Gå til innhold

Bygging av amd pc- kald nok?

teez

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal til å bygge min første pc, det jeg lurer på er dette med varmen i amd prosessorene. Jeg har ikke kjøpt noen cpu vifte, men jeg har kjøpt to kabinett vifter.

Jeg skal sette inn XP1800+

Hvor mye er max anbefalt varme?

Hva skjer hvis jeg har for høy varme på cpuen?

Takk på forhånd :smile:

[ Denne Melding var redigert av: teez på 2002-03-08 20:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maks ambefalt tempratur er no rundt 80-90 grader C. Husker ikke helt, men det gjør ikkie så mye for prosessoren blir sansynligvis ustabil å krasjer før det.

Min T-bird (1400@1540) blir ustabil når den når i under kan av 70 grader. Presser jeg den opp i 1610 klarer den ikke mye over 60.

Jeg bruker en Taisol CGK760 med en 60mm delta vifte.

Lenke til kommentar

En gjylden regel er : unngå CPU temperaturer over 50 grader. Selv om Athlon tåler 90 grader før den brenner opp, så betyr det ikke at det er en bra arbeidstemperatur! Hadde min CPU kommet opp i 60 grader hadde jeg vært litt bekymret...

Kjøp en Alpha PAL8045 ribbe og en 80mm Papst vifte på 2050 rpm og 19dB. Har samme selv. Kjører på 1.70 volt på CPU og max temp er 45 grader på min T-Bird 1400 MHz. Hadde jeg hatt en raskere vifte så hadde det klart vært enda lavere temp.

Lenke til kommentar

Av mangel på airconditioning har jeg en sommertemperatur på kontoret som kan komme over 30 grader om kvelden.

PS Jeg pleier ikke være der da :smile:

Det står og så 5 maskiner i dette rommet. :sad: Deriblant 2 AMD maskiner. Varme blir de, men har enda ikke krasjet pga det. Fakstisk har jeg ikke opplevd system krasj eller noen problemer enda. Tror ene av AMD maskinene har vært oppe i 64 grader C.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-08 20:21, teez skrev:

Jeg har ikke kjøpt noen cpu vifte, men jeg har kjøpt to kabinett vifter.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: teez på 2002-03-08 20:23 ]</font>

Hvis du ikke setter på cpu-vifte vil AMD brikken din være dø innen 5min etter at du har slått den på for første gang, TRO MEG!

Bygde min første AMD prossesor PC for et år eller to siden. Hadde aldri gjort det før så jeg hadde et par eksperter med. En av ekspertene hadde 6 måneder tidligere smeltet sin AMD cpu ved å ikke kjøpe vifte, han mente det ikke var nødvendig. Etter den erfaringen ble han meget positivt innstilt til vifter.

Så med alle ekspertene til stede satte vi sammen pc'en min. For å forsikre meg, hadde jeg kjøpt en KRAFTIG monster av en cpu-vifte(meget støyende). Men det var til ingen nytte, for ingen hadde koblet cpu-viften til noe strøm.

Etter at pc'en hadde vært på i ca 1min, virket den litt ustabil. Etter 2-3min frosset den helt og vi måtte restarte. Men PC'en ville ikke på, å etter en liten stund sa hoved eksperten at det luktet brent.

Så jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe en cpu-vifte. Men sjekk støynivået før du kjøper, de kan lage MYE bråk.

[ Denne Melding var redigert av: Leeson på 2002-03-09 13:29 ]

Lenke til kommentar

On 2002-03-09 13:26, Leeson skrev:

Quote:

Hvis du ikke setter på cpu-vifte vil AMD brikken din være dø innen 5min etter at du har slått den på for første gang, TRO MEG!

Det varierer det og.. spilte counter strike en halv times times tid uten vifte.. det var en t-bird 1 ghz.

Lenke til kommentar

Dere som sier 5min og halv time på CS uten vifte ;

BULLSHIT !!!!!! -IKKE HØR PÅ DE, DU HAR EN ATHLON XP-

Min AthlonXP 1700+ luktet svidd etter ca. 10 sek. uten vifte (jeg testet dens stabilitet). Etter 20sek. kommer cpuen i en temp. rundt 300grader = HELVETES BRENT =(

Kjøp deg en kraftig vifte, men husk også kjølepasta, Artic Silver III "best i test" (70kr på microplex)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-09 13:26, Leeson skrev:

.....En av ekspertene hadde 6 måneder tidligere smeltet sin AMD cpu ved å ikke kjøpe vifte, han mente det ikke var nødvendig. Etter den erfaringen ble han meget positivt innstilt til vifter.

Så med alle ekspertene til stede satte vi sammen pc'en min. For å forsikre meg, hadde jeg kjøpt en KRAFTIG monster av en cpu-vifte(meget støyende). Men det var til ingen nytte, for ingen hadde koblet cpu-viften til noe strøm...

:grin: LOL. Høres virkelig ut som et par meget kompetente eksperter det der ja. :grin:

Det er ikke rart det er mange som sliter med kjøling av prosessoren, dersom dette er nivået på ekspertene her i landet.

Lenke til kommentar

Folkens, det er litt viktig å skille mellom en kjøleribbe og vifte. En CPU-kjøler består av to deler, en kjøleribbe og en vifte. Eldre prosessorer kjørte helt fint uten vifte, altså kun med kjøleribbe. Dette er også mulig med VIA C3-prosessoren.

Argumentet for å droppe viften på kjøleribben er definitivt støynivået, men det er altså svært få moderne CPUer som fungerer uten vifte-kjøling, iallfall over lengre tid.

Lenke til kommentar

Tror så gjerne at han har spillt CS i 30 min uten vifte jeg..

Har glemt det samme selv en gang på en gammel Slot-A 500mhz@800mhz. Brukte en Alpha kjøleribbe med 2x 60mm vifter men glemte å koble de til.

Visst blei den varm!!

Jævli varm og etterhvert merka jeg at noe lukta litt svidd... Tok handa inn på kjøleribba og FZZZZT!! brant meg bra der ja. Da var det rett ut med stikk kontakta. Og inn med viftene. .Funka fett den,

Asus K7M kortene slår av alle viftene tilkoblet hovedkortet når den går i dvalemodus.. Takk gud for Digital Doc som begynte å ule som satan. Modern hørte den og da sto det 90grader i displayet så hu tok strømmen på den. (Det var en annen gang)

Den fungerer fremdeles fint den oxo.

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene!

Jeg fikk et nytt problem i dag da... Jeg kjøpte et Geforce 4 MX gfx kort, det er ikke kompetabelt med hovedkortet mitt( MSI K7T266PRO2-RU ) det er jo litt dumt for da må jeg bruke det gamle helt til MSI kommer ut med patch :sad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...