runar5000 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Bare ett kjappt spoersmaal: En mann er ilagt besoeksforbud og faar ikke treffe eller kontakte sine barn. Han oensker aa sende et annet menneske for aa kontakte barna. Avtale om betaling for "opprettelse av kontakt med barna" foreligger. Vil vedkommende som mot betaling kontakter barna bli idoemt straffen som far med besoeksforbud ellers ville faatt? Leser paa Lovdata at straff er fra 6 mnd til ett aar fengsel, ev pluss boeter. (Straffelovens paragraf 168 ev 170) Takk, og beklager "engelsk tastatur".. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Er det deg selv du snakker om? Lenke til kommentar
runar5000 Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 1 minute ago, ITtraktor said: Er det deg selv du snakker om? Nei, det er ikke meg selv, det er en bekjent som skal utfoere opprdaget, og tror dette er "lettjente penger"... Min magefoelelse sier meg at jussen vil behandle en som tar et slik oppdrag som "minst"like skyldig som hvis fyren selv kontakter barna.. Bare redd for at disse "lettjente pengene" fort vil bli en ekstremt daarlig deal.. Virker paa meg som brudd paa besoeksforbud er noe som svir skikkelig... Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Den som er ilagt besøksforbud bryter det ved å benytte seg av en tredjeperson til å ta kontakt. Dersom tredjepersonen kjenner til situasjonen gjør han seg skyldig i medvirkning. 7 Lenke til kommentar
runar5000 Skrevet 14. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2022 22 minutes ago, Vegard# said: Den som er ilagt besøksforbud bryter det ved å benytte seg av en tredjeperson til å ta kontakt. Dersom tredjepersonen kjenner til situasjonen gjør han seg skyldig i medvirkning. Takk for svar. Kan du si noe om hva man kan forvente av strafferaksjon for denne type medvirkning? Lenke til kommentar
Gufi Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) "Straffeloven § 342 tredje ledd retter seg mot enkelte former for medvirkning til handlinger som rammes av § 342. Straffen er her bøter eller fengsel i 6 måneder. Om besøksforbud og straffer : https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-81-1999-2000-/id162008/?ch=5 Endret 15. mars 2022 av Gufi 1 Lenke til kommentar
runar5000 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 Glimrende! Akkurat hva jeg ser etter! Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå