Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Som hundeier å bli fortalt du er uønsket her og der. Hvordan forholde seg?

Gjest 5dd75...a79

Anbefalte innlegg

Gjest 5dd75...a79

Hei

Hunder behøver steder å markere og gjøre fra seg. Er det på privat eiendom så har man vel lite man skulle ha sagt noen i mot å ferdes der. Men i dag opplevde vi å bli nesten målløse over en mor som sa at vi med hunden var uønsket på en lekeplass. Har bodd og har nabogrense til denne lekeplassen i 11 år nå. Så en føler seg ihvertfall ikke ny på stedet med de usikkerhetsfølelsene det kan gi.

Det er ikke skiltet der med at hund er uønsket. Mange av de andre boligene som har grense til lekeplassen er også hundeeiere. Noen lar til og med hunden løpe fritt rundt der.

Det er ikke slik at vi oppsøker alt av lekeplasser heller. Helst denne som er på den daglige lufteruten.

Noe vi aldri lar vår hund gjøre, da regelverk rundt biting alltid er i disfavør hundeeier. Vår hund har aldri bitt noen heller og er utrolig grei med andre hunder med noe svært sjeldne unntak. Hvor kroppspråket til den andre hunden trigger noe i vår hund, men da er det bare å gå hver vår vei.

Det regnet i natt. Regn tar jo med seg mye, selv om det kan ta tid å fjerne det mer solide. Vi plukker alltid opp på steder som er offentlig mye trafikkert, og vi forsøker også å plukke opp i de fleste tilfeller der det ikke er tråkk også. Vi plukker opp fra fortausgrøfter også fordi barn eller andre hundeeiere kan komme til å tråkke der. Det hender en sjelden gang at en kan tenke at her er det omtrent umulig at det kommer et menneske etter oss på lang tid, altså uti naturen, hvor en tenker mer miljøvern og lar det naturkompostere på stedet til glede for snegler og sånn.

Siden det er hannhund så er markeringsbehovet mye større enn å faktisk få gjort seg ferdig med toalettbesøket. Så det er mye småskvetting. Det er veldig sjelden at lekeplassen får seg en dump avføring, det går stort sett i skvetting på buskaset her og der.

Jeg klarer ikke å se noen voldsom helsefare med det iom. hunden nesten ikke har anledning til å legge fra seg avføring som har e.coli eller innvollsormer.

Om hunden:

Vår hund har også en forstørret prostata som følges opp nå og da. Så den kan ikke la være å småskvette tror vi. Det følges opp av dyrlege innimellom. Hunden er vel blitt 11 år og bryr seg mer om sine ting enn alt som skjer rundt seg. Barn er likevel noe som enten begeistrer eller som skremmer hunden alt etter situasjon. Han kan bjeffe fort på sparkesykler, sykler, løpende barn og vanligvis så går dette helt greit uten at barn blir annet enn sunt lydsjokket der og da, og barna sånn sett får opparbeidet seg erfaring med hunder. Forsøker å se etter tegn på om noen er livredd hund og ta hensyn om en kan. Fordelen der er jo at vi som voksne kan prate til barnet. Hunden er og ser ut som en kosehund, men har et svært kraftig dypt bjeff. 25 kg er den (som betyr mellomstor), og bjeffet lyder som om han er en kjempestor hund. Vakthundliknende når den setter i gang, dette har jeg sett overraske folk litt :laugh: De fleste vi møter synes hunden er veldig fin. Så vi mottar en del positiv oppmerksomhet. Vi som eiere er ca. 50 år gamle. Vi har ikke barn selv. Hunden er på en måte vårt barn.

I denne saken tenker jeg at det er i grenseland hvem som har mest ferdselsrett. Men kjenner mest på at den andre parten er uhøflig.

Det ble ikke reagert noe på bjeffing i dette tilfellet. Kun på renslighetsmessige forhold. Som om lekeplassen var hennes private "kjøkken" eller hva man kan sammenlikne med.

Tankene mine om hundeurin er at det i seg selv ikke har noe særlig helsemessig skadepotensiale når det er ferskt. Det vil jo trekke ned i bakke, tørke inn eller regne bort nokså fort likevel.

Hva er andre sine tanker? Hva skal man svare slike mennesker? Er det beste å være så fåmælt tilbake som mulig? Den ene av oss som gikk inn på lekeplassen svarte henne: "han tisser ikke i sandboksen, bare på buskene". Da kom besvarelsen: "Du har ikke lov" i retur.

Anonymous poster hash: 5dd75...a79

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er alltid - skremmer hunden barn eller voksne, og pisser og skiter den der barn leker?

Er svaret ja på en av dem så bør du holde hunden unna. Jeg har en datter som er veldig redd hunder. Jeg må kunne sende henne bort på lekeplassen i nabolaget uten at naboene skal la hunden sin komme innpå henne. Alternativet er at barna mine IKKE får bruke LEKEplassen i nabolaget. Du som voksen kan oppholde alle andre steder enn der barn leker.

Når det er sagt, jeg har ikke hund, så det er kanskje andre følelsesmessige faktorer som bør hensyntas.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bur di i ei kommune som har lokal forskrift om båndtvang, eventuelt omtalar hundehold i sine politivedtekter?

Om ikkje er det dei generelle vilkåra i hundeloven som gjeld:

Sitat

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

Min utheving. Det å bruke leikeplass som luftegård vil fort være i konflikt med aktsomheitskrava om at det ikkje skal være urimeleg ulempe eller skape utryggheit.

Eksakt kvar grensa går blir ei vurderingssak. Om eg forstår deg rett og det er snakk om at du går gjennom leikeplassen med hunden i band på ein måte som ikkje skremmer ungane, og at hunden ikkje gjer frå seg på eller ved leikeområda så ligg du nok innafor det som er lov med mindre det er satt opp forbod.
Eg tenker at litt småskvetting i buskaset rundt leikeplassen kan være innafor då dette ikkje påvirker barna sin muligheit til å bruke leikeplassen i særleg grad.
Eg kan likevel forstå at andre reagerer på at du tar med hunden inn på leikeplassen då ein gjerne antek at du kan være ein av dei meir uansvarlege hundeeigarane som lar hunden gjere frå seg på leikeapparata, lar hunden gå fritt på leikeplassen, eller liknande ting som heilt klart er til vesentleg ulempe for barn som vil bruke leikeplassen til leik.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, en hanhund har ikke et behov for å markere her og der. Det er en uting som du fint kan si nei til hunden din. Er det han, eller du som bestemmer? 

Det er noe man fint kan lære bort og noe de heller ikke behøver å gjøre. Jeg har rottweiler selv, og mine hunder får gå på do, men får ikke markere eller lukte hver tiende meter. 

For all del, jeg hadde forsatt å besøkt plassen, men jeg kan se problemet om hunden din etterlater urin over hele plassen. 

Det samme med folk som lar hunden tisse på private hekker og gjerder osv. Hvordan hadde du synes om jeg som mann kommer og tosser ned hagen din eller en lekeplass? Urin er urin. 

Beklager, leste ikke den har et prostataproblem. Men du bør forsatt kunne styre det i noe grad, og jeg kan godt forstå som hundeeier at man kanskje ikke er ønsket med urin og avføringsrester på en fin strand, lekeplass og så videre. 

Endret av Darkbill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha med hunden på en lekeplass? Jeg får ikke inntrykk av at du har (små) barn selv, så det er ingen grunn til å være på lekeplassen?

Litt på siden, men vi bor ved siden av en barnehage og jeg ser stadig at hundeeiere tar med hunden inn der for å la den løpe fra seg om kveldene. Sikkert veldig praktisk med et inngjerdet område, men skvetting på lekeapparater og rester av avføring (de plukker opp, men ikke alltid de greier å skrape med seg alt) i lekeområdet er så utrolig nasty. Små barn skal krabbe rundt der neste dag, liksom. Jeg begriper ikke hva slike hundeeiere tenker med. 

Dere har sikkert mulighet for å bruke andre turområder enn lekeplassen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 5dd75...a79
On 3/18/2022 at 10:54 AM, unik42 said:

Spørsmålet er alltid - skremmer hunden barn eller voksne, og pisser og skiter den der barn leker?

Er svaret ja på en av dem så bør du holde hunden unna. Jeg har en datter som er veldig redd hunder. Jeg må kunne sende henne bort på lekeplassen i nabolaget uten at naboene skal la hunden sin komme innpå henne. Alternativet er at barna mine IKKE får bruke LEKEplassen i nabolaget. Du som voksen kan oppholde alle andre steder enn der barn leker.

Når det er sagt, jeg har ikke hund, så det er kanskje andre følelsesmessige faktorer som bør hensyntas.

Jeg forstår deg. Nå er vi der med hunden kanskje 1 minutt og går vår vei igjen. Vi er ikke tankelesere, men de få gangene det har vært barn der så har de ikke forlatt lekeplassen. Ofte står den tom når vi kommer. Vi er som nevnt godt voksne med sånn passe gangsyn. Jeg kan forstå at barn kan bygge opp redsel for å gå her eller der. Men skulle en ha passet seg for sånt noe, så ville en jo ikke kunne gått i gater en gang. Fra min hukommelse så har jeg møtt på en mye mer redd gutt i gate, og da kunne jeg som voksen veilede litt fordi man så han stod å ventet og var tydelig nervøs. Men, en kan ikke gå gjennom barndomslivet uten å lære litt om omverden heller. Og det er jo trist med barn som får seg en støkk og ikke klarer å bli av med det. Det er jo ikke sunt å la være å stimulere frykt, flukt følelser heller. Noe samfunnet i stor grad får bøte for ved at dette ikke stimuleres og det da koker over på andre måter uten å gå mer i dybde på det akkurat.

Man kan jo ikke polstre barna sine så de aldri slår seg f.eks. Her er det læringskurver. Jeg vil tro at det er bedre om barn treffer vår hund og sånn lærer at noen hunder er litt tryggere enn andre. Også er det jo åpenbart sunt at barn får høre i fra smarte foreldre at de aldri skal overrumple hunder for å klappe dem. Hund er så elsket av folk, at du blir ikke kvitt det fra samfunnet 100 % heller. Så får jeg forsøke å fortsette å være en ansvarlig hundeeier.

Anonymous poster hash: 5dd75...a79

Lenke til kommentar

Det kan være lufting i inngjerdede barnehageområder som er årsaken. Flere enn før mener det ikke er lov å ta hunden med gjennom lekeplasser i parkområder. Fordi det har kommet opp skilt for å hindre hundelufting rundt barnehager. 

Virker på meg som om de som er på en liten lekeplass, alltid reagerer fiendtlig når det kommer noen andre. Det høres merkelig ut, men har sett det såpass mange ganger at jeg konkluderer med det. Og dette er episoder uten hund. De som er der slenger bare ut at det er deres lekeplass, at det er opptatt o.l. 

En skulle tro at hunder har lov til å ledes i bånd gjennom parker. Likevel, hvis lekeplassen tilhører et borettslag kan nok de vedta sine egne forskrifter.

Lenke til kommentar

Er dette en lekeplass det er umulig for dere å unngå på den daglige lufteturen? Eller kan dere ha mulighet til å gå rundt den for å komme dit dere skal?

Barn kan føle seg utrygge på hunder, og selv om de bør trene på å bli trygge på hunder etter hvert, så kan de kanskje få slippe det på et sted de kan leke og føle seg trygge. Når jeg var barn, var jeg redd for hunder (nå er jeg veldig glad i hunder). Hadde jeg hatt en lekeplass i nærheten, og så at det ofte var hunder der, hadde jeg unngått den lekeplassen selv om det ikke var en hund der akkurat der og da. Å treffe en hund på en spasertur, er noe helt annet.

Så kommer også det med hygiene. Å tisse i busker og kratt andre steder skal jeg ikke si så mye om, men innenfor en lekeplass kan barn gå, krabbe og leke også i busker og kratt. Det kan være spennende å presse seg inn en busk av forskjellige årsaker, og har en hund nettopp markert der, er det uhygienisk. Og selv om man tar opp (det meste av) den synlige avføringen, har man ikke fått med seg alt.

Angående ferdselsrett, så vet jeg ikke om det finnes noe i loven om det. Men det ligger jo i navnet "lekeplass", at det hovedsaklig er en plass for barn, ikke lufteplass for hund.

Mitt råd er derfor å om mulig unngå lekeplasser på den daglige lufteturen. Det skaper neppe store utfordringer for dere, men vil hjelpe til med å gjøre barn tryggere, beholde hygienen i lekeparken og beholde et godt forhold til naboer og beboere i nærområdet.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke man skal ha hund i byen / leilighet. Det er ikke et godt miljø for en hund. Så er det også litt problemer rundt dette med lufting og slikt. Jeg har bodd på steder i Oslo der man ikke kan gå uten å konstant se ned i bakken for å unngå å tråkke i noe. Det betyr ikke at alle med hund gir blaffen, men det er mange nok som gjør det. De med hund skal alltid plukke opp og man skal alltid ha bånd på, sånn er det bare, og man bør holde luftingen i størst mulig grad til parker, ikke lekeplasser og slikt. I amerikanske filmer ser man ofte at folk lufter hund i egne hundeparker. Det kunne gjerne verdt en greie er til lands også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 minutter siden):

I amerikanske filmer ser man ofte at folk lufter hund i egne hundeparker. Det kunne gjerne verdt en greie er til lands også.

Det finnes noen hundeparker i Norge også, men antakeligvis i langt mindre omfang enn i statene, og mindre i størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hund og har ikke barn. Men jeg mener likevel at på en lekeplass så har barn forrang. Dvs jeg kunne tatt min hund med inn på en tom lekeplass, men jeg hadde gått hvis det kom barn der.

Min hund har også lett for å bjeffe hvis han blir usikker eller oppgira, og han vil også tisse/markere flere steder. Men jeg lar ham ikke gjøre noen av delene på en lekeplass. Hvis han bjeffer i en slik setting så er det som regel et tegn på at han ikke er komfortabel i situasjonen og da er det mitt ansvar å trygge ham. Noe som (for alle parter) best gjøres med å gå unna og få såpass stor avstand til det som trigger ham at han slipper å føle trang til å bjeffe.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor det er så veldig viktig for deg å bruke lekeplassen til lufting. Lekeplasser er beregnet på barn, ikke at hannhunder skal konkurrere om hvem som er den tøffeste bikkja i gata 😉 Hannhunder vil alltid markere hvor de har vært og jo flere hannhunder som har markert i en lekepark  x antall ganger, jo mer markering (pissing) blir det.Det er hannhundens natur, og uansett hvor mye"koseklump" bikkja di er,legg lufteturene utenom lekeplasser. Tror du ville fått reaksjoner fra noen om du brukte parkeringsplasser i boligområdene som hundelufteplass selv om det er gress eller busker der hannhundene kan konkurrere i å markere mest og høyest 😉

Lenke til kommentar

Lekeplasser er først og fremst til barna

jeg kan likevel se en slags problemstilling

dersom det  ikke finnes noe til særlig andre luftemuligheter så kan det være fristende å bruke en lekeplass som ett lufteområde

men da må det helst skje når noen ikke er der og da helst i kantene og ikke midt i anlegget

hvis det kommer noen så syns jeg  du enten bør ta intativ til å gå vekk fra plassen

eventuelt kan du stille deg på utsiden og så spørre om det er noen barn som har lyst til å komme bort å klappe hunden eller bli kjent med den

Hunden må være rolig og 100 prosent å stole på

er den for ivrig kan det virke skremmende på ett lite barn

hvis det er barn og voksne som i utgangspunktet er redd for hunden men at kontakt over tid kan gjøre dem mindre redde så  kan det hende dere klarer å komme til ett kompromiss med tid og stunder.

Men om noen ber dere om å gå så syns jeg du burde respektere det i og med at lekeplassen er først og fremt ett sted for barn

Dette kan selvsagt virke urettferdig om det er kun du og hunden din som får beskjed om å gå

men det kan være at barna og de voksne syns din hund er mer truende enn andre

uansett grunn de voksne som er til stede og barna her har retten på sin side i hvertfall moralskt sett.

Usikker på det juridiske

Jeg stiller også spørmål ved det hygieniske dersom det er mye hunder der til enhver tid

da ville jeg tatt opp med komunen at det muligens mangler plass for å ferdes med hunder  at man ønsker ett  slikt tilbud

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...