Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 I natt forsvant det 40 liter drivstoff (verdi 1000 kr) fra kompisens bil. Politiet sier at det øker med slike tyverier når drivstoffprisene går opp. Det er for lett å bryte opp det ytre lokket og f eks bruke en batteridrevet- eller dieselpumpe med sveiv. Hva gjør man for å stoppe slikt? Jeg har hørt om en spiral som kan trykkes ned i røret og kiler seg fast og hindrer rør større enn 5 mm å passere. Samtidig vet jeg at den kan trykkes videre ned så den faller ned i tanken og dermed er det fritt fram igjen. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Dart skrev (25 minutter siden): Hva gjør man for å stoppe slikt? Ville prøvd med låsbart tanklokk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 (endret) 2 hours ago, Mechablast said: Ville prøvd med låsbart tanklokk Det ender fort opp med skader for mer enn drivstoffet er verdt. Eneste jeg kommer på i farta er en god alarm og lys. Endret 13. mars 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Tyveri av drivstoff vil det nok bare bli mer av fremover. Særlig fra lastebiler da det er mye utenlandske som kjører på dårlig vilkår. Tipper også at flere og flere vil ta sjansen på å kjøre på anleggsdiesel etterhvert, hvertfall hvis prisene eskalerer videre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Kamera, med god skilting, da skilting ofte er nok til å forhindre tyveri. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 En bekjent fortalte at naboen hans hadde meldt fra om at noen hadde boret hull i tanken og tappet ut mesteparten den veien så det er ikke bare via påfyllingsrøret at det stjeles 😕 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Ha mindre drivstoff på tanken enn naboen er vel det første som slår meg. Lenke til kommentar
Populært innlegg Helm Skrevet 13. mars 2022 Populært innlegg Del Skrevet 13. mars 2022 Jeg gir tyvene et bedre alternativ i form av åte. Jeg har en bensinkanne stående og jeg håper den frister mer enn å bryte opp bilen. Bensinkannen er tilsatt melis for å kunstig øke oktanen. 7 1 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Tiltak som slår meg er sensor-styrt lys og kamera som peker på bilen. Og da er det ikke så nøye om kameraet gjemmes, da det er slik at skjulte kameraer avslører synderen, mens synlige kameraer skremmer de vekk. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 NoBo skrev (2 timer siden): En bekjent fortalte at naboen hans hadde meldt fra om at noen hadde boret hull i tanken og tappet ut mesteparten den veien så det er ikke bare via påfyllingsrøret at det stjeles 😕 Dette er vanlig i USA. De får tappet alt uten å bli forstyrret da de ligger under kjøretøyet. Noen bruker feil utstyr, og starter brann. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Hest og vogn? "Love and marriage, love and marriage, They go together like a horse and carriage". 2 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Duncan skrev (13 timer siden): Bytt til elbil Altså at jeg bytter til elbil vil hindre tyveri av andres drivstoff? Jeg ville jo anta at flere som bytter til elbil vil føre til at antallet det kan stjeles drivstoff fra minker vil føre til at de som blir igjen blir mere utsatt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Helm skrev (9 timer siden): Jeg gir tyvene et bedre alternativ i form av åte. Jeg har en bensinkanne stående og jeg håper den frister mer enn å bryte opp bilen. Bensinkannen er tilsatt melis for å kunstig øke oktanen. Da blir du avkrevet erstatning for tyvens brente stempelringer og ventiler. Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 3 hours ago, Dart said: Da blir du avkrevet erstatning for tyvens brente stempelringer og ventiler. Jeg tror ikke det. Jeg gav dem aldri noe. Og om de skulle la høre fra seg, så får jeg også vite hvem det er og det vil være ganske risikabelt for dem. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 (endret) Helm skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke det. Jeg gav dem aldri noe. Og om de skulle la høre fra seg, så får jeg også vite hvem det er og det vil være ganske risikabelt for dem. Jeg prøvde å være litt morsom. 🙂 Men jeg tenkte vel også på han som ble lei av tyverier av vinen sin og forgiftet den med glykol, som smaker søtt og godt. Han endte kun opp med et barnebarn i tenårene på sykehus. Barnebarnet kom heldig ut av det av tre grunner: dosen var ikke så stor, og etanol/spriten i vinen er motgift mot glykol og innholdet av de to stoffene var tilfeldigvis ganske gunstig balansert. Bestefar visste ikke at barnebarnet var tyven og visste ikke noe om farmasien i det. Endret 14. mars 2022 av Slettet+6132 lagt til siste avsnitt Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Klistermerke i nærheten av tanken som sier "kun extra Virgin solsikkeolje" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Sydvest skrev (17 timer siden): Tiltak som slår meg er sensor-styrt lys og kamera som peker på bilen. Og da er det ikke så nøye om kameraet gjemmes, da det er slik at skjulte kameraer avslører synderen, mens synlige kameraer skremmer de vekk. Til hinder er kun datatilsynets strenge regler og dyre bøter. Det er bl a forbudt å filme offentlig vei og andres eiendommer samt veier og plasser som lovlig kan trafikkeres av biler og folk - uten spesiell tillatelse. Unntak er når verken ansikter eller regnr kan sees på videofilmen. Med mitt nye HD-kamera er det nesten 100 m i godt kaldt dagslys og 50 m med kraftig IR-lampe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Dart skrev (Akkurat nå): Tiltak som slår meg er sensor-styrt lys Det er ikke så dumt. Litt klare og fine kunstige lydeffekter i tillegg, som f eks dører som smeller, løpende føtter og bjeffing fra et par store hunder pleier å få fart på de fleste, selv om volumet er lavt. Er det litt øde, så kan volumet økes og lysene være kraftig blinkende i rødt-hvitt-blått? Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Dart skrev (5 timer siden): Til hinder er kun datatilsynets strenge regler og dyre bøter. Det er bl a forbudt å filme offentlig vei og andres eiendommer samt veier og plasser som lovlig kan trafikkeres av biler og folk - uten spesiell tillatelse Ja nå vet ikke jeg hvordan du bor og parkerer, men dette hadde jeg fint fått til der jeg parkerer min bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå