Hanhijnn Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Har en 15-åring som vil ha moped. Kan man registrere en moped på en 15-åring som hverken har mopedlappen eller aldersgrensen på 16 år i boks? Hvordan blir det med forsikring? Man bør kanskje bare registrere og forsikre mopeden på en voksen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Vil tro dette skal være mulig. Man gjør jo dette ofte med biler. Folk uten lappen kjøper bil for at andre kan kjøre dem rundt forbi. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2022 sedsberg skrev (33 minutter siden): Vil tro dette skal være mulig. Man gjør jo dette ofte med biler. Folk uten lappen kjøper bil for at andre kan kjøre dem rundt forbi. Å registrere og forsikre mopeden på en voksen mener du? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 (endret) Nei, jeg tenkte på å registrere og forsikre på en 15-åring. Edit: Mulig den må registreres med medeier siden han er under 18. Endret 18. mars 2022 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Hanhijnn skrev (55 minutter siden): Kan man registrere en moped på en 15-åring som hverken har mopedlappen eller aldersgrensen på 16 år i boks? https://www.ung.no/oss/364320 TL, DR: Ja, du kan registrere den på han. Hanhijnn skrev (58 minutter siden): Man bør kanskje bare registrere og forsikre mopeden på en voksen? Det følger av ovenfor at du må kunne forsikre i hens navn også tenker jeg. Forsikring må jo stå på eier. Men du som forelder må helt sikkert godkjenne dette også. Hva du bør eller ikke bør vet jeg ikke, men jeg er fan av at det skal være "riktig" hvis du vil ha noe innspill fra meg. Kan jo se på det som en forsmak på voksenlivet hvor hen må huske å betale regninger for forsikring som faktisk er i eget navn. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2022 Nimrad skrev (29 minutter siden): https://www.ung.no/oss/364320 TL, DR: Ja, du kan registrere den på han. Det følger av ovenfor at du må kunne forsikre i hens navn også tenker jeg. Forsikring må jo stå på eier. Men du som forelder må helt sikkert godkjenne dette også. Hva du bør eller ikke bør vet jeg ikke, men jeg er fan av at det skal være "riktig" hvis du vil ha noe innspill fra meg. Kan jo se på det som en forsmak på voksenlivet hvor hen må huske å betale regninger for forsikring som faktisk er i eget navn. Takk for info og svar. setter pris på dine meninger og innspill. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2022 sedsberg skrev (40 minutter siden): Nei, jeg tenkte på å registrere og forsikre på en 15-åring. Edit: Mulig den må registreres med medeier siden han er under 18. OK, takk for svaret! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 For ordens skuld viser eg direkte til vegvesen.no, litt nede på sida står det eit avsnitt når kjøparen er under 18 år: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding/ Ein 15 åring kan være eigar av køyretøyet, men foresatt/verge må stå for det praktiske med salgsmelding, herunder at det må fyllast ut eit skjema som dokumenterer at den mindreårige har fått lov av foreldre/foresatte å stå som eigar. Når det gjeld forsikring så er det eit krav om at forsikringa må stå på eigar. Så om det er ønskeleg at forsikringa skal stå på ein voksen så må den voksne være eigar eller medeigar av bilen. Dersom mopeden blir kjøpt som uregistrert så treng ein ikkje å ha forsikring, men då kan heller ikkje mopeden brukast før forsikring og registrering er i orden. I praksis blir det her ein forskjell på om 15 åringen skal kjøpe ein moped som skal stå ubrukt fram til han/ho har tatt lappen eller om det er tenkt at mopeden skal kunne brukast av nokon andre i påvente av at 15 åringen sjølv tek lappen. Ettersom det ikkje er lov å ha passasjer på moped så er det nok ikkje særleg aktuelt å kjøpe moped som skal brukast av andre? Hadde det vært snakk om ein bil så hadde det stilt seg på ein litt annan måte ettersom eigaren fint kan være passasjer i eige køyretøy og få andre til å ta seg av køyringa. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2022 The Avatar skrev (1 time siden): For ordens skuld viser eg direkte til vegvesen.no, litt nede på sida står det eit avsnitt når kjøparen er under 18 år: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/send-inn-salgsmelding/ Ein 15 åring kan være eigar av køyretøyet, men foresatt/verge må stå for det praktiske med salgsmelding, herunder at det må fyllast ut eit skjema som dokumenterer at den mindreårige har fått lov av foreldre/foresatte å stå som eigar. Når det gjeld forsikring så er det eit krav om at forsikringa må stå på eigar. Så om det er ønskeleg at forsikringa skal stå på ein voksen så må den voksne være eigar eller medeigar av bilen. Dersom mopeden blir kjøpt som uregistrert så treng ein ikkje å ha forsikring, men då kan heller ikkje mopeden brukast før forsikring og registrering er i orden. I praksis blir det her ein forskjell på om 15 åringen skal kjøpe ein moped som skal stå ubrukt fram til han/ho har tatt lappen eller om det er tenkt at mopeden skal kunne brukast av nokon andre i påvente av at 15 åringen sjølv tek lappen. Ettersom det ikkje er lov å ha passasjer på moped så er det nok ikkje særleg aktuelt å kjøpe moped som skal brukast av andre? Hadde det vært snakk om ein bil så hadde det stilt seg på ein litt annan måte ettersom eigaren fint kan være passasjer i eige køyretøy og få andre til å ta seg av køyringa. Veldig god og riktig info du serverer der. Jeg har lest meg gjennom det samme nå. Takker. Forsikringsmessig så er jeg usikker på om den kan forsikres på medeier, eller om den må forsikres på hovedeier. Vet du noe om det? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. mars 2022 Del Skrevet 18. mars 2022 Hanhijnn skrev (2 timer siden): Forsikringsmessig så er jeg usikker på om den kan forsikres på medeier, eller om den må forsikres på hovedeier. Vet du noe om det? Så vidt eg har fått med meg så er det nok å være ein av eigarane. Eg kan ikkje sjå at det er problematisert om ein medeigar som eig ein veldig liten del av køyretøyet er forsikringstakaren. Så eg trur du skal kunne sette forsikringa på deg om du så berre eig 1% av bilen, kravet er at du står oppført som medeigar. I tillegg er det nokre unntak frå kravet om at forsikringa skal stå på registrert eigar, blant anna at ektefelle (men ikkje barn) kan stå for forsikringa, sikkert fordi det då er antatt at bilen er i sameige sjølv om berre ein av partane er formelt registrert som eigar. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå