Gå til innhold

Panservern, luftvern og taktiske missiler: USA sender våpen verdt sju miliarder kroner til Ukraina [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, TorHansen said:

Brukes virkelig hagler i Forsvaret??? 

Brukes av noen avd. i HV i hvert fall.

Personell som har som oppgave å beskytte "things that don't react well to bullets" for å parafrasere en kjent og kjær film er gjerne utstyrt med hagle,  fordi hagl har mindre risiko for å lage hull i noe du virkelig ikke vil ha hull i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (1 time siden):

Brukes av noen avd. i HV i hvert fall.

Personell som har som oppgave å beskytte "things that don't react well to bullets" for å parafrasere en kjent og kjær film er gjerne utstyrt med hagle,  fordi hagl har mindre risiko for å lage hull i noe du virkelig ikke vil ha hull i.

Der lærte jeg noe, takk.

Samtidig, det er vel ikke så mye slikt? Hagler kan vel gjøre stor skade på meget kort avstand, men liten skade på noe avstand.

Lenke til kommentar
10 hours ago, TorHansen said:

Samtidig, det er vel ikke så mye slikt?

Neppe, men jeg vet ikke detaljene. Bare at det er våpen som er brukt og i hvilken kontekst. Skal jeg gjette så er det sikkert en kombinasjon av ordinære geværlag i et ytre forsvar, og et nærforsvar bevæpnet med hagle.

Lenke til kommentar

Hagler brukes av Navy-SEALS, og i spesialoperasjoner når det er taktisk formålstjenlig. I følge wiki. Og ble introdusert som skyttergrav-våpen av amerikanerne under 1.verdenskrig. Dårlige skyttere hadde større sjans til å treffe/skade noen... men det var visst brudd med internasjonale krigs-regler?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...