bruker-540634 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Tragisk, Norge er på vei til å bli det drittlandet, husker det var snakk om for 20 år siden at det var slik i øst europa og spania.. men nå har det for lengst blitt sånn her også. Eneste jeg kommer på er et arlo go kamera eller lignende, disse fungerer på lte nettet slik at man ikke er avhengig av wifi. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Dart skrev (7 timer siden): Til hinder er kun datatilsynets strenge regler og dyre bøter. Har noen noengang lest om noen som har blitt bøterlagt? Du kan filme hva du vil, men du bør ikke legge det på Youtube. Det er lov med dashcam, så hvorfor ikke kamera i hagen? Kameraene på firmaet dekker mye av gaten, og vi har hatt de i mange år uten reaksjon. De er kun til internt bruk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Det skilles mellom filming og overvåking. https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/hvor-er-kameraovervaking-lov/ Quote En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom. Endret 15. mars 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) Men det håndheves ikke, så regelen er poengløs. Politiet bruker disse ulovlig kameraene til sine etterforskninger når folk forsvinner, og det vil være lettere for politiet å gjøre jobben sin om det var lovlig å filme offentlige områder. Mange som ikke leverer fra seg video til politiet fordi de frykter bøter. Endret 15. mars 2022 av Dubious Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 2 minutes ago, Dubious said: Men det håndheves ikke, så regelen er poengløs. Flere som er blitt tatt for dette. Så jo, den håndheves. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Hvor mange kamera har en Tesla? De filmer nok ikke hele tiden når bilen er parkert, men kan aktiveres av at noe beveger seg nært bilen? Har ikke hørt at noen Tesla var i klammeri med Datatilsynet. 1 Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 3 minutes ago, Helm said: Hvor mange kamera har en Tesla? De filmer nok ikke hele tiden når bilen er parkert, men kan aktiveres av at noe beveger seg nært bilen? Har ikke hørt at noen Tesla var i klammeri med Datatilsynet. Hvorfor nevner du en tesla i forbindelse med tiltak mot drivstoff tyveri? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Sydvest skrev (13 timer siden): Ja nå vet ikke jeg hvordan du bor og parkerer, men dette hadde jeg fint fått til der jeg parkerer min bil. Det har jeg ikke sjekka enda, men det er felles private veier, off parkering, butikk, kafe og inngang til offentlige tjenester hvor du enn snur deg. Et kamera høyt oppe som dekker bare bilen på privat grunn er mulig, men det kan hende noen går tett forbi bilen på vei til/fra jobb og kunder fra butikker og off tjenester. Kamera har sladde-masker man kan legge på, men det er også litt kinkig. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 2 minutes ago, Quakecry said: Hvorfor nevner du en tesla i forbindelse med tiltak mot drivstoff tyveri? Fordi samtalen dreide over til overvåkning av fossilbilen, og da nevner jeg det eneste merket jeg vet er kjent for å ha mange kamera og sensorer. Det er vel ikke for ingenting at det er vurdert forbud mot å parkere Tesla på noen hemmelige områder. Vet ikke om det faktisk ble forbudt, og det kan hende at flere biler har havnet på en slik liste. Søk det opp selv hvis det er interessant, jeg husker ikke hvor jeg leste om dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 sedsberg skrev (36 minutter siden): Flere som er blitt tatt for dette. Så jo, den håndheves. En hytteeier langt inne på fjellet filmet stien forbi hytta pga hærverk og tyverier. Det ble en saftig bot, fordi noen dokumenterte og bevitnet at kamera sto der. Ikke en gang et "dummy" kamera er unntatt. Viltkamera må stå LANGT unna stier og helst utilgjengelig og bratt og steinete for folk - hvis du ikke har spesialtillatelse - og selv da er det avstandsbegrensninger mht gjenkjennelighet av ansikter. For meg er det uforståelig at det er lov å ta bilde av bilførere på veiene, og at ikke bilder sladdes. Alle trafikkbilder er i utgangspunktet usladdet. Du selv sladdes først når du vi se dem selv. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Dart skrev (21 minutter siden): En hytteeier langt inne på fjellet filmet Siden du ikke linket til noen artikkel, så tipper jeg det er denne, uten å linke til artikkelen. Sitat Han er nå dømt for brudd på personopplysningsloven, fordi Nord-Troms tingrett mener han ikke opplyste tilstrekkelig om at det aktuelle området var kameraovervåket. Retten mener han opptrådte grovt uaktsomt. Så han ble dømt for å ikke ha skilt som viser at området er kameraovervåket, ikke for kameraene. Han hadde skilt på hytten, men ikke området rundt. 2 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Helm skrev (1 time siden): Hvor mange kamera har en Tesla? De filmer nok ikke hele tiden når bilen er parkert, men kan aktiveres av at noe beveger seg nært bilen? Har ikke hørt at noen Tesla var i klammeri med Datatilsynet. Tesla filmer hele tiden, hvis Sentry mode er aktivert, men lagrer opptaket kun hvis bevegelses-sensorer blir trigget. Da lagres filmen fra 10 minutter før hendelsen, og til etterpå. På det grunnlaget fikk Tesla dispensasjon hos Datatilsynet. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Dart skrev (1 time siden): For meg er det uforståelig at det er lov å ta bilde av bilførere på veiene, og at ikke bilder sladdes. Et viltkamera eller hyttekamera kan oppfange mer pinlige aktiviteter, som folk som trer av på naturens vegne. Eller lignende. I omgivelser som virker frie og trygge. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Gjaldt dette kun for Tesla eller alle biler med ettermontert kamera? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 4 minutes ago, Hanhijnn said: Tesla filmer hele tiden, hvis Sentry mode er aktivert, men lagrer opptaket kun hvis bevegelses-sensorer blir trigget. Da lagres filmen fra 10 minutter før hendelsen, og til etterpå. På det grunnlaget fikk Tesla dispensasjon hos Datatilsynet. Gjaldt dette kun for Tesla eller for alle biler med ettermontert kamera med samme funksjon? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 sedsberg skrev (18 minutter siden): Gjaldt dette kun for Tesla eller for alle biler med ettermontert kamera med samme funksjon? Det vet jeg ikke, men vil tro at det kan variere endel. Kommer bl.a. ann på hvor avansert og kostbart kamerasystem du investerer i. Det var vel ikke dispensasjonen du mente? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Mente egentlig generelt. Om man kan montere et slikt kamerasystem selv hvis det har samme funksjon. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 (endret) blackvue har parkering modus men ulempen at den ikke filmer på siden som på tesla men hvis noen kommer nær kamera bak eller foran så skal den begynne å filme https://bilradiospes.no/blackvue/dr900x2ch/blackvue-dr900x-2ch-nordic-2-kanals-4k-uhd-gps-wifi-32gb her er en video av en bil som er litt for nærme og trigger modusen Endret 15. mars 2022 av onkel_jon 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 sedsberg skrev (16 timer siden): Mente egentlig generelt. Om man kan montere et slikt kamerasystem selv hvis det har samme funksjon. Man kan nok det, til en viss grad. Men du mangler vel bevegelses-sensorer utenfor bilen. Og Tesla har kameraer som dekker alle sider av bilen. Foran, bak og begge sidene både framover og bakover. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Bevegelsesseensor utenfor eller inni har ikke så mye å si. Jeg har kamaera foran og bak, men aldri tatt meg tid, eller giddet å sette inn boksen som lar kamera stå på når tenninga ikke er på. Kameraene på veggen har bedre dekning, og parkerer aldri nær noen andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå