Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør man vektlegge i en ny startbatteri?

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (52 minutter siden):

Jeg er iallfall opptatt av kaldstartegenskaper. -15 celsius uten motorvarmer er bare å glemme med diesel, tdi 1,9 ltr. 

Husk at uten fungerende glødeplugger så vil man slite med å få start når det er kaldt (kuldegrader) - selv med et godt batteri. Har fått start på VW 1.9 TDI ‘05 i kaldere enn 20 minus med godt batteri og fungerende glødeplugger. Det vil selvfølgelig slite mindre på motor og batteri med motorvarmer men er du noe sted uten, skal det være mulig å få start, selv ved 20 kalde.

Hvilken årsmodell er bilen? Er det Passaten din som har nevnte 1.9 TDI-motor? Hvor mange HK har motoren?

Det går normalt greit å bruke et AGM-batteri i en bil som ikke har det originalt men merk at det kan by på problemer.

Sitat

While the installation of the ­battery may be the same for the two battery styles, some vehicles require an extra step to tell the vehicle that the battery has been replaced. Newer vehicles have a Battery Sensor Module or similar systems. These systems require recalibration with a scan tool if the battery is replaced. If the system is not recalibrated, the alternator might overcharge the new battery and cause the battery to fail soon after replacement. Kilde.

Pass også på at du bruker en batterilader som er oppgitt å fungere med AGM-batterier; gammeldagse ladere kan skade batteriet.

Hvis bilen er nærmere skrap enn ny, hadde jeg gått for et godt spekket ‘standardbatteri’ (blybatteri) og droppet de ekstra kronene som AGM koster. Tipper at dette Exide-batteriet passer men du må få det sjekket 😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (2 minutter siden):

hvis jeg ønsker å få koblet bilkamera direkte til startlader, har det noe å si? ikke vet jeg heller hvordan jeg skal få ledningen dit, men det kan sikkert verksteder.

Hvis du har tenkt å bruke kameraet til overvåkning av bilen når den står parkert, bør det være tilkoblet med ‘en dings’ (eksempel) som automatisk kutter strømmen hvis voltstyrken på batteriet blir for lav. De fleste produsenter av bilkameraer har egnede dingser (eventuelt innebygget i kameraet) til formålet.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, stamkunde said:

jeg fikk den anbefaling fra siste verksted time. Fordi jeg hadde hatt over lengre tid utfordringer med ved at ved plussgrader så fikk jeg ikke startet bilen, og ble reddet med egen startbooster, ellers måtte jeg i sentrum ha kontaktet bergingsbil, jeg tipper det skjedde i fjoråret minst 10 ganger. Jeg ladet også ved et tilfelle, men det kan jo være den har vært på bilen siden den var ny, og nå er den blitt 13 år gammel. 

Hvis batteriet er 13 så er det nok utslitt.

1 minute ago, stamkunde said:

hva er seriøs butikk? snakker vi biltema eller mekonombutikk? jeg er ikke så sikker på hvilke butikker som selger bilprodukter. 

Jeg forstår at jeg ikke skulle brukt ordet seriøs. Du kan regne med at enhver butikk er seriøs hvis betjeningen virker å vite hva de holder på med. Det er bare et batteri vi snakker om. Det er en enkel sak. Det er mye mer å tenke på hvis du skal kjøpe PC eller TV.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for alle rådene. Jeg må nok seriøst gå til anskaffelse av nytt startbatteri siden igjen så var det slik at bilen ikke startet i plussgrader. Igjen ble jeg reddet av startboosteren. 

Takk til tipset av bytte av glødeplugger. 

Jeg mener det er 105 hk på bilen. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 2022-3-23 den 8.27):

Takk til tipset av bytte av glødeplugger. 

Kan anbefale Injector-Ex fra Würth for å gjøre det enklere å få ut glødeplugger; de sitter  gjerne godt fast og i verste fall så hardt at de ryker når man forsøker å skru dem ut (=dyrt! å fikse). Brukte det selv, dvs. sprayet på pluggene over flere omganger i løpet av et par uker før jeg prøvde meg på å skru ut pluggene og det gikk veldig greit. Kan selvfølgelig være at de uansett hadde løsnet lett men synes ~300 kr for sprayen som 'forsikring' var greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...