RottePostei Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Prøver igjen: x = avstand fra A til normal y = høyde A = lengden AK B = lengden KB y^2 = A^2 - x^2 og y^2 = B^2 - (3-x)^2 gir B^2 - A^2 = 9 - 6x A=2x (pga 60 graders vinkel) og B = 10 - A Dette gir at x = 91/34 noe som gir at y = rot(3) * 91/34 Hmmm...ble litt mer innvikla enn jeg hadde trodd.... Noen som kan sjekke om det stemmer? Edit: skriveleif Endret 12. januar 2004 av RottePostei Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) blablabla Haha, selvfølgelig Utrolig at ingen tenkte på dette tidligere... til deg hvertfall ;D edit: ser at du svarte på nytt senere... har ikke lest igjennom noen av besvarelsene, tenkte bare på det du sa om 30-60-90 graders trekant. når jeg tenker meg om så gir jo ikke dette noen umiddelbar løsning likevel. edit2: forsøk på forumet på www.skole.no, der har jeg fått god hjelp Endret 12. januar 2004 av cecolon Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Jeg TROR dette skal være korrekt, men det er en stund siden jeg holdt på med dette. Husker jeg ikke feil, er forholdene slik: Sinus = motstående katet / hypotenus Cosinus = hosliggende katet / hypotenus Som sagt - det er mulig jeg tar feil her, men etter mitt hode skal det stemme. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Sorry yummy, det er nok feil. Man kan bare gjøre slik du gjorde i en rettvinklet trekant, noe denne ikke er. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Uten å ha lest hele innlegget ditt, så ser jeg at det hvertfall er et problem med bruken av sinus. Det er AB som er 3m, ikke A til K's normal på AB. edit: jeg leste utregningen din feil. problemet er at det KB ikke er noen katet, så du kan derfor ikke bruke sinus på denne måten her. Endret 12. januar 2004 av cecolon Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Okay - ble nok lurt av tegningen, regner jeg med. Får skylde på at det er temmelig lenge siden jeg holdt på med denne typen matematikk (over 11 år siden). Lenke til kommentar
EC Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Uten å ha lest hele innlegget ditt, så ser jeg at det hvertfall er et problem med bruken av sinus. Det er AB som er 3m, ikke A til K's normal på AB. Les hele innlegget mitt, du. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 12. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2004 jepp jømmi, gjorde det etter å ha trykket på svarknappen (forumet gikk inni h()/!")(# tregt en liten stund). tar med oppgaven til et skoleforum, der fikk jeg god hjelp til en annen oppgave PS: hva med et samarbeid mellom hw nettverket og skole.no? ;D Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Det er helt rett RottePostei! Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Rottepostei: You saved my day!!! Konge!! Man selvsagt bruke cosinussetningen også i en likning. PS: hva med et samarbeid mellom hw nettverket og skole.no? ;D Jeg støtter meg definitvt til dette, sjekk denne tråden. Ellers takk for hjelp!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå