Gå til innhold

Spørsmål om Folkerepublikken Donetsk, Luhansk og pro-russiske separatister

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 3/13/2022 at 11:14 AM, Imaginacíon said:

Hvor populære er nå egentlig disse separatistene? Etter hva jeg har lest styrer de med jernhånd. Et tydelig tegn på laber oppslutning. Og når folk i områdene i Donetsk og Luhansk som ikke er kontrollert av dem er like entusiastisk mot invasjonen som resten av Ukraina tror jeg trygt vi kan konkludere at dette er fenomen nesten utelukkende skapt av russisk oppbacking.

Ukraina valgte likevel å ikke holde forpliktende folkeavstemning i området for løsrivelse. Det ville ha løst mye på forhånd.

Lenke til kommentar
On 3/16/2022 at 2:14 PM, Gavekort said:

Hva med faktumet at disse opprørsgruppene eksisterte lenge før annektering av Krim?

vidt meg bekjent markerte de seg ikke på noen betydelig måte før 2014 og Russlands inngripen, så jeg tror vi kan trygt fastslå at dette dreide seg om marginale grupperinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

vidt meg bekjent markerte de seg ikke på noen betydelig måte før 2014 og Russlands inngripen, så jeg tror vi kan trygt fastslå at dette dreide seg om marginale grupperinger.

Hva i alle dager får deg til å si det? Dette er frustrerende historieløse påstander.

Donbas-regionen har hatt separatistbevegelser lenge før 2014. Det kan spores til kollapsen av regionen i etterkant av Sovjetunionen sitt fall i 1991 og Donbas sin folkeavstemning, med 90% majoritet, om autonomi fra Ukraina, i 1994.

Vær så god og vær så snill. Her kan du lese litt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbas#In_independent_Ukraine_(1991–2014)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Hva i alle dager får deg til å si det? Dette er frustrerende historieløse påstander.

Donbas-regionen har hatt separatistbevegelser lenge før 2014. Det kan spores til kollapsen av regionen i etterkant av Sovjetunionen sitt fall i 1991 og Donbas sin folkeavstemning, med 90% majoritet, om autonomi fra Ukraina, i 1994.

Vær så god og vær så snill. Her kan du lese litt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Donbas#In_independent_Ukraine_(1991–2014)

Hvordan i all verden får du en folkeavstemning om føderalisering av Ukraina til å bli en separatistbevegelse? Separatister vil løsrive seg, ikke reorganisere staten. Nei, dette var tynne greier. 

Lenke til kommentar

Imaginacíon skrev (10 minutter siden):

Hvordan i all verden får du en folkeavstemning om føderalisering av Ukraina til å bli en separatistbevegelse? Separatister vil løsrive seg, ikke reorganisere staten. Nei, dette var tynne greier. 

Vet du hva føderalisering betyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...