Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Drenering murvegg

Anbefalte innlegg

Hei,

Mamma har slitt litt med saltutslag gjennom lecamuren inn til boden i lengre tid.
Boden er en del av huset men er ikke isolert.
Huset er oppført i 1985 og står på tykk sokkel.
Jeg antar fukten trenger inn utenfra da jeg ikke ser annet drenering enn enkelt opplegg med drensrør som er lite fall i og ganske så skittent og knekt i svingen rundt huset.
Når jeg var hjemme nå rensket jeg opp alt rotet utenfor inntil veggen, løftet plattingen bort derfra og grav opp mye skrot/søppel og jord inntil vegg/sokkel.

Huset står på fjell. Kommer en liten elv i smelteperioder/mye nedbør bak huset. Takrennen ned på bildet har jeg nettopp montert midlertidig da terrasse og div er byttet ut. Har også revet treveggen mellom berg og murvegg for lufting og bedre arbeidsforhold.

Kan nevne det ble lagt masser bak huset for å løfte opp terrenget litt for sikkert 15-20 år siden. Her ble det lagt knotteplast som dere ser avsluttet til venstre i bildet. Burde nok vært lagt rundt hjørnet også..

Jeg har ikke erfaring med slikt arbeid annet enn skjønn vett hvordan vann trenger seg inn. Hva er neste steg her?  Jeg ser for meg vi må få gravet så langt ned som mulig. Få lagt knotteplast opp langs sokkel/vegg og nytt drensrør med fall mot forsiden av huset. Isolere utvendig?

Drenering 1.jpg

Drenering 2.jpg

Drenering 3.jpg

1.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som at det ene "drensrøret" er koblet til takrenne-nedløpet. Dvs at vann fra taket kommer ned her og fordeles ut langs grunnmuren, dvs det motsatte av drenering... Dette gjøres noen ganger for å fordele ut vannet unner bakken, men da bør det ikke ligge inntil veggen. Selv om det er lagt riktig, dvs med hullene på oversiden så risikerer man at det fylles og fordeler vann ut langs muren dersom det ikke er helt åpent i andre enden.

Lenke til kommentar

Hei, 

Har bare festet nedløpet midlertidig der etter bytte av terrasse og div vindskier fra sommeren.  Mulig jeg endrer nedløp til motsatt side heller. Men da må borres hull i terrassebord og noe styggere opplegg. Vann kjem det uansett her bake. Noe må gjøres for å beskytte muren bedre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...