Gå til innhold

Vestlig media vs. østlig media om krigen

Anbefalte innlegg

La det ikke være noen tvil. Vi ser igjen og igjen russisk propaganda som åpenbart benekter fakta, og er åpenbart løgn. 

Når det er sagt. Hvor nyansert er egentlig vårt vestlige media? Det var skrevet en artikkel idag fra en fremmedkriger som kjemper for Ukraina. Han hevdet at vestlige media var altfor positive i sin omtale om motstandskampen i Ukraina. Han sa at de i det store og hele var ofre på bakken og hadde lite å forsvare seg imot russlands missiler. Han befant seg i militærbasen vest i Ukraina som ble bombet ved grensen til Polen. 

Og når det gjelder Putin sin intensjon for militær inngripen i Ukraina. Han hevder selv at det er en nazifisert stat han ikke anerkjenner. Selvfølgelig skjønner vi at dette gjelder en minoritet og ikke gjenspeiler Ukraina sin sivilbefolkning. Men jeg så nettopp to dokumentarer, år gamle som viser hvor etablerte enkelte nazistiske grupperinger faktisk er i Ukraina. Disse hadde visstnok mye makt og var en patruljerende militsia og gitt seg selv myndighet i enkelte miljøer. Veldig få sto opp mot dem. Virket nesten som det var litt lovløse tilstander enkelte steder. 

Hvor mye vet vi om dette? Det hadde vært interessant å vite litt historie rundt dette, og hvordan disse miljøene ble etablert? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ukjent at det er mye nazisme i ukraina, det har vært velkjent i mange tiår. 

Selv om Russland er en av de landene som tidligst ble multikulturelt og har noe over 10% muslimer f.eks så tviler jeg på at rasisme/nazisme er noe mindre utbredt der enn i Ukraina.

Når dem peker på nazisme så er det primært pga konflikten i øst der det bor mange etnisk russere som ønsker rivløse seg fra Ukraina, de ser konflikten som pågår der som direkte angrep på den russiske minoriteten. Derfor nazisme begrepet.

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (28 minutter siden):

Er ikke ukjent at det er mye nazisme i ukraina, det har vært velkjent i mange tiår. 

Selv om Russland er en av de landene som tidligst ble multikulturelt og har noe over 10% muslimer f.eks så tviler jeg på at rasisme/nazisme er noe mindre utbredt der enn i Ukraina.

Når dem peker på nazisme så er det primært pga konflikten i øst der det bor mange etnisk russere som ønsker rivløse seg fra Ukraina, de ser konflikten som pågår der som direkte angrep på den russiske minoriteten. Derfor nazisme begrepet.

Ja, det fikk jeg med meg. Men hvor mye av dette er sant? Har en russisk minoritet i Ukraina blitt utsatt for systematiske krenkelser av disse gruppene? Sånn generelt skulle jeg ikke heller tro at nazisme som ideologi skulle være mer utbredt i Ukraina enn Russland. Det virker som sagt som mer som et påskudd mtp. på at Ukraina pr. 2022 ble mer demokratisk, liberalt og vestvendt under Zelenskij. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Russland kan finne på å bruke media i forbindelse med at de planlegger å bruke kjemiske stridsmidler i Ukraina. Dette er allerede diskutert som "falsk flagg operasjoner". Russerne kommer da med beskyldninger om at Ukraina planlegger å bruke slike stridsmidler (eller i det minste har det) for slik å kamuflere egne gjerninger.  Det hører med til historien at Ukraina uansett ikke kan bruke kjemiske stridsmidler innen egne byer - men russerne er ikke så nøye med logikken (de kan eventuelt si at Ukraina kunne tenkes bruke kjemiske stridsmidler innen Russland).

Det blir vel vanskelig å forsvare slik "informatin operations" ved å henvise til "ytringsfrihet"?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Russland finner stadig mer støtte i kinesiske medier og the Usual Suspects i vesten:

https://www.nbcnews.com/tech/internet/qanon-ukraine-biolabs-russian-propaganda-efforts-boosted-us-far-right-rcna19392

---

Og på toppen av at Russia Today USA er nedlagt, så har en tidligere Fox News produsent blitt arrestert for å ha fungert som agent for Russland i det at han har hjulpet en sanksjonert oligark og propagandaspreder å bruke hans sanksjonerte midler til å starte pro-Russiske kristenkonservative propagandanyhetskanaler i vesten:

https://www.nytimes.com/2022/03/03/nyregion/fox-producer-sanctions-russian-oligarch.html
https://www.justice.gov/opa/press-release/file/1479761/download

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (6 timer siden):

Russland kan finne på å bruke media i forbindelse med at de planlegger å bruke kjemiske stridsmidler i Ukraina. Dette er allerede diskutert som "falsk flagg operasjoner". Russerne kommer da med beskyldninger om at Ukraina planlegger å bruke slike stridsmidler (eller i det minste har det) for slik å kamuflere egne gjerninger.  Det hører med til historien at Ukraina uansett ikke kan bruke kjemiske stridsmidler innen egne byer - men russerne er ikke så nøye med logikken (de kan eventuelt si at Ukraina kunne tenkes bruke kjemiske stridsmidler innen Russland).

Det blir vel vanskelig å forsvare slik "informatin operations" ved å henvise til "ytringsfrihet"?

Dette er russerne allerede godt i gang med, både i hjemlig media og i sosiale medier. Biolab-konspirasjonsteoriene de begynte å plante forrige uke har allerede nådd ganske bredt ut - og blitt videreformidlet blant vestlige aktører som har relativt store nedslagsfelt hos sitt publikum. Det være seg Tucker Carlson/Fox News, Glenn Greenwald, Russell Brand, flere amerikanske republikanske politikere i Huset, Tulsi Gabbard (demokratisk pro-Putin politiker), alt-right-medier i USA, for å nevne noen. Vi ser også at norske aktører som f.eks. konspirasjonsblekka Steigan sprer dette.

Så har Russland allerede lykkes med denne desinformasjonskampanjen? Kanskje. Målet med den russiske desinformasjonen er ikke å overbevise, men å så tvil og få de vante budbringerne til å ta opp de samme samtalepunktene som russerne ønsker. Å få så mange som mulig til å snakke om det, bli usikre på om det er noe til dette, og deretter oppsøke flere kilder som snakker om teoriene som om det er sannhet, eller kan være sannhet i det selv om det er falske nyheter. Det har russerne uten tvil klart å få til, til en viss grad.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/14/2022 at 3:02 PM, Antonym said:

La det ikke være noen tvil. Vi ser igjen og igjen russisk propaganda som åpenbart benekter fakta, og er åpenbart løgn. 

Når det er sagt. Hvor nyansert er egentlig vårt vestlige media? Det var skrevet en artikkel idag fra en fremmedkriger som kjemper for Ukraina. Han hevdet at vestlige media var altfor positive i sin omtale om motstandskampen i Ukraina. Han sa at de i det store og hele var ofre på bakken og hadde lite å forsvare seg imot russlands missiler. Han befant seg i militærbasen vest i Ukraina som ble bombet ved grensen til Polen. 

Og når det gjelder Putin sin intensjon for militær inngripen i Ukraina. Han hevder selv at det er en nazifisert stat han ikke anerkjenner. Selvfølgelig skjønner vi at dette gjelder en minoritet og ikke gjenspeiler Ukraina sin sivilbefolkning. Men jeg så nettopp to dokumentarer, år gamle som viser hvor etablerte enkelte nazistiske grupperinger faktisk er i Ukraina. Disse hadde visstnok mye makt og var en patruljerende militsia og gitt seg selv myndighet i enkelte miljøer. Veldig få sto opp mot dem. Virket nesten som det var litt lovløse tilstander enkelte steder. 

Hvor mye vet vi om dette? Det hadde vært interessant å vite litt historie rundt dette, og hvordan disse miljøene ble etablert? 

Du befinner deg i et ekkokammer, så ikke forvent for mange gode svar.

Først, de fremmedkrigerne på den basen ble mer eller mindre tilintetgjort tror jeg, selv om noen klarte å flykte. Det ligger noen videoer ute fra overlevende...

Her er "Governor Maxim" med sin venn Bernhard-Henri Levy. Maxim er guvernør i Odessa og ble utnevnt av Zelensky 1. mars i år.

Maxim Marchenko er tidligere kommandant for Aidar-battaljonen.

Aidar Battalion - Wikipedia

Her kan du lese om Aidar. Jeg kan ikke lime inn alt, men det er verdt å lese. Her er en artikkel fra 2014:

Ukrainian Nationalist Volunteers Committing 'ISIS-Style' War Crimes (newsweek.com)

Groups of right-wing Ukrainian nationalists are committing war crimes in the rebel-held territories of Eastern Ukraine, according to a report from Amnesty International, as evidence emerged in local media of the volunteer militias beheading their victims.

Armed volunteers who refer to themselves as the Aidar battalion "have been involved in widespread abuses, including abductions, unlawful detention, ill-treatment, theft, extortion, and possible executions", Amnesty said.

...

The Aidar battalion is publicly backed by Ukrainian oligarch Ihor Kolomoyskyi, who also allegedly funds the Azov, Donbas, Dnepr 1, Dnepr 2 volunteer battalions, operating under orders from Kiev.

Oligarken Kolomoyski er også mannen bak Zelensky. Interessant nok er begge jødiske, men det stopper ikke Kolomoyski fra å organisere grupper med slagordet "Gott Mitt Uns". 

Et av nettverkene bak dette er "Misanthropic Division" som opererer i veldig mange land og rekrutterer.

B1oExjW5KKfAvX_-wK5-9M.jpg?op=ocroped&va

Jeg vet at det er å banne i kirka å si noe negativt om disse kjernekarene her inne, men her har du litt informasjon. Du kan grave litt videre med det du har fått. Dette er noe vestlig MSM ikke sier et pip om. Heller ikke at da NATO sendte våpen og opplæring til Ukraina så var det Azov som fikk dem først. Azov er en av de andre gruppene som ble startet i 2014 av Kolomoyski og Andrey Biletsky (kommandør) som inntil ganske nylig satt i parlamentet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
delfin skrev (5 minutter siden):

Du befinner deg i et ekkokammer, så ikke forvent for mange gode svar.

Først, de fremmedkrigerne på den basen ble mer eller mindre tilintetgjort tror jeg, selv om noen klarte å flykte. Det ligger noen videoer ute fra overlevende...

Her er "Governor Maxim" med sin venn Bernhard-Henri Levy. Maxim er guvernør i Odessa og ble utnevnt av Zelensky 1. mars i år.

Maxim Marchenko er tidligere kommandant for Aidar-battaljonen.

Aidar Battalion - Wikipedia

Her kan du lese om Aidar. Jeg kan ikke lime inn alt, men det er verdt å lese. Her er en artikkel fra 2014:

Ukrainian Nationalist Volunteers Committing 'ISIS-Style' War Crimes (newsweek.com)

Oligarken Kolomoyski er også mannen bak Zelensky. Interessant nok er begge jødiske, men det stopper ikke Kolomoyski fra å organisere grupper med slagordet "Gott Mitt Uns". 

Et av nettverkene bak dette er "Misanthropic Division" som opererer i veldig mange land og rekrutterer.

B1oExjW5KKfAvX_-wK5-9M.jpg?op=ocroped&va

Jeg vet at det er å banne i kirka å si noe negativt om disse kjernekarene her inne, men her har du litt informasjon. Du kan grave litt videre med det du har fått. Dette er noe vestlig MSM ikke sier et pip om. Heller ikke at da NATO sendte våpen og opplæring til Ukraina så var det Azov som fikk dem først. Azov er en av de andre gruppene som ble startet i 2014 av Kolomoyski og Andrey Biletsky (kommandør) som inntil ganske nylig satt i parlamentet.

Takk for at du nyanserer bildet litt. 

Det er virker som det er å banne i kirka og hevde at ikke hele Ukraina bare er en uskyldig sivilbefolkning. Når det er sagt er det ingenting som forsvarer en militær invasjon av et helt land med 40 millioner innbyggere. 90% som bare ønsker et fredelig og rolig liv. Trist å se hvor mange lider når ekstremister kommer til makten. 

Det ser ut til at Ukraina er et svært delt land. Jeg må ærlig innrømme at jeg kan lite om sovjethistorie. På den østlige siden ble det faktisk bekrefter at de heiet på Putins nyinnsatte "puppet" regjering. Men jo lenger de kommer vestover, jo mer motstand får de. 

Det blir spennende å se hva utfallet i krigen blir. Min personlige mening er at Zelenskij  burde lande på å gi fra seg Krim, de østlige republikkene, og  enes om ikke videre involvering i Nato og EU. Om det andre alternativet er at resten av landet bombes til grunnen, og sivile må lide i årevis. Jeg har ingen tro på at sanksjoner stopper Putin. Om han bare trakk til seg alle troppene nå hadde det vært et massivt nederlag for Russland. Håper for guds skyld ikke Kina støtter opp militært og økonomisk. De har oppnådd svært lite, og tapt stort. Men det blir nok tap uansett i fremtidige geriljakriger i Ukraina i årevis. 

Bare ufattelig trist alt sammen. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Antonym said:

Takk for at du nyanserer bildet litt. 

Det er virker som det er å banne i kirka og hevde at ikke hele Ukraina bare er en uskyldig sivilbefolkning. Når det er sagt er det ingenting som forsvarer en militær invasjon av et helt land med 40 millioner innbyggere. 90% som bare ønsker et fredelig og rolig liv. Trist å se hvor mange lider når ekstremister kommer til makten. 

Det ser ut til at Ukraina er et svært delt land. Jeg må ærlig innrømme at jeg kan lite om sovjethistorie. På den østlige siden ble det faktisk bekrefter at de heiet på Putins nyinnsatte "puppet" regjering. Men jo lenger de kommer vestover, jo mer motstand får de. 

Det blir spennende å se hva utfallet i krigen blir. Min personlige mening er at Zelenskij  burde lande på å gi fra seg Krim, de østlige republikkene, og  enes om ikke videre involvering i Nato og EU. Om det andre alternativet er at resten av landet bombes til grunnen, og sivile må lide i årevis. Jeg har ingen tro på at sanksjoner stopper Putin. Om han bare trakk til seg alle troppene nå hadde det vært et massivt nederlag for Russland. Håper for guds skyld ikke Kina støtter opp militært og økonomisk. De har oppnådd svært lite, og tapt stort. Men det blir nok tap uansett i fremtidige geriljakriger i Ukraina i årevis. 

Bare ufattelig trist alt sammen. 

Bare hyggelig, og ja, du har rett. Jeg har full sympati med sivile ukrainere som bare vil leve i fred, men landet ligger midt mellom NATO og Russland, så det ligger dårlig til.

Ukraina er veldig delt, eller var det, og for å skjønne konflikten nå må du langt tilbake. Du kan starte med kuppet i 2014 der vesten / USA var i kulissene (og om du søker litt på han i forrige innlegg, Bernard Levy, så var han også der... samt i alle andre soon-to-be humanitære kriser) men det går enda lengre tilbake og de hadde en fargerevolusjon i 2004-2005.

Orange Revolution - Wikipedia

US campaign behind the turmoil in Kiev | World news | The Guardian

Her er forresten Victoria Nuland (hun som nylig sa at Ukraina hadde "biological research facilities", woops) i 2014, før Maidan. Hun er gift med Robert Kagan, en neocon / krigshauk og "co-founder" av PNAC som det er verdt å lese om i seg selv.

Robert Kagan (/ˈkɡən/; born September 26, 1958) is an American neoconservative[1][2] scholar, and critic of U.S. foreign policy and a leading advocate of liberal interventionism.[3]

A co-founder of the neoconservative Project for the New American Century,[4][5][6] he is a senior fellow at the Brookings Institution and a member of the Council on Foreign Relations.

Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call - BBC News

Enig i at Zelensky burde "gitt fra seg" Krim (som ønsker å være russiske) og gi autonomi til de i øst som vi var innom i forrige innlegg (Aidar som kappet hodet av krigsfanger). Det hadde spart et utall liv. Det hjelper jo ikke at norsk MSM fremstiller det som at Ukraina vinner og at Zelensky løper rundt i skyttergravene med AK og forsvarer landet. De bruker til og med gamle bilder i propagandaen sin.

See the source image

Alle disse bildene er gamle og tatt i fredstid.

Grav litt i båndene mellom Zelensky, Kolomoyski og Azov/Aidar etc. En liten bonus er at Hunter Biden indirekte også jobet for Kolomoyski da han fikk 50.000 USD i måneden som "konsulent" for Burisma.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg synes alltid det er svært gøy... eller kanskje mer tragikomisk når jeg ser folk her som på sin høye hest påstår at Ukraina har 0% propaganda og Russland har 100% (åpenbart med andre ord og ikke så bombastisk). 
Samtidig sluker de samme folkene rått alle småting som kommer ut derifra fra Europas nest mest korrupte land etter Russland.
"Russiske sabotører" dreper sivile i fleng milevis fra frontlinjene mens ukrainske tweets av en eller annen grunn klager over at de er redde for triggerhappy milits..... rart det der.
Utbrente tanks med en halvmeter snø på seg ble tatt ut samme dagen som bildet ble tatt. Zelensky sine photoshoots brukes igjen og igjen. 

Tror nok heller vi kan si at begge parter bruker så mye propaganda de kan alle plasser de tror det er troverdig nok.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

...og du ignorerer at det ikke var frie valg, og at FN ikke regner dem som gyldige, fordi det kun var tillat pro-russiske observatører.

Leste du lengre i artikkelen enn statistikken, altså, om dens innsamling, troverdighet og gyldighet..?

Det var ikke frie valg, og var ikke observert av nøytrale observatører.

Det var ikke informasjonsfrihet forut.

Sitat

Backing Ukraine’s territorial integrity, UN Assembly declares Crimea referendum invalid

Sitat

The non-binding text adopted by the Assembly today contained similar language, underscoring that the referendum held in Crimea has no validity and cannot form the basis for any alteration of the status of Crimea or of the city of Sevastopol. It calls on all States to “desist and refrain” from actions aimed at the partial or total disruption of Ukraine’s national unity and territorial integrity, “including any attempts to modify Ukraine’s borders through the threat or use of force or other unlawful means

https://news.un.org/en/story/2014/03/464812-backing-ukraines-territorial-integrity-un-assembly-declares-crimea-referendum

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

...og du ignorerer at det ikke var frie valg, og at FN ikke regner dem som gyldige, fordi det kun var tillat pro-russiske observatører.

Leste du lengre i artikkelen enn statistikken, altså, om dens innsamling, troverdighet og gyldighet..?

Det var ikke frie valg, og var ikke observert av nøytrale observatører.

Det var ikke informasjonsfrihet forut.

https://news.un.org/en/story/2014/03/464812-backing-ukraines-territorial-integrity-un-assembly-declares-crimea-referendum

Kanskje du bør prøve å lese selv før du beskylder andre for å ha lesevansker? Det jeg siterte var ikke fra "crimea referendum" som du snakker om.

Som jeg sa; det er flere undersøkelser der. Den jeg siterte er utført av FN.

The United Nations Development Programme conducted a series of polls in Crimea between 2009 and 2011 about the question of leaving Ukraine and joining Russia with a sample size of 1,200:

.. og det er fra før 2014.

Jeg orker ikke å diskutere med deg for øvrig, så du får prøve å lese og forstå hva du leser selv.

Gallup conducted an immediate post-referendum survey of Ukraine and Crimea and published their results in April 2014. Gallup reported that, among the population of Crimea, 93.6% of ethnic Russians and 68.4% of ethnic Ukrainians believed the referendum result accurately represents the will of the Crimean people. Only 1.7% of ethnic Russians and 14.5% of ethnic Ukrainians living in Crimea thought that the referendum results didn't accurately reflect the views of the Crimean people.[39]

Her igjen; ikke utført av Russland.

Lenke til kommentar
On 3/14/2022 at 3:02 PM, Antonym said:

Hvor nyansert er egentlig vårt vestlige media?

Meget ensidig er nå mitt inntrykk. Hvis en har fått med seg litt uformelle samtaler i virkeligheten så bør en forstå folkets meninger er noe annet enn medias meninger.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
delfin skrev (3 timer siden):

Bare hyggelig, og ja, du har rett. Jeg har full sympati med sivile ukrainere som bare vil leve i fred, men landet ligger midt mellom NATO og Russland, så det ligger dårlig til.

Ukraina er veldig delt, eller var det, og for å skjønne konflikten nå må du langt tilbake. Du kan starte med kuppet i 2014 der vesten / USA var i kulissene (og om du søker litt på han i forrige innlegg, Bernard Levy, så var han også der... samt i alle andre soon-to-be humanitære kriser) men det går enda lengre tilbake og de hadde en fargerevolusjon i 2004-2005.

Orange Revolution - Wikipedia

US campaign behind the turmoil in Kiev | World news | The Guardian

Her er forresten Victoria Nuland (hun som nylig sa at Ukraina hadde "biological research facilities", woops) i 2014, før Maidan. Hun er gift med Robert Kagan, en neocon / krigshauk og "co-founder" av PNAC som det er verdt å lese om i seg selv.

Ukraine crisis: Transcript of leaked Nuland-Pyatt call - BBC News

Enig i at Zelensky burde "gitt fra seg" Krim (som ønsker å være russiske) og gi autonomi til de i øst som vi var innom i forrige innlegg (Aidar som kappet hodet av krigsfanger). Det hadde spart et utall liv. Det hjelper jo ikke at norsk MSM fremstiller det som at Ukraina vinner og at Zelensky løper rundt i skyttergravene med AK og forsvarer landet. De bruker til og med gamle bilder i propagandaen sin.

See the source image

Alle disse bildene er gamle og tatt i fredstid.

Grav litt i båndene mellom Zelensky, Kolomoyski og Azov/Aidar etc. En liten bonus er at Hunter Biden indirekte også jobet for Kolomoyski da han fikk 50.000 USD i måneden som "konsulent" for Burisma.

Det er mye som skurrer i denne situasjonen. 

Benektelse av bio laber i Ukraina osv. Mitt Romney som hevdet at Tulsi Gabbard var forrædersk da hun faktisk påpekte at de hadde biolaber som forsket på ulike patogener. Tror nok USA har noen svin på skogen selv. De har også vært involvert i kriger de aldri burde vært med i. Afghanistan kostet dem trillioner, som de ikke fikk noe igjen for. I mellomtiden investerte Kina som nå etterhvert tar de igjen som økonomisk og militær stormakt. 

Synes også det er feil at media generelt profiterer så på clickbait fra krigen. Alt skal utnyttes og profiteres fra. Selv i en tragisk situasjon så er det pengene, og publisitet som rår. 

Typ "Han kastes ut" med bilde av Putin. Så viser det seg å være fra Europarådet. "Nå smeller det" med bilde av natoflagg da militærbasen i Vest Ukraina ble bombet. Spesielt VG og Dagbladet er ramme her. Aftenposten er vel det nærmeste vi kommer nøytral og objektiv journalistikk i Norge. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, PosteMonopolet said:

Hvor nyansert er egentlig vårt vestlige media?

US Corporate MSM er nesten 100 % sellout. Big corps, politicians, finance bestemmer hva de skal skrive. De har egne psy-ops eksperter som legger planer for hvordan de skal vinkle saker for å oppnå det og det. Målet er å villede mest mulig samtidig som man ikke egentlig kan bli tatt for reinspikka løgn.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Antonym said:

Det er mye som skurrer i denne situasjonen. 

Benektelse av bio laber i Ukraina osv. Mitt Romney som hevdet at Tulsi Gabbard var forrædersk da hun faktisk påpekte at de hadde biolaber som forsket på ulike patogener. Tror nok USA har noen svin på skogen selv. De har også vært involvert i kriger de aldri burde vært med i. Afghanistan kostet dem trillioner, som de ikke fikk noe igjen for. I mellomtiden investerte Kina som nå etterhvert tar de igjen som økonomisk og militær stormakt. 

Synes også det er feil at media generelt profiterer så på clickbait fra krigen. Alt skal utnyttes og profiteres fra. Selv i en tragisk situasjon så er det pengene, og publisitet som rår. 

Typ "Han kastes ut" med bilde av Putin. Så viser det seg å være fra Europarådet. "Nå smeller det" med bilde av natoflagg da militærbasen i Vest Ukraina ble bombet. Spesielt VG og Dagbladet er ramme her. Aftenposten er vel det nærmeste vi kommer nøytral og objektiv journalistikk i Norge. 

At Tulsi Gabbard er en forræder er åpenbart for alle som har fulgt med.

USA har ikke "biolabber" i Ukraina som forsker på "ulike patogener" så at han påpeker løgnene hennes og henger henne ut for det hun er er bra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

At Tulsi Gabbard er en forræder er åpenbart for alle som har fulgt med.

USA har ikke "biolabber" i Ukraina som forsker på "ulike patogener" så at han påpeker løgnene hennes og henger henne ut for det hun er er bra.

Ikke som forsker på patogener som kan bli brukt i vaksiner heller? Jeg tror det var her misforståelsen lå. Ikke at de utvikler våpen der (som skulle bli brukt mot Russland). Det blir for dumt. Men at USA har støttet forskning på vaksiner i en lab i Ukraina er mer troverdig. 

Når det er sagt var dette noe jeg hørte om idag. Ikke rart en til slutt ikke vet hva en skal tro. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...