Anterialis Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Hei. OSB plate, tror det er 10mm, bak gipsvegg. Hvor sterk er denne veggen? Jeg har en TV (ca 25 kg) som jeg ønsker å feste med et Vogels Next uttrekkbart veggfeste (ca. 4-5 kg tror jeg). Maks uttrekkbar lengde er vel ca. 0,5m. Det er festet med to horisontale skruer øverst, og to nederst, mener jeg. Er dette helt innafor på singel OSB plate med 10mm tykkelse, trukket helt ut med TV på 25 kg? Finnes det en fasit et sted, eller må man bare sjekke selv? Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Anterialis skrev (11 minutter siden): Hei. OSB plate, tror det er 10mm, bak gipsvegg. Hvor sterk er denne veggen? Jeg har en TV (ca 25 kg) som jeg ønsker å feste med et Vogels Next uttrekkbart veggfeste (ca. 4-5 kg tror jeg). Maks uttrekkbar lengde er vel ca. 0,5m. Det er festet med to horisontale skruer øverst, og to nederst, mener jeg. Er dette helt innafor på singel OSB plate med 10mm tykkelse, trukket helt ut med TV på 25 kg? Finnes det en fasit et sted, eller må man bare sjekke selv? Takk for hjelpen! Jeg vil vel tro at plata igjen er festet til stendere. I så fall burde dette være uproblematisk. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Prøv om du evt klarer å sette inn et par ekstra skruer i toppen. Det er der kraften blir størst. Ville deretter prøvd å trekke den helt ut mens du holder den og kjenne litt hvor mye den svaier. Det er ikke sikkert disse ligger helt bak gipsen. Vanskelig å si hvordan det er gjort men det brukes ofte slike braketter i stål for å holde plater mellom stendere. Da taper man ikke de 10-15 millimetrene med plass som OSB platen tar over hele rommet. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Vil anbefale plateanker. Klarer du å treffe stendere er det helt uproblematisk ja. Jeg har ikke noe kompetanse til å uttale meg om kun platen vil holde, men plateanker er en billig forsikring. Kan også kjøpe en plateankertang, ikke 100% nødvendig, men gjør det lettere. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 Tusen takk for gode innspill! Jeg har en Zircon L70 (?), jeg er ikke helt venn med denne da jeg synes den er upresis, men skal se om jeg finner stenderne bak. Da er jeg helt enig i at det bør være uproblematisk. Ville dere satt en av skruene i stenderen, eller begge skruene på hver sin side av stenderen, ettersom det er OSB «over» stenderen? Til info er det OSB på hele veggen bak gipsen. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Anterialis skrev (12 minutter siden): Tusen takk for gode innspill! Jeg har en Zircon L70 (?), jeg er ikke helt venn med denne da jeg synes den er upresis, men skal se om jeg finner stenderne bak. Da er jeg helt enig i at det bør være uproblematisk. Ville dere satt en av skruene i stenderen, eller begge skruene på hver sin side av stenderen, ettersom det er OSB «over» stenderen? Til info er det OSB på hele veggen bak gipsen. En skrue i stenderen vil absolutt være å foretrekke. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Stender eller plateanker. Hadde TVn skulle hengt rett på veggen så hadde det nok holdt med skruer, men iogmed at du skal trekke den ut så er ikke det nok. Tvilsomt at veggen vil gi etter, men stor sansynlighet for at skruene vil bli trekt ut over tid. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Snakker man ikke fort om 700n++ uttrekkskraft på 6mm skruer i OSB? Hvis man bruker skikkelige skruer ment til formålet, og ikke henter en tilfeldig skrue i garasjen. Men kan f.eks Castor Stella plugg fungere? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2022 (endret) Tror jeg kjøpte franske treskruer (8x30mm) på Biltema. I tillegg skal jeg kjøpe et par lengre skruer og forsøke treffe stender, dette bør jo bli bra nok.. Tusen takk for hjelpen! https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/treskruer/fransk-treskrue-8-x-30-mm-2000047366?gclid=CjwKCAjwxOCRBhA8EiwA0X8hixGk6t9HukxwXyRLXzWnAXWcDyIvLUACxYeyAJdvJLheYfVFaqyY8hoCbYcQAvD_BwE Endret 21. mars 2022 av Anterialis Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Husk å forbore slik at du ikke knuser OSB-platen når du skrur den inn 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå