Mathias Klingenberg Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Tesla Model Y blir dyrere Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Det er vel sånn tilbud og etterspørsel fungerer. 2 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Fikk lagt inn bestilling for en uke siden. Får da juli 2022 i stedet for jul 2022 og gamle prisen. Er spent på hvor den blir produsert. Tenker at om det er MIC, så er det like greit. Tenker at det er bedre å få bil fra fabrikk hvor alt er strømlinjeforma enn fra fabrikk som akkurat har startet opp produksjonen. 2 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Synd at Model 3 sin bakluke er som lokket på en brødboks. 3 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Fluor1 skrev (19 minutter siden): Synd at Model 3 sin bakluke er som lokket på en brødboks. Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet. 1 Lenke til kommentar
kristianev Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Trodde det kom til å blir et problem, men fungerer greit. Design messig finnes det nok en pener løsning, enig det, men aldri vært så fornøyd med en bil før. 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 15 minutes ago, Kajac said: Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet. Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene. Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Complexity skrev (20 minutter siden): Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene. Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen. Ser ikke helt hva model y har med dette å gjøre. Model 3 er fremdeles en "vanlig" personbil, mens Y er en crossover/liten SUV. Så det er jo to forskjellige segmenter, uavhengig av hvor bakluken er hengslet. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 37 minutes ago, Kajac said: Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet. 20 minutes ago, Complexity said: Model Y var nok allerede på tegnebenken og de måtte prøve å gjøre litt forsjell på bilene til tross for at de bruker de samme delene. Men den skulle vært liftback ja. Har irritert meg noen gangen den smale åpningen. Det de tenkte på var at det var eneste måten å lage: En lav bil = aerodynamisk og lavt forbruk Kunne bruke 18" hjul og fortsatt ha grei bakkeklaring = lavt forbruk Som hadde plass til voksne mennesker i baksetet. Dersom de skulle hengsle bakvinduet så hadde det ikke blitt plass til hodene til de baki Dersom de skulle plassert menneskene lenger ned, så måtte de øke hjuldimensjonen Dersom de skulle heve taket så ødela de aerodynamikken. Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. 4 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Kajac skrev (39 minutter siden): Ja, hva de tenkte på der kan du lure på. Det virker som de designet bilen som en liftback, og i aller siste liten bestemte at det skulle være en sedan i stedet. Det handler nok ikke om hva de tenkte på, men hva de ikke tenkte på. I USA er små sedaner et viktig markedssegment, mens i europa er denne nisjen omtrent ikkeeksisterende utenfor premiumsegmentet. Akkurat det med å ikke se til hva andre markeder i verden er interessert i er veldig typisk amerikansk, og den viktigste grunnen til at amerikanske biler til nå har vært uselgelige utenfor USA. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 TM3 ble utviklet for det amerikanske markedet. Der vil de ikke ha 'varebiler' i denne klassen - har de noe som skal fraktes, brukes det en van eller en pickup. For 40+ år siden var det ikke så helt forskjellig her heller: det fantes mange som ikke ville kjøre rundt i en 'varebil'. Mer generell aksept kom vel først med T-modellene av Mercedes. 3 Lenke til kommentar
Leiern Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Fy flate å kjip den modell Y ser ut Men sikkert veldig ok ellers altså 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 1 minute ago, Leiern said: Fy flate å kjip den modell Y ser ut Men sikkert veldig ok ellers altså Ser bedre ut enn id4 f.eks spør du meg samme gjelder id5. 3 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 38 minutes ago, bzzlink said: Det de tenkte på var at det var eneste måten å lage: En lav bil = aerodynamisk og lavt forbruk Kunne bruke 18" hjul og fortsatt ha grei bakkeklaring = lavt forbruk Som hadde plass til voksne mennesker i baksetet. Dersom de skulle hengsle bakvinduet så hadde det ikke blitt plass til hodene til de baki Dersom de skulle plassert menneskene lenger ned, så måtte de øke hjuldimensjonen Dersom de skulle heve taket så ødela de aerodynamikken. Hvis man ser på forbruk i 130 km/t så er det ingen biler som er i nærheten av Model 3. I tillegg til dette så ville de ha et stort glasstak som var et salgspunkt i seg selv kanskje vel så viktig, den store åpningen tillot at hele interiøret blir montert ovenfra av en robot. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Leiern skrev (31 minutter siden): Fy flate å kjip den modell Y ser ut Smaken er som baken. Jeg syns den ser flott ut, og salgstallene både i Norge og resten av verden tilsier at svært mange er enige med meg i det. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 OlaML skrev (1 minutt siden): I tillegg til dette så ville de ha et stort glasstak som var et salgspunkt i seg selv kanskje vel så viktig, den store åpningen tillot at hele interiøret blir montert ovenfra av en robot. Glasstaket i Model 3 er todelt. Det er det ikke i Model Y. 1 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 2 minutes ago, Hanhijnn said: Glasstaket i Model 3 er todelt. Det er det ikke i Model Y. Begge er todelte, bare på forskjellige steder. For min del kunne jeg gjerne byttet ut en del av det med noe lett og lydtett i karbonfiber. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 OlaML skrev (6 minutter siden): Begge er todelte, bare på forskjellige steder. For min del kunne jeg gjerne byttet ut en del av det med noe lett og lydtett i karbonfiber. Hvor er delingen? Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 5 minutes ago, Hanhijnn said: Hvor er delingen? På Model 3 går det bakre takvinduet helt ned til hekken, mens Model Y har et eget bakvindu. Jeg skjønner godt hvis du vil pirke på at dette ikke teller osv, men i begge tilfeller gir det store åpninger som interiøret kan monteres gjennom. De ville egentlig ha sånn luke på Model 3 og, kan hende de hadde fått det til hvis de skulle lage den på nytt nå. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 OlaML skrev (Akkurat nå): På Model 3 går det bakre takvinduet helt ned til hekken, mens Model Y har et eget bakvindu. Jeg skjønner godt hvis du vil pirke på at dette ikke teller osv, men i begge tilfeller gir det store åpninger som interiøret kan monteres gjennom. De ville egentlig ha sånn luke på Model 3 og, kan hende de hadde fått det til hvis de skulle lage den på nytt nå. Eh, ja bakvinduet i bakluka er selvfølgelig adskilt fra glasstaket. Men det er jo IKKE en del av taket heller. Bakluka bør jo kunne åpnes, så da kan jo ikke glasstaket fortsette lenger bakover. Nå spikker du fliser så glasset (!) spruter... 😉 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå