Gå til innhold

Ny gamepad, finnes det analoge?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gamepad av typen Logitech F710. Selv om jeg sitter veldig nær mottakeren, så hender det at den i noen sekunder lever sitt eget liv. Det er litt uheldig når man spiller for eksempel bilspill at den plutselig bestemmer seg for å svinge på en rett strekning... eller ikke svinge i en sving. Vet ikke om det har med dårlig connection å gjøre...

Så jeg tenker å kjøpe en ny, og den brukes stort sett til bilspill. Men finnes det gamepads med analog styring? Det vil si, at jo mer man styrer, jo større rattutslag gjør man i spillet? For på denne er det digitalt, enten full høyre eller full venstre uansett hvor langt man dytter styrespaken. Er det noe som vil være bedre med en joystick eller et ratt? (Vil helst ha gamepad, ratt blir så stort og Joystick så uhåndterlig).

Er veldig takknemlig for tips til gode gamepads, helst med analog styring hvis mulig, men digitalt fungerer også.

Vurderer eventuelt å bare gå for denne: Komplett
Samme som jeg har nå, bare med USB i stedet for trådløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes den første Xbox controller S er veldig bra. Eneste man treger er driver til den og en fysisk konverter som kobler originalporten til en USB-port. Ellers er det laget PS2 til USB også.

Vil du ha en moderne kontroller anbefaler jeg faktisk PS4 sin kontroller over XBOX One sin fordi jeg synes D-paden er for stiv og bråkete. Den kan du enten kjøre via kabel direkte, eller koble den opp trådløst via vanlig bluetooth.

PS3 kontrolleren fungerer også greit. Det samme gjør XBOX 360 sin om den er kablet, ellers trenger du et trådløstmottaks-adapter til USB. Her fungerer også billige kina-trådløsmottakere for Xbox 360 kontrollere, men kun for stikke-kontrollere. Ikke prøv å få andre ting til å fungere.

Alle skal være analoge etter det jeg vet. PS2 kontrollere kan du skippe, da jeg ikke vet om konverterene tar hensyn til dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Ja, har brukt en selv til Windows-gaming som f.eks GTA IV via en mapper.

Fungerer som sagt helt fint både direkte via USB eller koblet til over Bluetooth om du vil spille trådløst. 

Du kan legge til ekstra-støtte via windows-software om du vil emulere Xbox-kontrollere som en del spill fungerer best med.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Triggerne på Xbox-kontrolleren er hakket bedre enn PS5-varianten, i min mening. Liker også at analog stikken til venstre faktisk er til venstre og ikke i midten, slik PS sin er. Utover det så kunne jeg levd med hvilken som helst av de, de er begge knallgode :)

Lenke til kommentar

Tillater meg å henge meg på denne. Hva slags applikasjoner kan en slik kontroller brukes til idag?

Jeg har 2 stk. eldgamle Saitek P380
https://www.komplett.no/product/346508#

...men klarer ikke å se noe sted å bruke dem slik jeg bruker PCen idag.

Prøvde meg på N64 emulator for lenge siden, men kalibreringen var håpløs og jeg fant aldri følsomheten jeg var ute etter.
CrossCode er et sted jeg ser muligheten, men etter å ha brukt mus / tastatur i det spillet i 200+ timer så ser jeg ikke for meg å skulle konvertere nå - jeg prøvde, men det ble bare et halvhjertet forsøk.

Jeg har også en PlayStation 3, med ditto kontrollere, men jeg vet ikke hvor enkelt det er å benytte dem i Windows 10.

Har lyst på en Xbox Elite 2 kontroller, men liker ikke den integrete batteriløsningen de benytter. Og den finnes ikke i hvit farge.

EDIT:
Er egentlig ute etter en kontroller med kun kabel. Trådløse løsninger er bare et unødvendig fordyrende element for min del.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg hadde lyst på en kontroller i dag, men ingen Elkjøp eller Power i nærheten hadde Xbox-kontrolleren. Alt Elkjøp hadde som jeg kunne bruke, var en Xbox Elite-kontroller til 2000 kroner. Det er overkill for min del.

Men de hadde et greit utvalg på Power, blant annet denne.

Veldig lik Xbox-kontrolleren, men kun for PC. Kan brukes med 2,4Ghz adapter, bluetooth eller USB kabel (både adapter og USB kabel følger med).

Har bare brukt den en halvtime eller noe sånt, men den føles bedre ut enn Logitech-kontrolleren jeg hadde. Både solid og responsiv med adapteren, i hvert fall. Nå skal det sies at jeg ikke har noen stor erfaring med kontrollere, men jeg er veldig fornøyd så langt.

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar

Kontrolleren er jo hvor "the rubber hits the road" så det lønner seg alltid å gå for kvalitet i lengden sånn du har gjort. Dette er nok en kontroller som er generisk og sånn sett kan trenge Xbox-emulering for enkelte titler. Hvis du bare spiller enkelte spill og de fungerer greit for deg trenger du neppe å rote med dette.

Lenke til kommentar
vidor skrev (Akkurat nå):

Kontrolleren er jo hvor "the rubber hits the road" så det lønner seg alltid å gå for kvalitet i lengden sånn du har gjort. Dette er nok en kontroller som er generisk og sånn sett kan trenge Xbox-emulering for enkelte titler. Hvis du bare spiller enkelte spill og de fungerer greit for deg trenger du neppe å rote med dette.

Den fungerte bra i det ene spillet jeg spiller som kan bruke gamepad for tiden. I følge selgeren så ville den fungere på alle spill som kunne bruke gamepad, og derav alle spill jeg har kunnet bruke Logitech gamepad'en min i. Så tror den møter mine behov.

Men den er laget spesielt for bruk på PC, så hvis noen skal ha en kontroller til Xbox, kan dere ikke bruke denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...