GĂ„ til innhold

Slettet

xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tom Hummel skrev (PĂ„ 17.3.2022 den 16.06):

Kan det vÊre basert pÄ din aktivitet pÄ internett? Cookies-tilgang og analyse av hvilke web-sider kan registrere mye om deg.
SÄ litt gjetning i tillegg?. 

. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Aldri, aldri ALDRI oppgi fÞdselsnummeret ditt til slike spÄsider eller andre tvilsomme sider. Du kan bli utsatt for bÄde identitetstyveri og lignende ting som du beskriver her. SlÄr de det sammen med litt overvÄkning av din nettaktivitet, sÄ kan de finne ut skremmende mye. Er noe registrert i et eller annet digitalt register med ditt navn og/eller fÞdselsnummer, kan det aldri vÊre helt sikkert.

SÞk gjennom hele datamaskinen din med et virusprogram, og en program som sÞker etter spam-programvare. Blokker mailene du fÄr. FÞdselsnummeret ditt fÄr du derimot ikke "tilbake" sÄnn sett.

Lenke til kommentar
xrays skrev (5 timer siden):

Jeg har fÄtt Email fra et data system, sannsynlig etterat jeg klikket pÄ gratis spÄdom med fÞdsels nr og navn. 

Har du virkelig gitt bort personnummeret ditt?

Nukleosid skrev (24 minutter siden):

Aldri, aldri ALDRI oppgi fÞdselsnummeret ditt til slike spÄsider eller andre tvilsomme sider. Du kan bli utsatt for bÄde identitetstyveri

Du bĂžr kontakte staten, og se om det er noe mulighet for et nytt personnummer. Lykke til; det trenger du.

Her er et eksempel pÄ hva som kan skje nÄr det blir kluss med personnumre. Det var grunnet en feil. Hvis noen mÄlrettet gÄr inn for Ä feilbruke personnummeret ditt, sÄ, ja, kos deg.

https://www.nrk.no/trondelag/jacob-_64_-satt-pa-gressklipperen-da-banken-ringte-og-fortalte-at-han-var-dod-1.15502417

Sitat

Jeg vet ikke om det er AI robot, intelligent data program eller utenomjordisk eller illuminati 

Det er forsÄvidt ingen av delene. Det er bare en vanlig automatisert prosess i form av et dataprogram. Sikkert ingen KI involvert. Utenomjordisk er det Äpenbart ikke. Illuminati fins ikke. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (4 minutter siden):

Du skrev det selv, i den delen av det jeg siterte?

FÞdsels nr er 6 siffer, ja jeg skrev fÞdsels nr og ikke person nummer, dette er likevel en digresjon. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (16 minutter siden):

FÞdsels nr er 6 siffer, ja jeg skrev fÞdsels nr og ikke person nummer, dette er likevel en digresjon. 

"Et norsk fÞdselsnummer er et unikt identitetsnummer som fÞlger deg hele livet. Det bestÄr av 11 tall, hvor de seks fÞrste tallene viser fÞdselsdato. "

Link (Skatteetaten)

Viktig Ä vÊre presis med betegnelsene, sÄ unngÄr man misforstÄelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (22 minutter siden):

Vel. 

Det var jo rart at jeg fikk en Email om at jeg mÄtte vÊre presis, som innhold fortegnelse, akkurat da jeg skulle pÄ jobb, men opplagt ville ha kommet forsent dersom jeg ikke fikk meldingen om at jeg mÄtte vÊre presis. 

Akkurat den kan vÊre tilfeldig. Men er du sikker pÄ at ikke noen du kjenner driver litt gjÞn med deg? En person som du kan ha fortalt at rammen faller ned til stadighet, om avtalene. Det er mye man kan glemme at man har fortalt.

Denne personen kan du ogsÄ ha snakket med om disse mailene der de ber om penger, sÄ har vedkommende opprettet en e-postadresse med samme avsendernavn. Jeg vet det er et "long shot", men det er teoretisk mulig, og mye mer sannsynlig enn at en alien Þnsker Ä ha en dypere samtale med deg om hvorfor rammene du har pÄ veggen ramler ned til stadighet. (Nei, jeg gjÞr ikke narr av deg, for jeg vet at det med alien var en spÞk fra din side ogsÄ).

PÄ den andre siden, sÄ har du ogsÄ mottatt 200 e-poster. Det er statistisk veldig usannsynlig at ingen av disse ville truffet blink med relativt diffuse spÄdommer som at du mÄ kontakte en advokat angÄende en sak, gÄ for et forslag du fikk for 10 mÄneder siden, at du mÄ vÊre presis og slikt. Hvis fem av spÄdommene kan vris til Ä passe med ditt liv, sÄ er det 195 som ikke kan det.

AngÄende eksakt sum pÄ en forsikring; sikker pÄ at den forsikringen ikke har en viss tilknytning til samme firma som sender disse spÄmailene? Har du verifisert at forsikringstilbudet var fra en seriÞs, norsk tilbyder?

Endret av Nukleosid
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (19 minutter siden):

"Et norsk fÞdselsnummer er et unikt identitetsnummer som fÞlger deg hele livet. Det bestÄr av 11 tall, hvor de seks fÞrste tallene viser fÞdselsdato. "

Link (Skatteetaten)

Viktig Ä vÊre presis med betegnelsene, sÄ unngÄr man misforstÄelser.

xrays skrev (37 minutter siden):

Det er forÞvrig veldig lett Ä finne personnummeret til noen dersom du har navn og fÞdselsdato. De siste fem tegnene i personnummeret er matematisk generert ut i fra fÞdselsdatoen, og om ikke jeg husker feil er det rundt 200 gyldige person-nummer pr. fÞdselsdato. Alt en identitetstyv trenger er et program som genererer alle gyldige personnummer for din fÞdselsdato. SÄ er det bare Ä forsÞke ett og ett nummer, og innen 200 forsÞk har de identiteten din.

SÄ jeg ville vÊrt forsiktig med Ä oppgi fullt navn og fÞdselsdato ogsÄ, ikke bare personnummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (PĂ„ 17.3.2022 den 21.27):

Akkurat den kan vÊre tilfeldig. Men er du sikker pÄ at ikke noen du kjenner driver litt gjÞn med deg? En person som du kan ha fortalt at rammen faller ned til stadighet, om avtalene. Det er mye man kan glemme at man har fortalt.

Denne personen kan du ogsÄ ha snakket med om disse mailene der de ber om penger, sÄ har vedkommende opprettet en e-postadresse med samme avsendernavn. Jeg vet det er et "long shot", men det er teoretisk mulig, og mye mer sannsynlig enn at en alien Þnsker Ä ha en dypere samtale med deg om hvorfor rammene du har pÄ veggen ramler ned til stadighet. (Nei, jeg gjÞr ikke narr av deg, for jeg vet at det med alien var en spÞk fra din side ogsÄ).

PÄ den andre siden, sÄ har du ogsÄ mottatt 200 e-poster. Det er statistisk veldig usannsynlig at ingen av disse ville truffet blink med relativt diffuse spÄdommer som at du mÄ kontakte en advokat angÄende en sak, gÄ for et forslag du fikk for 10 mÄneder siden, at du mÄ vÊre presis og slikt. Hvis fem av spÄdommene kan vris til Ä passe med ditt liv, sÄ er det 195 som ikke kan det.

AngÄende eksakt sum pÄ en forsikring; sikker pÄ at den forsikringen ikke har en viss tilknytning til samme firma som sender disse spÄmailene? Har du verifisert at forsikringstilbudet var fra en seriÞs, norsk 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Datainnbrudd?

Hvis det "spÄs" eller refererer til en presis sum pÄ forsikring som stemmer sÄ kan jeg ikke skjÞnne annet enn at dette har du sagt til noen eller at det befinner seg i e-posten din. E-postpassordet er da enten pÄ avveie eller du har et datavirus som leser e-posten din eller har lagt inn en trojansk hest med tilgang til filene pÄ datamaskinen din.

Har en venn som ble utsatt for dataangrep med trojansk hest og det endte med pengeutpressing med indirekte voldstrusler rettet mot familien hans.
Bandittene sendte ham bilder fra hans datamaskin. Pengene mÄtte sendes via Forex og det gjorde han.
Selv med politi-anmeldelse og rettsvesenet involvert var det ikke mulig Ä fÄ reversert pengetransaksjonen eller finne mottakeren. 

Anbefaler sikkerhetskopi av alle data til ekstern disk og sÄ kjÞrer du virussjekk pÄ dataene. Installer operativsystemet (Windows e.a.) pÄ nytt etter reformatering av disken. Motta alle oppdateringer fÞr du legger tilbake data og oppretter e-post igjen.

Endret av Tom Hummel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...