Gå til innhold

Derfor er elbilovergangen avhengig av russisk nikkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

Fra Wikipedia:

Fra Wikipedia:

Russland står altså for 11,2% av verdensproduksjonen og batterier står for under 4% av bruken. Vi kan dermed trygt si at Russland ikke utgjør noen stor forskjell og at elbiler vil bli lite rammet av dette. Dessuten er ikke LFP så lite egnet til elbiler som dere skal ha det til. TU lager altså strom i et vannklass for å få elbil-klikk. Akkurat som med lasteskipet som brant kommer antielbil-menigheten til å bruke overskriften for alt den er verdt for å sverte elbiler. TU burde grave litt under overflaten og heller avverge mytespinning.

Ille at TU fyrer seg så veldig opp om saker som ikke betyr noe. Om de hadde undersøkt saken bare litt og belyst den i den bredde den fortjener burde artikkelen være helt annerledes. Også jeg bemerket denne saken med et skip som hadde uhell med sin elendige ammoniakkinstallasjon og TU skulle ha oss til å tro at nå er løpet kjørt for ammoniakk som drivstoff for skipsfarten. Hvor useriøs går an å bli TU?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, mr. papp said:

Helt anekdotisk egen erfaring med LFP-batterier (utvalg: 1stk Model 3 SR+) sier meg at den største utfordringen er rekkeviddetap i kulda. Om dette er pga mer energi brukt til batterivarme eller mer indre tap i kaldt batteri eller en kombinasjon vet jeg ikke

Det er å forvente. Ladningsmobiliteten går opp med temperaturen, i et batteri er dette langt mer signifikant enn den lille økningen i resistans i noen av lederkomponentene. Lav ladningsmobilitet blir til en indre motstand som igjen gir et tap i batteriet som blir til varme. (energien kan tross alt ikke forsvinne), så hvorvidt det går til en PTC eller i indre motstand er mye det samme. Det er imidlertid ingen grunn til å br4uke energi i en PTC med mindre effektkapasiteten er for lav.

LFP har inherent lavere mobilitet enn NMC, dette kommer av hvordan litium og elektroner beveger seg i katodematrialet:
Lithium-Diffusion-Coefficient-Electron-M

kilde: https://lghomebatteryblog.eu/en/this-is-why-ncm-is-the-preferable-cathode-material-for-li-ion-batteries/#comparison

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Uenig. Kollaps betyr ikke at ressurser og folk forsvinner, det betyr revolusjon.

Nei, ressurser og folk forsvinner ikkje. Vell, ikkje alle folka. Likevel, ved ein samfunnskollaps så blir gjerne ressursane utilgjengelege for ein periode. Krigen i Ukraina kan bety at det i år ikkje blir sådd, gjødsla eller hausta korn og mais der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Samms said:

Nei, ressurser og folk forsvinner ikkje. Vell, ikkje alle folka. Likevel, ved ein samfunnskollaps så blir gjerne ressursane utilgjengelege for ein periode. Krigen i Ukraina kan bety at det i år ikkje blir sådd, gjødsla eller hausta korn og mais der.

Ja det er et problem, særlig hvis det går over flere år. Får håpe det ordner seg ASAP.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Lynxman said:

Ja det er et problem, særlig hvis det går over flere år. Får håpe det ordner seg ASAP.

Korleis er det med eksporten av olje frå Libya?

Ikkje spesielt stabil utvinning der etter 2011. Så at det blir ustadig eksport i nokre år er vel kanskje å vente. Mitt gjett er at uansett utfall på slagmarka, europa kjem til å merke krigen i Ukraina i fleire å framover. Og først neste vinter kjem effekten til verkeleg å merkast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Krigen i Ukraina kan bety at det i år ikkje blir sådd, gjødsla eller hausta korn og mais der.

Dette kan fort bli tilfelle her til lands også. Prisene på gjødsel og drivstoff går rett til værs. Det skviser marginene på ei næring som allerede drives mye for trivselen sin del, og der overskuddet er meget beskjedent, om noe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Dersom for eksempel Indonesia eller Filippinene øker eksporten til Europa, vil det bety at råvarene må reise lengre for å komme frem til batterifabrikkene her. Det kan oversettes til økt CO2-avtrykk for batteriproduksjonen sammenlignet med import fra Russland. "

Når du først hat fått en vare på et skip, så er kostnaden ved transport relativ uinteressante og avstand betyr ikke så mye!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (11 timer siden):

Ille at TU fyrer seg så veldig opp om saker som ikke betyr noe. Om de hadde undersøkt saken bare litt og belyst den i den bredde den fortjener burde artikkelen være helt annerledes. Også jeg bemerket denne saken med et skip som hadde uhell med sin elendige ammoniakkinstallasjon og TU skulle ha oss til å tro at nå er løpet kjørt for ammoniakk som drivstoff for skipsfarten. Hvor useriøs går an å bli TU?

At skribent-bransjen har gjort seg til klikk-horer er velkjent. At T.U. hiver seg på samme bølgen er bare trist. Jeg tror de taper lesere på den måten. Kanskje ikke på svært kort sikt, men etterhvert som skuffelsen brer seg hos kjerne-leserne så blir nok frafallet merkbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var jo hovedgrunnen til at Nikkel skjøt i været at en filthy rich kineser bestemte seg for en kjempestor short-handel tidligere, som backfiret så fort Ukraina-krigen la litt trykk fra Russland eksporten. Samtlige trades fra 100.000 ned til 50.000 ble jo rullet tilbake. Om det er for å stabilisere nikkel prisen eller baile ut en venn blir jo bare spekulering.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

At skribent-bransjen har gjort seg til klikk-horer er velkjent. At T.U. hiver seg på samme bølgen er bare trist. Jeg tror de taper lesere på den måten. Kanskje ikke på svært kort sikt, men etterhvert som skuffelsen brer seg hos kjerne-leserne så blir nok frafallet merkbart.

TU er vel blandt de fremste representantene for den trenden. Uten den fremgangsmåten, så hadde de vel knapt hatt brukere på dette forumet. Hvor mange trofaste lesere de har mistet og hvor stor verdien er av den faglige diskusjonen som har forsvunnet er en annen sak.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...