Gå til innhold

Kjøpe ny elbil - hvilken (og hvorfor)


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
Just now, Complexity said:

Hvordan er utstyrsnivået da? Får nan f.eks Ryggekamera? Vet VW har brukt å være kjip på slikt..

Utstyrsnivået er nøkternt på VW, ID.4 har ikke standard ryggekamera, men sensorer foran og bak, med grafisk visning på skjermen. Nissan er bedre utstyrt, men har (i basisutgaven) kortere rekkevidde enn den aktuelle ID.4-varianten (360 km mot 510 km). Ariya med 500 km rekkevidde øker prisen med 90.000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Utstyrsnivået er nøkternt på VW, ID.4 har ikke standard ryggekamera, men sensorer foran og bak, med grafisk visning på skjermen. Nissan er bedre utstyrt, men har (i basisutgaven) kortere rekkevidde enn den aktuelle ID.4-varianten (360 km mot 510 km). Ariya med 500 km rekkevidde øker prisen med 90.000.

Ville påkosta meg ryggekamera om jeg gikk for id.4. Har både sensorer og kamera på min bil og sensorene er til tider ubrukelig på vinteren.

Det er varme i dem men hjelper ikke etter en kjøretur når rumpa er full av snø.. 

Men kansje det ikke er så heftig vinter der du holder til.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
5 minutes ago, Complexity said:

ID.4en jeg prøvekjørte hadde kamera fremme i grillen også. Det er ganske praktisk når man skal parkere nært noe. Men koster sikkert en månedslønn ekstra..

Ryggekamera ligger i Førerassistentpakke til 13 800:
- Ryggekamera
- Belyste dørhåndtak
- Keyless Access nøkkelfri åpning og låsing og startknapp
- Tyverialarm med innvendig bevegelsessensor
- Proaktivt passasjerbeskyttelsessystem
- Parkeringsassistent

Områdevisning ligger i Førerassistentpakke + til 30 000, som inkluderer innhold fra Førerassistentpakke og suppleres med:
+ Travel Assist kjøreassistent: Lane Assist og Emergency Assist
+ Side Assist blindsoneassistent
+ Area View områdevisning
+ Easy Open/Close sensorstyrt bakluke
+ Parkeringsassistent Plus med minnefunksjon

Så fort en liten månedslønn. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
4 minutes ago, Complexity said:

Ville påkosta meg ryggekamera om jeg gikk for id.4. Har både sensorer og kamera på min bil og sensorene er til tider ubrukelig på vinteren.

Det er varme i dem men hjelper ikke etter en kjøretur når rumpa er full av snø.. 

Men kansje det ikke er så heftig vinter der du holder til.

Jeg har ikke hatt problemer med sensorer på noen av bilene jeg har hatt, med unntak av de foran på en M-B når det var tett snødrev. De ble automatisk aktivert når farten var under 20 elns, og da var det pip og LED-varsel hele tiden. Endte opp med å slå de av, men da virket ikke de bak heller.

Ryggekamera er stort sett ubrukelig unntatt når det er fint sommervær. Man ser stort sett bare en grå sky, da skitt og fuktighet legger seg på linsen. ID.4 har riktignok spyler på linsen, men jeg greier meg fint uten. Rygger etter speilene.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Just now, onkel_jon said:

Husk og at el seter er standard på nissan og ikke på id4 bare manuelt, vil si aryia gir mer for penga når man ser hva som er inkludert i prisen, id4 blir fort nærme 500k når man legger på utstyr.

Jeg er klar over at det er stor forskjell på utstyrsnivået. Så lenge jeg er eneste bruker av bilen, betyr el justerbare seter ikke noe for meg, jeg foretrekker 510 km rekkevidde foran 360, heller enn el-seter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Jeg er klar over at det er stor forskjell på utstyrsnivået. Så lenge jeg er eneste bruker av bilen, betyr el justerbare seter ikke noe for meg, jeg foretrekker 510 km rekkevidde foran 360, heller enn el-seter.

360 km wltp er nok i minste laget for noe man kjøper som eneste bil. 

På vintern i motorveihastighet så betyr det under 20 mil mellom ladepausene. Det blir fort et irritasjonsmoment. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, bzzlink said:

360 km wltp er nok i minste laget for noe man kjøper som eneste bil. På vintern i motorveihastighet så betyr det under 20 mil mellom ladepausene. Det blir fort et irritasjonsmoment. 

Bilen jeg har i dag har ca 310 km WLTP, og DC-lader på 50 kW, noe som gir mange og lange ladepauser når jeg en sjelden gang er på langtur. To av mine krav til ny bil er litt lenger rekkevidde (helst over 400) og mye raskere lading (noe som er bedre på nye biler med større batteripakker).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
57 minutes ago, NoBo said:

Av nysgjerrighet: vurderte du privatleasing før du satte taket på 400k? Spør for en venn 😆

Nei, jeg kjøper bilen. Ved leasing får man en forutsigbar kostnad, men noen skal melke %-er på veien. Her må hver enkelt gjøre sin risikovurdering.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (1 time siden):

Nei, jeg kjøper bilen. Ved leasing får man en forutsigbar kostnad, men noen skal melke %-er på veien. Her må hver enkelt gjøre sin risikovurdering.

Gjort meg samme tanker selv, i tillegg det å ‘alltid’ ha i bakhodet at man ved tilbakelevering risikerer å bli trukket for alt mulig (som er i/fra gråsonen mot forventet slitasje og rene skader), enklere å ha full kontroll.

Ble et sidespor men interessant tråd, kommer i samme situasjon og prisområde selv om ikke lenge.

Lenke til kommentar

Dahle har kampanje på ID4 ut mars:

 

https://sarpsborg.volkswagen.no/id.-familien/id.4/

 

ID.4 Pro 77 kWh 204 hk
til kun kr 474.900*

Dahles Edition har utstyr utover standard som inkluderer: 
- Metallic lakk
- Innfellbart hengerfeste
- Style Interiør setepakke
- Førerassistentpakke med parkeringsassistent
- 19’’ vinterhjul på alu.felg, bagasjeromsmatte, terskelbeskyttelsesfolie, elektronisk parkeringsur og rengjøringsklut for touchskjerm.
- Service- og vedlikeholdsavtale 3 år/45.000 km.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

 og mye raskere lading (noe som er bedre på nye biler med større batteripakker).

Kan bli litt skuffa her og om du tenker å kjøre mye langturer på vinteren. Kia EV6 og Ioniq 5 skal jo være noen råtasser på lading med ekstreme effekter, men på Teslabjørn sin Geilo tur nylig fikk han bare 70kW på EV6, og det sto en Ioniq 5 atmed å putret på 40kW..

Så om rask lading i kalde klima er viktig burde man sjekke litt hvor bra forvarming av batteriet bilene også har. På sommeren burde de fleste nye biler ned store batterier klare god effekt (med noen unntak som f.eks Xpeng P7 som klarer max 80kW)

Vet ikke hvor godt Nissan har løst dette. Er jo første elbilen de har med aktiv varming/kjøling av batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Complexity said:

Kan bli litt skuffa her og om du tenker å kjøre mye langturer på vinteren. Kia EV6 og Ioniq 5 skal jo være noen råtasser på lading med ekstreme effekter, men på Teslabjørn sin Geilo tur nylig fikk han bare 70kW på EV6, og det sto en Ioniq 5 atmed å putret på 40kW..

Så om rask lading i kalde klima er viktig burde man sjekke litt hvor bra forvarming av batteriet bilene også har. På sommeren burde de fleste nye biler ned store batterier klare god effekt (med noen unntak som f.eks Xpeng P7 som klarer max 80kW)

Viktig poeng for de som kjører mye langtur når det er dritkaldt (som da heller burde gått for bensinbil?). For min del er det mest i sommerhalvåret de lange turene gjennomføres. Varmepumpe og forvarming av batteri er nesten et must, forstår ikke de som kjøper bil uten (som Ford Mustang Mach-e). 

Den jeg har nå lader "bare" på 50 kW max, men den ligger mellom 42 og 48 selv på vinteren, og tar over 45 opptil ca 90 % ladet batteri.

Lenke til kommentar

Tipper du havner på Skoda Enyaq 60. Enyaq er mye bil for pengene. Ellers ser det også ut tilat bz4x blir mye bil for pengene. Ser ikke ut som Skoda eller Toyoyta har tenkt å gi fra seg den tronen som de hadde i fossilmarkedet med Corolla og Octavia. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Wisd0m said:

Tipper du havner på Skoda Enyaq 60. Enyaq er mye bil for pengene. Ellers ser det også ut tilat bz4x blir mye bil for pengene. Ser ikke ut som Skoda eller Toyoyta har tenkt å gi fra seg den tronen som de hadde i fossilmarkedet med Corolla og Octavia. 

Er vel ikke så ofte man klarer å komme 40 mil med enyaq 60, kanskje på sommeren på 80 km/t veier.

hjelper lite å eie tronen i fosil markedet når de ikke klarer å lage nok elbiler, Toyota skal bare lage 16k av bz4x i år og Skoda stenger stadig vekk fabrikken og vente tid er et års tid på enyaq

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 3/15/2022 at 1:46 PM, Slettet-fsaSP0zV said:

Shortlist nå er ID.4 og Ariya. Begge koster i underkant av 450.000, med metallic og vinterhjul.

Kontrakt skrevet nå. Ble ID.4 Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...