G Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Var du en av de som kjøpte «feil» jodtabletter? Det var ikke så dumt likevel Nordmenn, spesielt unge kvinner, har manglet jod i mange år – og gjør det fortsatt. .. – Dersom man har jodmangel kan man være ekstra utsatt for å ta opp radioaktivt jod ved et atomuhell, sier forskeren. – Sånn sett kan det være lurt å passe på å ha en god jodstatus i forkant med et bra jodinntak. Og det er ikke mye jod som skal til. Én teskje er alt jod et menneske tar opp i løpet av hele livet. .. Spis mer villfisk! Norsk drikkevann, jordsmonn og landbruksprodukter inneholder lite jod, og bare sjømat har et naturlige høyt jodinnhold, ifølge Legeforeningen. Likevel er melkeprodukter fortsatt vår viktigste kilde til jod, fordi dyrene får jodtilskudd i kraftfôret. Men inntaket av disse matvarene er imidlertid synkende. .. https://www.nrk.no/nordland/jodmangel-blant-unge-kvinner-1.15888220 Min oppfordring, vær likevel litt forsiktig i å tygge i deg feil med denne Jodix da Er dette noe fastlegen din skal kunne måle? Eller blir du bare bedt om å spise mer fisk? Endret 14. mars 2022 av G Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 For de av oss som lager mye mat selv, om enn bare enkle pastaretter på travle hverdager, kjøp de røde saltboksene med tilsatt jod. Jeg vet at enkelte kokker, spesielt på youtube, anbefaler å holde seg unna salt med tilsatt jod, men om man gjør det skal man ha et veldig bevisst forhold til hva man spiser. 1 Lenke til kommentar
Nokia1803 Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Nei er over 40 så har ikke noe bruk for dem ..etter det jeg har lest fra ekspertene. De er for den yngre generasjonen så da blir det dumt hvis jeg skal hamstre noe jeg ikke har bruk for. Tror det er mer nyttig og hamstre hvetemel. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå