Redaksjonen. Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Panservern, luftvern og taktiske missiler: USA sender våpen verdt sju miliarder kroner til Ukraina [Ekstra] Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Hva skal Ukraina med «400 hagler»? Brukes virkelig hagler i Forsvaret??? Skyte en fugl som en kan ha til middag… Endret 16. mars 2022 av TorHansen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 4 minutes ago, TorHansen said: Brukes virkelig hagler i Forsvaret??? Brukes av noen avd. i HV i hvert fall. Personell som har som oppgave å beskytte "things that don't react well to bullets" for å parafrasere en kjent og kjær film er gjerne utstyrt med hagle, fordi hagl har mindre risiko for å lage hull i noe du virkelig ikke vil ha hull i. 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Sutekh skrev (1 time siden): Brukes av noen avd. i HV i hvert fall. Personell som har som oppgave å beskytte "things that don't react well to bullets" for å parafrasere en kjent og kjær film er gjerne utstyrt med hagle, fordi hagl har mindre risiko for å lage hull i noe du virkelig ikke vil ha hull i. Der lærte jeg noe, takk. Samtidig, det er vel ikke så mye slikt? Hagler kan vel gjøre stor skade på meget kort avstand, men liten skade på noe avstand. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 10 hours ago, TorHansen said: Samtidig, det er vel ikke så mye slikt? Neppe, men jeg vet ikke detaljene. Bare at det er våpen som er brukt og i hvilken kontekst. Skal jeg gjette så er det sikkert en kombinasjon av ordinære geværlag i et ytre forsvar, og et nærforsvar bevæpnet med hagle. Lenke til kommentar
Memento scientiam (takk for meg) Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 TorHansen skrev (13 timer siden): Hva skal Ukraina med «400 hagler»? Brukes virkelig hagler i Forsvaret??? Skyte en fugl som en kan ha til middag… Amerikansk stridsvognspersonale er utstyrt med hagler. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 Hagler brukes også for å ødelegge låser/hengsler/dører når man skal ta seg inn i bygg. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 17. mars 2022 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Hagler brukes av Navy-SEALS, og i spesialoperasjoner når det er taktisk formålstjenlig. I følge wiki. Og ble introdusert som skyttergrav-våpen av amerikanerne under 1.verdenskrig. Dårlige skyttere hadde større sjans til å treffe/skade noen... men det var visst brudd med internasjonale krigs-regler? Endret 17. mars 2022 av NERVI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå