Gå til innhold

Hvordan fordele inntekt mellom 2 stk: Med eller uten ENK?

Anbefalte innlegg

Hei!

På forhånd beklager, er helt grønn på dette :)

Jeg og en venn driver med web-design på fritiden. Vi har ingen firma, hverken AS eller ENK.
Normalt sett får vi bare et par tusenlapper vippset og så er saken ferdig.

Vi har akkurat gjort et oppdrag for en person, som skal betale oss 20.000 for en jobb. Denne personen må betale oss fra firmaet sitt.
Dvs vi skal ha 10k hver for jobben som er gjort. Eg setter 40% skatt som et eksempel.

Alternativ 1:

Er det mulig at oppdragsgiver betaler oss via en type "hobby" lov slik at vi slipper å opprette et ENK for å kunne motta betalingen?

Alternativ 2:

Om vi må opprette et ENK så regner eg med at vi må opprette hver vårt individuelle ENK slik at skatten blir fordelt gjevnt?

Oppdragsgiver betaler person #1 kr 10.000 og person #1 blir skattet 40% = Utbetalt 6k

Oppdragsgiver betaler person #2 kr 10.000 og person #2 blir skattet 40% = Utbetalt 6k

Alternativ 3:

Kan en av oss opprette et ENK og få hele betalingen inn til seg, og så gjør vi opp mellom oss etterpå?
Dette vil vel ikke gå opp basert på regnestykket som følger?

Oppdragsgiver betaler person #1 kr 20.000 og person #1 blir skattet 40% = Utbetalt 12k.

Person #1 ber om å bli trukket kr 4.000 ekstra i skatt fra sin vanlige jobb for å kompensere for de 4k som han ble skattet for som egentlig tilhørte person #2

Person #2 betaler person #1 kr 4.000 for å "betale tilbake" det han egentlig skulle betalt i skatt.

I dette tilfellet vil jo person #2 bare sitte igjen med 2k til slutt. Det går vel ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Be arbeidsgiver innrapportere som lønn frilanser.

Da trekker arbeidsgiver skatt og arbeidsgiveravgift og utbetalingen til dere blir beskattet som vanlig lønn. 

Dere må nok litt ned fra 20 000 brutto for å dekke arbeidsgiveravgiften. Samt at det er litt mer arbeid å utbetale lønn enn det er å betale en regning. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...