ChroniX Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Hei. Nå er jeg en rimelig oppgitt pappa. Guttungen på 12 år har kjøpt seg en Komplett a132 gaming PC for 4 måneder siden. Han ønsker å spille Fortnite, WarRobot, Valorent og Call of Duty Warzone. Ingen av disse spillene fungerer som det skal. Fortnite/WarRobot/COD: Når jeg åpner disse spillene skjer det ofte ingen reaksjon. Andre ganger, gjerne like etter restart, tar det 3-4 minutt før dialogvindu åpner seg. Valorent: Her får jeg feilmelding, at TPM 2.0 må enables. Og blir så kastet ut av spillet. Til informasjon er alle spill avinstallert og re-installert. Til informasjon er PC levert med Win 11. Har ringt 3-4 ganger til Komplett, får ulikt svar hver gang, uten at dette har før frem til noe som helst. Noen som kan hjelpe, eller opplevd noe tilsvarende? Endret 15. mars 2022 av ChroniX Glemte en vesentlig detalj Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Kva svar har du fått av Komplett? Du har garanti- og reklamasjonsrett, så dei må jo hjelpe deg. Har PCen vore sånn heile tida? 2 Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Er spillene installert via Steam/Epic Games, slik at de ligger på harddisken (SSD'en) i sin helhet, eller bruker du optiske medier (Blu-ray, DVD)? Endret 15. mars 2022 av KarvaBlad Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Er det mulig at de ikke har slått på tpm 2.0 i biosen. Normalt får man feilmelding ved innstallasjon av win 11 men her har de sikkert bare lastet inn ett image og ikke testet godt nok slik at sikkerhetsfunksjonen nekter å kjøre ting. Klarer ikke komplett og ordne feilen via support så krev å sende inn PC på garanti/reklamasjon. Endret 15. mars 2022 av Lugmeister 2 Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 Installert med Epic Games. Første kundekonsulent svarte: Windows 11 er problemet, da win 11 ikke er kompatibel med de fleste av disse spillene. Kunne enkelt nedgradere til Win 10, fikk tilsendt oppskrift. Gikk i gang, full av iver. Fant fort ut at kart og terreng ikke stemte, og måtte ringe på nytt. Neste kundekonsulent svarer: Det er IKKE mulig å nedgardere til win 10, uten å kjøpe ny lisens. Jeg hisset meg, og spurte hvorfor de ikke informerer ved bestilling, at win 11 frarådes på en gaming PC. Fikk ikke noe godt svar.. Han ba meg sjekke ut, og enable TPM 2.0, i BIOS. Fikk oppskrift, og la på. Jeg i gang på nytt, med litt mindre iver enn sist. Fant fort ut at TPM 2.0 var enablet i BIOS, og alt ok der. Ringe derfor opp på nytt. Tredje kundekonsunt svarer: TPM 2.0 skal være aktivert så lenge man har Win 11, dette er en forutsetning for at Win 11 skal fungere. Ha skal nå be en tekniker se på saken til i morgen. Jeg ønsker de tar den inn, tror det må være noe fundamentalt galt her.. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Det som har vært de største problemene er ikke spillene i seg selv men anticheat softwaren som følger med spillene/DRM sjekk Endret 15. mars 2022 av Lugmeister Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 TPM kan sjekkes slik tror jeg Hit Windows + R (eller kjør command promt) Type tpm.msc Hit enter Status skal da være "The TPM is ready for use" Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Når det gjelder å installere Windows 10 så vet jeg ikke det med lisens, men her er en oppskrift jeg google meg frem til nå: How to downgrade PC pre-installed with Windows 11 to 10 - Pureinfotech Men det er vel mange som bruker Windows 11 nå, så kan ikke se at dette skal være nødvendig (men jeg kjenner til bare Fortnite av de spillene). Sjekk i Windows Update at du er på nyeste versjon av Windows 11 (up to date). Sjekk også skjermkort driver. Endret 15. mars 2022 av Svein M Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Høres ut som nedgradering til Windows 10 er en god ide. Da får du også mulighet til å reinstallere drivere som fungerer godt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Har spillene fungert før? Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 For å ta hele historien. PCen ble kjøpt i julepresang. Den fungerte en dag, da fungerte alle nevnte spill. Pluselig knela prosessoren, og PC gikk i svart. Da sendte vi den i retur til Komplett, og fikk byttet prosessor. Når PC kom i retur, i midten av januar, fungerte alle nevnte spill, bortsett fra Valorent. Igår startet PC å gå veldig tregt, og spillene nekter å starte. Idag har jeg brukt dagen på å avinstallere alle spill, og re-installere. Jeg innså fort, at her trenger jeg hjelp.. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Asus har kommet med bios oppdateringer der dem har aktivert tpm som standard, kan være at PCen kjører en utdatert versjon som ikke støtter Windows 11. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 ChroniX skrev (7 minutter siden): For å ta hele historien. PCen ble kjøpt i julepresang. Den fungerte en dag, da fungerte alle nevnte spill. Pluselig knela prosessoren, og PC gikk i svart. Da sendte vi den i retur til Komplett, og fikk byttet prosessor. Når PC kom i retur, i midten av januar, fungerte alle nevnte spill, bortsett fra Valorent. Igår startet PC å gå veldig tregt, og spillene nekter å starte. Idag har jeg brukt dagen på å avinstallere alle spill, og re-installere. Jeg innså fort, at her trenger jeg hjelp.. Gå inn i BIOS og sjekk om TPM er på. Kanskje Komplett byttet hovedkort og glemte å skru det på. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Ser ut som om Bios versjon 2407 og nyere støtter Windows 11 i hvertfall, om jeg ser på rett hovedkort: ROG STRIX B550-E GAMING | ROG Strix | Gaming Motherboards|ROG - Republic of Gamers|ROG Global (asus.com) Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 ASUS ROG Strix B550-E GAMING hovedkort AM4, ATX, B550, DDR4, 2x M.2, PCIe 4.0, WiFi 6, Varenr: 1159991 / Prodnr: ROG STRIX B550-E GAMING Dette hovedkortet er det Lenke til kommentar
ChroniX Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 Tusen takk for forståelse alle sammen. Veldig greit å "sparre" med noen utenforstående. Nå avventer jeg til hva tekniker uttaler seg om i morgen. Er det en quickfix på dette, er det ingenting som hadde gledet meg og min sønn mer. Skal holde dere informert. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Etter det som sies mistenker jeg at maskinen ikke er helt friskmeldt riktig enda. Det at det har fungert før men ikke gjør det etter CPU-fix tilsier at dette mest sannsynlig handler om hardware-issues. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Windows Reliability Monitor og Device Manager viser ofte om der er noe feil med maskinen. Lenke til kommentar
KarvaBlad Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Note to self: Ikke oppgrader til Win11. 2 Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Hei. Det du kan gjøre hvis du tar sjangsen, er å modifisere en dll fil på ISO fila til Windows 11 og ta bort alt som har med TPM og gjøre i den fila. Så legger du fila tilbake i ISO fila til Windows 11 og reinstallerer Windows 11. Da må du isåfall deaktivere TPM (eller fTPM som det tydligvis heter på AMD). Det er det man gjør for å unngå TPM meldinga under installasjonen til Windows 11. Siden at PC`en kommer med Windows 11, så bør det jo fungere OutOfBOX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå