Dragonlove Skrevet 28. juli 2022 Del Skrevet 28. juli 2022 Theo343 (takk for meg) skrev (9 minutter siden): Nåvel, jeg kjøpte bil fra en Advokat i Oslo en gang. Vinterhjulene som fulgte med passet ikke på bilen Samt at det nok hadde vært noen "kjæledyr" problemer som vi ikke oppdaget før det ble fuktigere i været. Jo, men da reklamerer man 🙂 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) 10 hours ago, Dragonlove said: Jo, men da reklamerer man 🙂 Det gjorde vi i 2009 og du kan jo tenke deg hvordan det gikk. Jeg kjøpte ikke bil fra privatpersoner etter det. Det var ikke noe stort tap, bilen gjorde nytten sin i mange år den og var ellers i helt tipp topp stand. Endret 29. juli 2022 av Theo343 (takk for meg) 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Jeg vil tro at bensin og dieselbiler er bedre kjøp når det er snakk om biler som er i lavere prisklasser (under 100k). Men selvfølgelig om en bor en plass der en sparer mye på f.eks bompenger så vil det telle i fordel elbil. Endret 29. juli 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Kommer an på hvor man bor. Billig strøm og dyr bensin/diesel i Tromsø. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) Strøm er definitivt billig, også i sør hvis man sammenligner med bensin/diesel. Bare et kjapt estimat: 12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 0,3 kr/kWh (inkl nettleie i nord) = 750 kr/år 12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 1,5 kr/kWh (inkl strømstøtte og nettleie i sør) = 3750 kr/år 1 250 mil/år * 0,8 liter/mil * 24 kr/liter = 24 000 kr/år (høyere bompengekostnader kommer i tillegg) En prisforskjell på drivstoff på 20 000 kr/år kan sammenlignes med 10% verditap på en bil til 200 000 kr (i pris-forskjell). Tror jammen jeg må revurdere ventingen på god nok pris og få kjøpt meg en elbil så snart som f. Det eneste som kan gjøre fortsatt venting lønnsomt er om verditapet på elbilen jeg skal kjøpe er vesentlig høyere enn 20 000 kr/år. Endret 29. juli 2022 av Simen1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Complexity skrev (På 19.4.2022 den 19.25): Ang OBD adapter så vil du nok uansett skaffe eller låne deg det ganske så raskt for å deaktivere de tusen pipelydene bilen har 😅 sinnsykt irriterende. Hvordan gjør man dette? Jeg har OBD adapter. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 26 minutes ago, ITtraktor said: Hvordan gjør man dette? Jeg har OBD adapter. Bruker appen Leafspy til Android. Kjekk app som forteller deg helsa til batteriet ditt veldig detaljert. Men du må ha Pro versionen for å deaktivere pipelydene. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Kan man deaktivere setebelte lyden med OBD? Har egentlig bruksanvisning på hvordan man kan gjøre det ved å trekke ut noen ledninger... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) 6 minutes ago, Dubious said: Kan man deaktivere setebelte lyden med OBD? Har egentlig bruksanvisning på hvordan man kan gjøre det ved å trekke ut noen ledninger... Nei ikke på Leaf iallefall. Mange biler har vel en prosedyre for å gjøre det så man slipper å kjøre med pling om det er feil på systemet. Subaru har jo en flyalarm (ikke kødd engang, jomer i ørene) om man ikke bruker beltet så bilen er jo ikke kjørbar om systemet ikke får med seg at du har beltet på. Men vil kansje tro dette gir feil på EU-kontrollen om man deaktiverer det? I de fleste tilfeller er det jo bare å bruke beltet så slipper man jo problemet. Endret 29. juli 2022 av Complexity Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Complexity skrev (1 minutt siden): I de fleste tilfeller er det jo bare å bruke beltet så slipper man jo problemet. Jeg bruker alltid beltet når bilen skal over 10 km/t, men når jeg bare skal flytte bilen etter å ha vasket den så er plingingen helt unødvendig. De kunne programmert sånn at lyden slo inn over 20 km/t. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 2 minutes ago, Dubious said: Jeg bruker alltid beltet når bilen skal over 10 km/t, men når jeg bare skal flytte bilen etter å ha vasket den så er plingingen helt unødvendig. De kunne programmert sånn at lyden slo inn over 20 km/t. Sånn er det jo på mange biler da. Om det er akkurat 20km/t vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 Nissan har 15 kmt hvertfall, vag bruker 25. Vesentlig forskjell akkurat der. Men resten er vel stort sett bedre på japsen etter min mening. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. juli 2022 Del Skrevet 29. juli 2022 (endret) 1 hour ago, Simen1 said: Strøm er definitivt billig, også i sør hvis man sammenligner med bensin/diesel. Bare et kjapt estimat: 12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 0,3 kr/kWh (inkl nettleie i nord) = 750 kr/år 12 500 km/år * 0,2 kWh/km * 1,5 kr/kWh (inkl strømstøtte og nettleie i sør) = 3750 kr/år 1 250 mil/år * 0,8 liter/mil * 24 kr/liter = 24 000 kr/år (høyere bompengekostnader kommer i tillegg) En prisforskjell på drivstoff på 20 000 kr/år kan sammenlignes med 10% verditap på en bil til 200 000 kr (i pris-forskjell). Tror jammen jeg må revurdere ventingen på god nok pris og få kjøpt meg en elbil så snart som f. Det eneste som kan gjøre fortsatt venting lønnsomt er om verditapet på elbilen jeg skal kjøpe er vesentlig høyere enn 20 000 kr/år. Er slik jeg har tenkt jeg også med mitt bilvalg. Jeg har innsparing på bompengene som utgjør ca 2-2,5 kr/km (som elbil får 60 prosent rabatt på). Samlet så ender jeg med bompengebesparelse + bensinbesparelsr = 12500*2x0.6+1250×25x0.75 = 15 000 + 24 000 = 40 000 Teslaen koster ca. 600 000 som er dyrt, men bensinalternativet må ned på 200 000 for å være konkurransedyktig og da også feilfritt grunnet garanti... Endret 29. juli 2022 av Wisd0m 1 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 Takk til Dinside som sikkert er med på å øke bruktbil prisene ennda mer nå 🙈 https://dinside.dagbladet.no/motor/selg-den-na/76795781 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 (endret) Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket? Endret 4. august 2022 av bo1e Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 Forsikring kommer an på alder og hvor mye bonus en har/får. Kun kjøp med billån som krever kasko. Betaler du kontant så kan du slippe unna med bare ansvar. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 (endret) 7 minutes ago, bo1e said: Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket? Det varierer ekstremt fra bil til bil. En gammel Tesla Model S ryr i småbiter og koster en formue, men en gammel Nissan Leaf bare går å går uten noe utgifter. Noen nye biler har dyre hyppige servicer som må følges, og noen har ikke serviceintervall i det heletatt. Men generelt sett er elbiler mye simplere enn fossilbiler og krever derfor vesentlig mindre reperasjoner og vedlikehold. Endret 4. august 2022 av Complexity Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 Complexity skrev (4 minutter siden): Det varierer ekstremt fra bil til bil. En gammel Tesla Model S ryr i småbiter og koster en formue, men en gammel Nissan Leaf bare går å går uten noe utgifter. Noen nye biler har dyre hyppige servicer som må følges, og noen har ikke serviceintervall i det heletatt. Men generelt sett er elbiler mye simplere enn fossilbiler og krever derfor vesentlig mindre reperasjoner og vedlikehold. Selv om eilbiler er simplere så kan de være dyrere hvis alt må skje på et godkjent verksted for å beholde garantien eller deler ikke er å oppdrive. Osv osv. Dubious skrev (5 minutter siden): Forsikring kommer an på alder og hvor mye bonus en har/får. Kun kjøp med billån som krever kasko. Betaler du kontant så kan du slippe unna med bare ansvar. Det er klart. Men når man har betalt en del penger for en bil, så er det litt risikabelt å kun ha ansvarsforsikring. Kanskje du er typen som det ikke skjer trasige ting med når du utfordrer sjebnen, men sånn er det ikke for meg desverre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2022 Forfatter Del Skrevet 4. august 2022 Det er så mange faktorer i det regnestykket at min metode har vært å sette opp et detaljert regnestykke for bilen jeg har, og tilsvarende for de mest aktuelle bilene å kjøpe. Regnearket har vært med meg i mange år så det er bare å sjekke priser, oppdatere tall og legge inn en ny bil. Fort gjort om man er vant til regneark. Jeg synes det gir verdifulle sammenligninger. 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. august 2022 Del Skrevet 4. august 2022 bo1e skrev (2 timer siden): Jeg vurderer å bytte til elbil også. Elbil er åpenbart billigere med tanke på drivstoff. Men hva med forsikring, service, vedlikehold og eventuelle finansieringskostnader? Med gammel bil er forsikringen svært rimelig. Ingen service. Vedlikehold ordner man selv. Så de løpende kostnadene er svært lave. Hvordan er det med en ny elbil? Årlig service, hva koster det? Full kasko, hva koster det? Vedlikehold og slitedeler (les: alt som må ordnes etterhvert som ikke er dekket av garantier og denslags)? Og så er det renter og verditap. Det blir jo noen kroner. Noen som har sett på det totale regnestykket? På nye biler har det vært en del regnestykker om det i pressen. Men for eldre biler så er det kanskje like greit å regne det ut selv. F.eks: https://ofv.no/aktuelt/2022/økte-kostnader-ved-bilhold-elbilen-klart-billigst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå