Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går vg1 nå og vi må veldig snart velge fag for vg2. Jeg vet ikke hva jeg skal bli i fremtiden enda, seriøst null peiling, derfor tenkte jeg at det kanskje var lurest å ta et fag jeg synes er interresant og som jeg kan få god karakter i. På prøvevalget nå har jeg tatt rettslære 1, engelsk 1, 2P matte og sosiologi og sosialantropologi. Likevel er jeg veldig usikker. Jeg må jo ta fordypning i to fag, hvorav jeg ikke tror engelsk kan være en av dem. Tror engelsk 2 blir for vanskelig for meg, og derfor må j ha fordypning i to andre fag. Rettslære høres helt greit ut, dog har noen sagt at rettslære 2 er litt vanskelig, men jeg synes juss høres litt spennende ut å studere og da må jeg vel ha rettslære? I tillegg kan jeg jo ikke forvente at alt skal være lett, men jeg vil ikke ende opp med en 3 er i faget liksom. Helst en 5, ettersom det er der jeg bruker å ligge til vanlig. Så egentlig står valget mest  mellom "sosiologi og sosialantropologi" og "psykologi". Sosiologi høres nesten ut som en forlengelse av samfunnskunnskapen. Samfunnen har jeg til tider synes ha vært litt kjedelig  eller kanskje litt vanskelig, men uansett så får j bare 5 og 6? Sosiologi høres litt spennende ut, men jeg synes psykologi høres mest spennende ut egentlig. Jeg tenkte jo at jeg skulle velge det faget jeg var mest interessert i, men lærerne som presenterte faget sa at det måtte mye jobbing til og har hørt at det er mye pugging, samt at det er et veldig muntlig fag. Jeg strever med å være muntlig i alle fag unntatt fremmedspråk, og derfor tror jeg at det kanskje hadde vært litt vanskelig for meg å mestre det, samt at jeg kanskje hadde følt mye på stress og nervøsitet før hver time. 

Gjerne legg ved egne erfaringer, tips og råd!:)trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alle fagene er veldig spennende, har selv tatt alle! ville nok tatt psykologi 1, men er mye teori, og mange sier at rettslære 1 er vanskelig å forstå seg på hvis du ikke liker å lete etter hva som egentlig er problemet i en tekst. Du får oppgitt et spørsmål du skal løse, men du må finne fram til riktig rettslig grunnlag og se hva som egentlig er problemet i teksten :) så egentlig ville jeg valgt psykologi (men er mye teori som sagt). sosiologi bygger på samfunnsfag (men selv synes jeg det var vanskelig med marxisme). så ja. Rett og slett smak og behag, og hva slags person du er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...