Gå til innhold

Er dette nettverksoppsettet fra husverten en oppskrift på katastrofe? Trenger hjelp med ustabilt nett.

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg bor i en leilighet i et større hus som består av 4-5 leiligheter. Her har husverten valgt å gått for et mesh-nettverk til hele gjengen. Greit nok det. Hun bruker TP-link sitt Deco-system. Jeg har jo hørt at det ikke akkurat er noe industristandard, men, burde jo funke likevel.

Problemet er at alle får til stadighet problemer med packet loss og diverse. Ingen disconnect, og hastigheten er helt ok. Men, vi opplever ustabilitet ganske ofte.

Hvordan det er satt opp (med litt crappy illustrasjon)

- Altibox er koblet til Deco Main Mesh, som sender signalet ut til trådløse mottakere som forsterker signalet (i grønt.).

- Også bruker hun et helt annet wifi mesh-system, Amplifi. Denne er koblet via kabel til Deco Main Mesh, og lager sitt helt eget separat nettverk.

Så:

Er problemet at det spres ut på to forskjellige mesh-nettverk? Eller, er problemet noe helt annet? Kan det være load? For, hvis jeg kjører en kraftig upload, så får jeg med en gang klager over tregt nett. Vi har 1000/1000-linje fra altibox, og ingen av oss driver med noe ekstremt. Litt gaming og netflix her og der. Det skal denne linja klare.

spacer.png

Packet loss og ping time til VG de siste to dagene:

spacer.png

Husverten gir meg fri tilgang til å tukle som jeg vil slik at dette blir riktig, men vil gjerne ha litt konsultasjon før jeg slår løs. Burde vi droppe et av systemene? Amplifi skal være mer beefy. Fordelen med Deco er at det er mange aksesspunkter, en til hver leilighet, slik at signalet blir bra for alle. Jeg får 400/400 med den. Med Amplifi, så er det èn hovedsentral med 2x sendere som skal dekke alt, og da er jeg nede på 100/100.

Tips tas imot!

Endret av Nacalai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Ser man noen sammenheng her med når det er mest problemer og flere bruker nettet?

Hvilken Deco-løsning er det? Her er det egentlig ganske store forskjeller mellom de forskjellige modellene, både i wifi-egenskaper og pris. AmplifiHD har jeg ellers inntrykk av skal være en ganske ok løsning.

Spørsmål er jo også hvordan ting er plassert i forhold til hverandre. Får man her en satellitt som er dårlig plassert, vil det kunne spise veldig mye airtime og øke latency. Hvis du har tilgang til administrasjonsbiten av løsningene, er vel dette noe man kan sjekke. En stund siden jeg brukte Deco, men da var det slik at man i praksis måtte bruke mobilappen for å få detaljert informasjon. Webgrensesnittet hadde ganske begrenset funksjonalitet.

Er jo nødvendigvis heller ikke slik at "flest mulig mesh-noder" er det beste. Kan du si noe mer om hvordan dette huset faktisk konstruert? Veldig stort? Hvordan står nodene i forhold til hverandre? 

Å se på airtime/channel utilization kan man med en del nettverkskort gjennom eksempelvis Wavemon eller InSSIDer.

At du får 400 Mbps her via wifi antyder egentlig at du kommuniserer direkte med hovednoden på Deco-nettet, eller at det evt. er en modell med dedikert backhaul-radio. 100 Mbps på AmplifyHD-nettet kan på en måte antyde at det enten er litt avstand, eller at trafikken hopper først via en node, og da øker latency og båndbredde reduseres.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...