Gå til innhold

Varsler tusenvis av nye klager på cookie-bannere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal man gå noen etter i sømmene så er det vel først og fremst Google som har lag på lag på lag med instillinger og justeringer av hva man akspeterer og hva som avslås. Likeledes så virker det som om at en hver minste oppdatering Google "tilfeldig vis" gjør nullstiller dine valg, men helst uten å informere for mye om det.

Det finnes ikke noen "Avslå alt" hos Google, kun en kompleks og ekstremt kjedelig gjennomgang av funksjoner som egentlig er nesten like. Likeledes så opplever jeg stadig å være innlogget på en gammel youtube konto jeg har på tvers av ulike maskiner. Merkelige greier siden jeg nå ikke bruker denne kontoen lenger,,, Enda merkeligere er det at selv på jobb maskinen min dukker jeg opp som pålogget google.'

Moralen til den gjengen gir jeg ikke fem flate for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Med andre ord: Samtykkebokser er ikke strengt tatt nødvendige i Norge, de regnes bare som god praksis.

Dette stemmer bare så lenge det som lagres i cookie ikke regnes som personlig informasjon. Nylige avklaringer fra EU sier tydelig at tracker id'er som lagres som cookies/på klient er personlig informasjon og dermed omfattes av GDPR, som krever aktivt og informert samtykke.

Det er egentlig et greit skille. Jeg trenger ikke "godta" at min preferanse for light/dark mode eller språk lagres som en cookie, det er helt ufarlig. Å bli sporet og at min info sendes til Facebook, Google eller andre ondsinnede analyseselskap derimot, det vil jeg helst kunne si nei til (før det skjer).

Hvem man sender brukerens IP til er også relevant.

uBlock Origin ordner selvsagt det meste, men dog.

Endret av ButterScotch_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ButterScotch_ skrev (1 time siden):

light/dark mode eller språk lagres

Dette kan også brukes til å bygge profiler om deg, men hvis det ikke brukes til noe annet formål enn visningsmodus og språk, og den typen, og ikke deles med tredjeparter, er det selvfølgelig helt grunnleggende funksjonalitet i ethvert dataprogram, og ikke noe som bør kreve samtykke. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Memento scientiam skrev (På 17.3.2022 den 14.05):

Dette kan også brukes til å bygge profiler om deg, men hvis det ikke brukes til noe annet formål enn visningsmodus og språk, og den typen, og ikke deles med tredjeparter, er det selvfølgelig helt grunnleggende funksjonalitet i ethvert dataprogram, og ikke noe som bør kreve samtykke. 

"Lagres som cookies på min maskin", var det jeg mente med det. Ikke at dette og hundrevis av andre ting sendes i stedet for IP til et analyseselskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...