Gå til innhold

Vil ha smalere veier med lavere fartsgrense


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krav til siktlinje er større ved 110km/t enn ved 90km/t. Med dosering av vegbana så skal det mykje til før liten kurveradius gjev problem med veigrep. Så lenge det er tilstrekkeleg sikt kan det då vere 110km/ på ganske kurva veg. Kostnadsredusksjon ved bygging kan då gjerast på endra kurvatur.

Og med meir kurva veg så konsenterer kanskje sjåførane seg, meir om sjølve køyringa.🙄

Endret av Samms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (58 minutter siden):

Ja, la oss gå tilbake til hest og kjerre, tryggere for alle :) 

Du vil altså ha langt mindre bygget for samme mengde penger, og du poengterer det med å vise at du ikke evner å analysere resultatet i det hele tatt og drar en dårlig spøk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Gårdsvegen vår har over 20 biler/døgn, så da bør standarden økes til 4-felts og 110km/t eller?

Uansett, 110 vil alltid være bedre enn 90. Må gjerne ha 90 i høyre felt og 110 i venstre, slik enkelte sør-europeiske land har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Holder lenge med 100 km/t, sånn at de som kjører etter fartsmåleren kjører over 90, og ikke er til hinder for vogntog som kjører i 85.

 

Godt poeng 100 km/t er kanskje den optimale fartsgrensen, og et godt kompromiss mellom å komme fort frem og farer med høy fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt riktig mr dr phd. Når vi får autonome biler og de kan kjøre etter hverandre med en meters avstand vil man kunne kjøre trygt i kansje 160km/t med rene elbiler. Selvkjørende transport pod’er kan også ligge å kolonnekjøring i kansje 130km/t. Da vil disse 90km veien være helt avlegs. Flytrafikk vil unde slike forhold være tregt og dyrt samt klimafiendtlig. La oss bygge for fremtiden og ikke spare oss til fant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å få bruke mest mulig av veipengene i "sentrale strøk" bygges det stort, og særlig dyrt, og når de er ferdig skal de nå altså bygge det ned igjen også, for å få brent av enda mer penger...(!)

Dette er et typisk luksusproblem, for de sentrale strøkene, ikke for oss andre.

Dette mens vi utenfor venter på at våre veier skal få ETT forsvarlig felt overalt.

Det er ikke alle rundt om i dette landet som kjenner på problemer med for gode veier, det kan jeg love.

Det er få dager siden det smalt i en smal og totalt uoversiktlig sving her, mellom

postbil og buss, postbilen valgte bergveggen i stedet for bussen, og ble vraket. Her spanderes det ikke så mye som en speil heller, for å kunne se rundt den forbaskede svingen. 

Det er fjorden på yttersiden og rett fra vegbanen og i bergveggen på innsida, så her er det er ingen tvil om at det er forskjell på folk.

Det som er gjort med veien på stedet er alt utenom der det er smalest, så ingen skjønner hva veiingeniørene "går på"...

En kan bli oppgitt av mindre.

Endret av KjeRogJør
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Godt poeng 100 km/t er kanskje den optimale fartsgrensen, og et godt kompromiss mellom å komme fort frem og farer med høy fart.

Optimal hastighet er 70-80 km/t. Det er best for flyt og kapasitet, best for å begrense energiforbruk og best for å unngå alvorlige skader og dødsfall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy-efficient_driving

https://www.iihs.org/news/detail/new-crash-tests-show-modest-speed-increases-can-have-deadly-consequences

RJohannesen skrev (1 time siden):

Man må jo også huske på at hovedveiene våre konkurrerer med flytrafikken. Nordmenn flyr jo latterlig mye innenriks i forhold til andre land, mye pga dårlige og trege veier. Mye bedre at folk velger elbil fremfor fly. En 3 timers biltur i 110 tar 40 min lenger i 90. Ikke krise, men tid er også en faktor når man reiser.

Det tragiske er at vi bruker titalls milliarder på å ødelegge natur, og så er dette det beste argumentet. Ikke hjelper det transport fordi  den uansett ikke går over 90, og en middels pendler sparer kanskje et par minutter.

Mr Dr PHD President skrev (58 minutter siden):

Veiene som bygges vil ligge der i flere generasjoner og kanskje hundrevis av år. Like greit å bygge bra med en gang så man slipper bygge om og forbedre en vei som allerede er bygget.

Et av problemene ved å bygge for høyere hastigheter er at du ender opp med veier som er langt dyrere å vedlikeholde. Det er ikke bra.

Endret av spiff42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
OrIoN89 skrev (16 minutter siden):

Du glemmer tid som de fleste synes å ha en verdi. Du vil bruke dobbelt så mye tid på transport om du kjører i 60 kmt kontra 120. Eller tog som går i 240. Eller fly som.....

You get the point

Det er snakk om 90 km/t eller 120 km/t. Da må du kjøre langt for at det skal utgjøre en betydelig forskjell i tid. Men når du først nevner tog så er det jo mer tid å spare på en høyhastighetsbane med mulighet for 200 eller 250 km/t enn å bygge ny motorvei som øker hastigheten fra 90 km/t til 120 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (1 time siden):

Et av problemene ved å bygge for høyere hastigheter er at du ender opp med veier som er langt dyrere å vedlikeholde. Det er ikke bra.

På hvilken måte mener du det er dyrere å vedlikeholde en firefelts vei med 110 vs 90 km/t? Det må i så fall være helt marginalt. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...