Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog utvendig L-formet trapp


Anbefalte innlegg

DAG 1 - Tegne og planlegge

Første plantegning. Jeg skal bygge L-formet trapp ned fra verandaen til terrenget og videre ned til etasjen under. Huset står i svakt skrånende terreng så det er 1/2 etasje forskjell mellom terreng foran og bak huset.

1816496200_Worklog1-5.thumb.jpg.9442e07d5844a4817ee3c1c9c348ec6d.jpg

Forsøk på perspektiv-tegning.

169940149_Worklog1-4.thumb.jpg.e3fd4e63d64a763061a4418d8aaaadb5.jpg

Planen er å spare meg sprengningsarbeid eller sykt mye manuelt arbeid for å fjerne den fjellknausen. Det gjør ikke noe om den blir værende der under trappeavsatsen. Første trinn blir å bygge understellet til trappeavsatsen, og det starter med boring av fire hull i fjellet der jeg skal støpe fast stolpesko. Oppå disse kommer det søyler i ulik lengde fra steinen og opp til terrengnivået.

1428477048_Worklog1-1.thumb.jpg.623b0996751266f3e1fdd7a67c8ccf69.jpg

Plasseringen av søylene er beregnet ut fra eksisterende veranda og trappeformelen ned til plattingen. Trappevangene er 175 cm horisontalt, der 20 cm hviler på underlaget. Senter av denne hvileflaten skal sentreres over to av søylene. Så da blir det 165 cm fra verandaens kant til første borehull i knausen. Jeg trekker fra 5 cm. Skal ikke plage dere med alle grunnene men det blir i hvert fall 160 cm.

1825396669_Worklog1-2.thumb.jpg.4fed9c52cb069ac2a00001275d5f94b4.jpg

Her vises bjelkelagene til venstre. Til høyre er søylenes plassering i forhold til verandaen.

690097309_Worklog1-3.thumb.jpg.c0e40fdc17c38f8d48af70d6ec185bbe.jpg

 

Spoiler

Originalt innlegg

Duger dette til å borre i granitt?

Betongbor SDS MAX, 20 x 400 mm Biltema 19-4033 edit: Eller Betongbor SDSmax 20x280 mm Jula Art. nr: 175015

Borhammer 1500 SDS MAX Biltema 17-405

De fire hullene i granitten skal bli ca 10-15 cm dybt og brukes til 4 stk:

Stolpesko U 96*70*4MM med Ø16mm støpestøtte. Biltema 19-6018

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg borret 3x4 hull på 10-15cm med diameter på 13mm i grunnfjell for å slå ned 12mm armering til støpte søyler. Jeg leide borhammer med bor fra maxbo som så ett hakk større ut enn den der. Det var en ettermiddags jobb og borret røk til slutt. Jeg vet ikke om det var uflaks eller jeg som var for slapp med å la det avkjøles.

Jeg anbefaler «trykkluft på boks» hvis du ikke har kompressor.

Jeg brukte sementfritt lim. Rådyrt og jeg er ikke helt overbevist om at det heftet godt. Men siden jeg slo ned 3 armeringsjern pr søyle som en «klo» og foret utenpå søylene med knotteplast for å unngå frostløft så antar jeg at ting står uansett.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har kompressor. Tenkte du til avkjøling? Der tenkte jeg bare å stikke boret i snøen.

Jeg har ikke Maxbo i nærheten men sjekket utvalget til Byggesystemer og Cramo. De har en litt kraftigere sak med 20 Joule slagenergi. Biltema sin har 12 J. Tenkte litt på det men det er nå litt styr med henting og levering i tide osv. Også vet jeg at jeg kommer til å trenge en sånn minst et par ganger til og da begynner samlet leie å nærme seg kjøpeprisen.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Du BØR ikke avkjøle i snø... Du bør unngå at det blir så varmt! 
Ved avkjøling (brå) så går den herdede spissen dukken ganske så fort. (Normalt løsner de.)
Det du BØR ha i tankene er om boret klarer å ta unna masse / støv når du borer. KAN kanskje være en tanke og benytte en støvsuger innimellom hvis det er behov. Dra boret ut ofte for å bli kvitt massene som dannes.
Og bruk heller litt lenger tid enn å ende opp med ødelagte bor.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har kompressor. Tenkte du til avkjøling? Der tenkte jeg bare å stikke boret i snøen.

Jeg har ikke Maxbo i nærheten men sjekket utvalget til Byggesystemer og Cramo. De har en litt kraftigere sak med 20 Joule slagenergi. Biltema sin har 12 J. Tenkte litt på det men det er nå litt styr med henting og levering i tide osv. Også vet jeg at jeg kommer til å trenge en sånn minst et par ganger til og da begynner samlet leie å nærme seg kjøpeprisen.

 

Hvis du skal feste noe nedi hullet så vil du at det skal være helt rent. Derfor kompressor eller trykkluft på boks. Hvis hullene blir stående så kan det være lurt å dekke over eller plugge dem.

Hvis du skal støpe fast stolpeskoene så tror jeg at bordiameter må overstige kamstålet med mer enn om du bruker lim (betongen skal utvide seg og «ta tak»?).

Boret blir varmt under bruk. Målet er å stoppe før det blir for varmt, og så la det avkjøle seg rolig.

Jeg tror at jeg leide en 6kg maskin.

https://www.maxbo.no/tjenester/leie-verktoy-hos-maxbo/verktoy-leie/

Fin sak. Jeg har fremdeles lyst på borhammer men når man skal gjøre noe mer enn småjobbing så synes jeg at det er greit å leie bedre utstyr enn jeg ville ha tatt meg råd til å kjøpe. Men så har jeg maxbo 20 min unna.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Stolpeskoene er Ø16mm og jeg tenkte Ø20mm bor. Jeg har noe sement liggende og blander sammen et rømmebeger med betong og fordeler i hullene før jeg setter ned stolpeskoen. Trenger det kanskje ikke siden det ikke er fare for at vinden skal løfte noe siden det ligger under terrenghøyde, men regner med det føles stødigere å gå på. Litt mer om hva det skal bli:

De fire søylene skal understøtte en trappeavsats på 2*2 m. Søylene får C-C 130 cm og det legges to kryssende bjelkelag oppå. Siden avsatsen er så liten har jeg funnet ut at det holder med 48x96mm i begge bjelkelag. Nederste bjelkelag festes i søylene og får C-C 120 cm. Øverste bjelkelag får C-C 40 cm. Søylene fluktes med topp øverste bjelkelag. Det skal dekkes med 21*95mm terrassebord. Over to av søylene hviler hver sin trappevange til ei trapp som går opp fra avsatsen. Trappa ned fra avsatsen skal være 90 grader på den som går opp fra avsatsen. Avsatsen danner altså hjørnet i en L-formet trapp.

Jeg kan jo poste noen skisser først og så resultatet til slutt. Kanskje lage meg en liten "worklog" og få innspill under veis. :)

Lenke til kommentar

Denne tråden liker jeg. Har bygget diverse brygger, bygget om en leilighet og diverse plattinger så har vært borte i lignende jobber selv. Ved store jobber med boring har jeg to bor som jeg bytter på. Når det ene begynner å bli varmt bytter jeg til det andre slik at det første blir kjølt ned med luftkjøling. Jeg har to av den største borhammeren til Biltema, en på hytten og en hjemme. Veldig greit å ha liggende til når man skal bore skikkelige hull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter noen godværsdager har jeg kommet et stykke videre. Jeg boret hull i berget og satte stolpeføtter to steder og støpte opp et fundament til de to stolpeføttene nærmest kameraet. Fundamentene er festet mot underlaget med patentbånd som er kilt ned i borehullet og går gjennom hele støpet. Stolpeføttene er montert på et midlertidig rammeverk sånn at de skal stå mest mulig riktig når jeg støper.

Image00001.thumb.jpg.4e7264a152a7e577cff101ce37bd3156.jpgImage00002.thumb.jpg.9edbdd1390c768224e32dbcc2de09e31.jpgImage00004.thumb.jpg.8974a409e659865ef836d942722ff6cf.jpgImage00003.thumb.jpg.0ab834441bfe2ca75c6f19c030fdbf14.jpg

Fortsettelse følger .. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har jeg satt opp søylene og stivet de av med noen midlertidige skråstag m.m. Det får søylene til å stå loddrett og være riktig rotert i forhold til hverandre sånn at bjelkene vil ligge riktig inntil søylene. De to tverrbjelkene av nytt trevirke er permanente. De er montert med overkant 149 cm under overkant verandadekke. Av 149 cm går 10 cm til et bjelkelag på tvers, 3 cm til terrassebord og 136 cm til trappa.

Image00005.thumb.jpg.6e8f2a70241ad66d5b26656eb9e45eff.jpg

Ovenfra: De to bjelkene som er av nytt trevirke blir der permanent. Resten er bare noe gammelt jeg hadde liggende som brukes til avstiving inntil jeg får kjøpt inn noen bjelker til. Søylene er bevisst for høye og skal sages av senere. De ekstra centimeterne høyde er en god forsikring mot dårlig måling og regning. Bedre med litt for langt enn litt for kort.

Image00006.thumb.jpg.04503881a9930b7b7f95fec1da28efc5.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...