skjer videre når vi står på vårt og krever heving av kjøp? Vil de ta da den i mot og registrere en sak som så skal vurderes en plass hvor vi må vente på en avgjørelse eller vil vi levere den på stedet og få pengene tilbake til kortet som betalte den for ca. 2 år siden? Kan de nekte og avvise oss i skranken når vi krever heving av kjøp? Hva hvis de sier "kan vi heller ta dette når mannen din er tilbake fra ferie" - jeg antar at det sier jeg bare nei til. Det er også slik at vi ikke lenger har papirkvitteringen liggende (jeg har lett mye - ant. borte i en oppussingsrunde i 2020). Men de fant oss jo i systemet på mitt telefonnummer når vi leverte på service (begge gangene). Kan det være at de krever papirkvitteringen for å kunne heve kjøpet? Vi tar med både Laptop og strømkabel som da tilsvarer alt vi fikk ved kjøp. Endret 17. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2022 (endret) On 5/11/2022 at 12:49 PM, Svein M said: Jeg vet ikke om det er vanlig, men kan tenke meg at cpu kan rekke å nå maks temperatur før kjøleviftene rekker å skru seg opp når en går fra lav cpu last til høy belastning. Viktigere er det at temperaturen stort sett ikke er for høy i forhold til belastning. Tenkte også dette. Det som var saken med Jobb PCen var at viften kom raskt på og tempen gikk fort ned. Med min laptop tok det av og til lang tid før viften kom godt nok på og fikk temperaturen ned. Har sett flere saker på Youtube om at defekt lager/aksling på vifte på disse modellene er et "vanlig" problem. Jeg har også lest samt hørt fra andre som jobber med Lenovo Service at de har sett mye problemer med Yoga modellene 😕 Lesson learned. Endret 17. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juni 2022 Del Skrevet 17. juni 2022 Theo343 skrev (2 timer siden): @nomore Sambo er naturlig nok litt usikker på hva hun skal gjøre om hun møter motstand eller overtalelse om å prøve noe annet men har bedt henne ha meg på telefonen samtidig som hun er der. Hva skjer videre når vi står på vårt og krever heving av kjøp? Vil de ta da den i mot og registrere en sak som så skal vurderes en plass hvor vi må vente på en avgjørelse eller vil vi levere den på stedet og få pengene tilbake til kortet som betalte den for ca. 2 år siden? Kan de nekte og avvise oss i skranken når vi krever heving av kjøp? Hva hvis de sier "kan vi heller ta dette når mannen din er tilbake fra ferie" - jeg antar at det sier jeg bare nei til. Det er også slik at vi ikke lenger har papirkvitteringen liggende (jeg har lett mye - ant. borte i en oppussingsrunde i 2020). Men de fant oss jo i systemet på mitt telefonnummer når vi leverte på service (begge gangene). Kan det være at de krever papirkvitteringen for å kunne heve kjøpet? Vi tar med både Laptop og strømkabel som da tilsvarer alt vi fikk ved kjøp. Hva de prøver på er umulig å vite. Det samboeren din må være klar på er at dere skal heve kjøpet. Ikke noe annet. De har krav på å sende den til verksted for sjekk, men de kan ikke avskjære hevingskravet ditt. Så lenge de tar i mot PC-en (og det blir registrert som før) så er det bra - så tar du resten skriftlig pr e-post. Nekter de å ta i mot så er det ikke noe dere kan gjøre. Men da hadde jeg sendt en ganske kraftig e-post til butikken og kjeden og gitt de en kort frist på å imøtekomme krav om heving sett i lys av elendig kundeservice og mangelfull opplæring hos de ansatte. Etter fristen går du til Forbrukerrådet og sosiale medier. Dessverre er saksbehandlingstiden hos Forbrukerrådet lang og enda lengre hos ftu… 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå