Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (På 8.8.2022 den 12.20):

Såpass ja, da blir det jo fort 15-20tusen. Vet ikke hvordan det er med nissan men på ford tok de over 10tusen bare i arbeidspenger for jobben, kablene kostet 850kr. For å si det slik, jeg slo ikke til på det pris"tilbudet"😄

Noe billigere til de uten elektrisk håndbrekk ser jeg, men lurer på om det ikke var ca 1500,- pr kabel for elektrisk, sjekket opp i litt priser på den Leafen som gikk for 30k, er ikke noe problem for meg som har løftebukk og gjør sånn selv.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (7 timer siden):

Noe billigere til de uten elektrisk håndbrekk ser jeg, men lurer på om det ikke var ca 1500,- pr kabel for elektrisk, sjekket opp i litt priser på den Leafen som gikk for 30k, er ikke noe problem for meg som har løftebukk og gjør sånn selv.

Hvis man har plass til en løftebukk så er det gull verd. Man tjener fort inn en løftebukk med de verkstedprisene som er i dag. Regner med du har tjent den inn forlengs👍

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Ja helt rått. Rekkevidden er ikke noe å skryte av, men den er perfekt til all den lokale småkjøringen vi bedriver hele tiden. Varme i både ratt og baksete gjør den populær på vinteren også.

Hjelper også godt på at den har app for å starte varming også. Veldig simpel app som gjenspeiler resten av bilen men funksjoner nok til daglig bruk.

Det jeg irriterer meg over når jeg kjører min er at man ikke kan justere vinkelen på rumpa så blir sittende litt ubehagelig. Ser folk putter noe skiver under setet for å gjøre det bedre så får se om jeg prøver meg på noe sånt etterhvert. Også er styringen alt for lett, men det blir jo en smaksak.

Ytelsen er jo hellet ikke noe å juble for.. 0-100km/t er vel oppgitt på 12 sekunder men jeg målte det selv til 14 sekunder på min 😅

Den blir og meget tørst om det er kaldere enn -10 ute for da funker ikke varmepumpen.

Ellers en meget kurrant bil som nok blir beholdt i mange år, selv om det jo frister å selge den å tjene litt penger.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Sprøtt! Jeg har en slik, som jeg gav 90.000,- for, for 6 år siden. Og nå er den verdt 100.000,- !!! Og bilen er (og har vært) helt feilfri hele tiden. Billigste bilholdet jeg noensinne har hatt. Den blir hos oss...

Jeg ville nå sagt det var selgers marked for tida. Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg solgt bilen snarest og satt pengene av til ny bil når markedet snur seg. Det kan jo ikke fortsette på denne måten særlig lenge så bruktprisene vil nok snu etter hvert og da er nok de som eier elbil fra nå til da de store verditaperne. Selg på topp og kjøp på bunn. Resesjonen er på vei..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 timer siden):

Hjelper også godt på at den har app for å starte varming også. Veldig simpel app som gjenspeiler resten av bilen men funksjoner nok til daglig bruk.

Det jeg irriterer meg over når jeg kjører min er at man ikke kan justere vinkelen på rumpa så blir sittende litt ubehagelig. Ser folk putter noe skiver under setet for å gjøre det bedre så får se om jeg prøver meg på noe sånt etterhvert. Også er styringen alt for lett, men det blir jo en smaksak.

Ytelsen er jo hellet ikke noe å juble for.. 0-100km/t er vel oppgitt på 12 sekunder men jeg målte det selv til 14 sekunder på min 😅

Den blir og meget tørst om det er kaldere enn -10 ute for da funker ikke varmepumpen.

Ellers en meget kurrant bil som nok blir beholdt i mange år, selv om det jo frister å selge den å tjene litt penger.

Ja det er en enkel og billig bil. Men jeg tenker at den enkelheten bidrar til å holde den så "feilfri" og billig i drift. Ja den trekker mer strøm enn de mest effektive elbilene, men den er likevel utrolig mye rimeligere på drivstoffet enn ICE-biler (og endel andre elbiler).

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

Jeg ville nå sagt det var selgers marked for tida. Hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg solgt bilen snarest og satt pengene av til ny bil når markedet snur seg. Det kan jo ikke fortsette på denne måten særlig lenge så bruktprisene vil nok snu etter hvert og da er nok de som eier elbil fra nå til da de store verditaperne. Selg på topp og kjøp på bunn. Resesjonen er på vei..

Men vi trenger bilen for å få hverdagen til å gå opp. Å selge Leaf'en for så å kjøpe en ICE-bil i stedet er HELT utenkelig. Vi er SÅ ferdige med ICE-biler.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Hanhijnn said:

Ja det er en enkel og billig bil. Men jeg tenker at den enkelheten bidrar til å holde den så "feilfri" og billig i drift. Ja den trekker mer strøm enn de mest effektive elbilene, men den er likevel utrolig mye rimeligere på drivstoffet enn ICE-biler (og endel andre elbiler).

Ja det er nok det som gjør de så feilfrie, at de er så innmari simpelt bygget.

Madammen ville egentlig ha e-golf (grunnet utsende), men det var ikke lange turen man trengte innom google for å se alle problemene folk hadde der med sensorer til varmepumpe, vannlekasjer her å der, ladeluke (hele kabelnettet må byttes), defekte touch skjermer osv. Slike feil nevnes ikke på Leaf og med tanke på hvor mye dyrere e-golfen også var så ble valget enklere.

E-golf fra 2017+ er vistnok mye bedre men også dyrere. Hører jo at 2018 modeller av e-golf nå selges til nesten det de kostet ny i 2018.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (51 minutter siden):

Ytelsen er jo hellet ikke noe å juble for.. 0-100km/t er vel oppgitt på 12 sekunder men jeg målte det selv til 14 sekunder på min

Bruker den virkelige så lang tid? Har leaf selv og opplever den som svært kvikk til dagligdags kjøring. I praksis gjør man aldri 0-100. 

 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, ITtraktor said:

Bruker den virkelige så lang tid? Har leaf selv og opplever den som svært kvikk til dagligdags kjøring. I praksis gjør man aldri 0-100. 

 

Kvikk i starten, men så dabber det fort av.

Litt vell kvikk i starten og før antispinn slår inn 😅 går litt fremdekk om man skal raskt ut av kryss eller lignende.

Den føles nok også kvikkere enn den er siden speedometeret viser alt for mye.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ytelsen er jo hellet ikke noe å juble for.. 0-100km/t er vel oppgitt på 12 sekunder men jeg målte det selv til 14 sekunder på min

Bruker den virkelige så lang tid? Har leaf selv og opplever den som svært kvikk til dagligdags kjøring. I praksis gjør man aldri 0-100. 

Her blingset du vel litt når du siterte. Dette skrev @Complexity. Men syns det høres feil ut. Syns den er normalt kjapp fra start, men vi har ikke noen 100-grense her på Vestlandet, så jeg har ikke testet 0 - 100 km/t.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...