Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva bør man vektlegge i en ny startbatteri?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
neglesprett skrev (49 minutter siden):

Agm.

best.

Hva med innholdet? Hva skal jeg se etter. Passer det til alle personbiler?

Kjører wolkwagen passat, betyr det noe? Har en personbil noen forventninger til Hva startbatteri bør ha? Jeg 4 forskjellige på biltema. 

Lenke til kommentar

Vedlikeholdsfritt.

CCA (Cold Cranking Amps), høyere tall betyr bedre kaldstartsegenskaper. Hva du trenger er umulig å si uten å vite hva slags og vhor stor motor du har, og hvordan klimaet er der du bor (dersom du ikke alltid bruker motorvarmer). Dieselmotorer krever mer. Og i Karasjok kreves mye mer enn på Jæren.

Reservekapasitet (RC). Ofte rundt 60-70 Ah. Dette tallet står ikke alltid i forhold til CCA.

Gå inn i en butikk og husk bilens reg-nr.

Biltema har forskjellige batterier, de billige kan være bra.

Lenke til kommentar

På f.eks Biltema så kan du søke etter hvilke batteri som passer til din bil. Og tilsvarende har andre butikker og produsenter av bilbatteri. Må ha rett størrelse så det får plass, og rett tilkobling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Helm skrev (56 minutter siden):

Vedlikeholdsfritt.

CCA (Cold Cranking Amps), høyere tall betyr bedre kaldstartsegenskaper. Hva du trenger er umulig å si uten å vite hva slags og vhor stor motor du har, og hvordan klimaet er der du bor (dersom du ikke alltid bruker motorvarmer). Dieselmotorer krever mer. Og i Karasjok kreves mye mer enn på Jæren.

Reservekapasitet (RC). Ofte rundt 60-70 Ah. Dette tallet står ikke alltid i forhold til CCA.

Gå inn i en butikk og husk bilens reg-nr.

Biltema har forskjellige batterier, de billige kan være bra.

Jeg er iallfall opptatt av kaldstartegenskaper. -15 celsius uten motorvarmer er bare å glemme med diesel, tdi 1,9 ltr. 

Men jeg har jo merket det har svakhet med batteriet, og har blitt berget, selv i plussgrader, med startbooster. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (59 minutter siden):

På f.eks Biltema så kan du søke etter hvilke batteri som passer til din bil. Og tilsvarende har andre butikker og produsenter av bilbatteri. Må ha rett størrelse så det får plass, og rett tilkobling.

Ja. Jeg gjorde det. Og det kom opp 4 forskjellige, men ble i tvil når det ikke sa meg noe helst om hva som fordeler mot de andre og mitt bruk. 

Er det kun kuldeegenskaper jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar

Batteri har en oppgitt kapasitet. Altså hvor mye strøm det kan lagre, f.eks 60 Ah.

Der er er også et mål for hvor stor startstrømen er. F.eks CCA EN 680.

Disse to tallene må være høy nok i forhold til hvilken bil og motor det er. Og jo høyere til bedre.

Ellers så er det oppgitt om det er spesielle teknologier brukt, f.eks om det er AGM type som tåler flere utladinger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (29 minutter siden):

Er ikke AGM dyrere? Jeg har en 2.2 diesel som krever et 90 Ah batteri. Litt usikker om hvor mange CCA det har. Jeg har ikke trengt å bytte det ut siden bilen var ny i 2009.

Jo AGM er dyrere. Og det er først og fremst nyere biler med start/stop system som trenger disse. Men også biler som har vanlige batterier kan bytte til disse. Spesielt om de har slik bruk at batteriet blir tappet en del kan det være en fordel. En kunne også tenke seg at en kunne bruke et med mindre kapasitet enn ellers om det var av AGM type.

Lenke til kommentar

Du har vel tenkt å kjøpe i en seriøs butikk? De forteller deg hva som passer i bilen og så får du noen alternativer. De kan også gi deg anbefalinger som passer til ditt bruk. Ikke kjøp på et bilverksted hvis du bryr deg om pris. De har gjerne begrenset utvalg også.

Har du forsøkt å lade batteriet? Kanskje du ikke trenger nytt.

Lenke til kommentar
Helm skrev (3 minutter siden):

Du har vel tenkt å kjøpe i en seriøs butikk? De forteller deg hva som passer i bilen og så får du noen alternativer. De kan også gi deg anbefalinger som passer til ditt bruk. Ikke kjøp på et bilverksted hvis du bryr deg om pris. De har gjerne begrenset utvalg også.

jeg fikk den anbefaling fra siste verksted time. Fordi jeg hadde hatt over lengre tid utfordringer med ved at ved plussgrader så fikk jeg ikke startet bilen, og ble reddet med egen startbooster, ellers måtte jeg i sentrum ha kontaktet bergingsbil, jeg tipper det skjedde i fjoråret minst 10 ganger. Jeg ladet også ved et tilfelle, men det kan jo være den har vært på bilen siden den var ny, og nå er den blitt 13 år gammel. 

Lenke til kommentar
Helm skrev (5 minutter siden):

hva er seriøs butikk? snakker vi biltema eller mekonombutikk? jeg er ikke så sikker på hvilke butikker som selger bilprodukter. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Jo AGM er dyrere. Og det er først og fremst nyere biler med start/stop system som trenger disse. Men også biler som har vanlige batterier kan bytte til disse. Spesielt om de har slik bruk at batteriet blir tappet en del kan det være en fordel. En kunne også tenke seg at en kunne bruke et med mindre kapasitet enn ellers om det var av AGM type.

hvis jeg ønsker å få koblet bilkamera direkte til startlader, har det noe å si? ikke vet jeg heller hvordan jeg skal få ledningen dit, men det kan sikkert verksteder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...