Gå til innhold

Brukt elbil - budsjett ca 100k


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg ser at Zoe er på nei-listen pga. hurtiglading, men så også at det lå ut en til salgs i Tromsø for 129.000kr. 

Jeg leide Zoe et halvt års tid og brukte den til den bruken du skisserer og det var rett og slett en drøm. Bitteliten bil, men med god plass til fører og veldig romslig bagasjeplass i forhold til størrelsen.

Det er jo bare rent anekdotisk, men mine foreldre gikk fra en kombo av 4x4 diesel og Zoe til å bytte ut begge med en EQA med alle komfortpakker. I hverdagen er faktisk Zoe savnet selv om Mercedesen er en bedre bil på alle mulige måter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Zoe er en helt grei bil i seg selv, hadde det ikke vært for ladeopplegget. Jeg har bare ikke plass til og ikke lyst på transformator til TN-anlegg og risikerer en større ombygging av sikringsskapet om jeg går for det. Pluss at antall hurtigladere med 22kW AC er både sjeldent og en utdøende rase. Så det ville gitt store utfordringr å få den helt opp til Tromsø og ennå verre å bli kvitt den til kjøpere sørpå senere. Prisen 129 000 er også langt over det de går for andre steder i landet. Så det er en rekke ting som gjør at den forsvant i førstesorteringa. Greit å få bort litt "støy" og presentere en nokså "ren" liste over reelle kandidater.

Målet med tråden er å filtrere bort litt flere og speide etter priskupp på de 4-5 mest aktuelle kandidatene.

Lenke til kommentar

Selv om den er stygg så er Leaf 30kW et godt kjøp. Jeg hadde min Leaf 2013 24kW i nesten 7 år når jeg solgte den og har aldri hatt billigere bilhold. Solgte den kun fordi den ikke lenger klarte særlig over 10 mil på de kaldeste vinterdagene og jeg var avhengig av dette til og fra jobb. Hadde jeg hatt 30kW ville jeg nok fortsatt kjørt den. Den er ikke pen men jaggu ganske praktisk og får man tak i en billig Tekna modell har man et voldsomt godt lydanlegg, 360 kamera og masse annet snacks.

Ulempen er chademo men skal man hovedsaklig kjøre rundt i Norge og ikke på ferieturer så er det en liten ulempe. Prøv evt. å få tak i en med dobbeltlader (fabrikkmontert) 6.6kW og varmepumpe. Husker ikke når 30kW utgaven kom, tror det var i 2016.

Det jeg likte best med min 2013 Leaf var den var behagelig å kjøre selv på vinteren. Varme i rattet, varme i baksetene og generelt god plass, 360 kamera, solscelle på taket som vedlikeholdsladet 12v batteriet, godt lydanlegg og funket greit med trådløs AndroidAuto til infotainment skjermen. Den hadde også praktiske og lettnåelige fysiske knapper til alt som var viktig. Ingen knoting på skjerm. Den ble også raskt varm innvendig og varme i rattet hjalp mye på kalde dager de første minuttene.
Samt at i alle 6+ årene jeg eide den trengte jeg ikke bruke en krone på verksted. Dvs. jeg måtte bytte 12v batteriet etter 5 år, men det kommer man ikke utenom med de billige utillity batteriene som følger med nybiler.

Ulemper, litt tynn lakk og fuglemøkk er dens verste fiende. Får også lett stensprut på panser men hovedsaklig på motorvei. Vær også nøye med å ha heldekkende gummimatter, også der du hviler venstrebenet. Gulvtekstilen kan fort slites ned.

EDIT:
Etter 7 år med 10+ mil nesten hver virkedag så hadde jeg fortsatt 12 streker på batteriet og jeg ladet 100% hver natt i garasjen. Jeg hadde vel mistet 3-4 km rekkevidde. som var akkurat nok til at det ble litt snaut på de kaldeste vinterdagene med mest kø på 10 mils strekken.

I tråd med mange forhjulstrekk biler har den litt slapp svingradius.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, en tidlig Leaf peker seg ut som et veldig fornuftig valg.

Etter å ha tenkt en del på mulighetene kan jeg filtrere bort flere. Samtidig så ser jeg at jeg bruker bensin for rundt 1500 kr/mnd så økonomisk presser det seg på et elbilkjøp snart, kanskje i løpet av sommeren. Jeg har oppdatert førsteinnlegget, men tar en kjapp oppsummering her:

Leaf 1. gen: Svært mye for pengene. Det som trekker ned er chademo og utseende, men til prisen den går for så kan det vanskelig forsvares å doble pris eller mer for å få et annet utseende. Må nok opp i 50k for å få et eksemplar med garanti og rekkevidde som nærmer seg Soul og i3 og da kjøper jeg heller en av de.

VW e-UP: Koster fra ca 1,6 Leaf, men er mye mindre enn Leaf. Lav vekt gjør den antageligvis mer sårbar i trafikken enn NCAP gir inntrykk av. Kun 4 seter og mindre batteri enn Leaf gjør den noe underlegen. Eneste positive er utseendet i forhold til Leaf. Stryker den derfor halvveis av lista.

Kia Soul: Koster 2 - 2,5 Leaf, og fyller omtrent samme rolle. Litt lengre rekkevidde, litt kvikkere og mye penere. Jeg liker utseendet. Gode muligheter for å finne en som fortsatt har garanti.

BMW i3: Omtrent som Soul.

VW e-golf: Advart mot mye gjengangsproblemer, vurderer den som dårligere enn Soul og i3 og stryker den halvveis av lista.

Nissan e-NV200: Herlig romslig og sittehøyde, men ellers på linje med Leaf. Bare 3 stjerner i NCAP2014. Lite sannsynlig å finne et eksemplar med garanti. Litt i dyreste laget med 99k, men jeg har sett de annonsert ned i 75k tidligere og da gir den mer mening.

Hyundai Ionic: Spennende vektbalanse og høy pris.. Denne er halvveis strøket av lista.

Nissan Leaf facelift: For dyr i forhold fordelene. Måtte fått en usannsynlig lav pris for å kjøpe denne. Stryker den derfor halvveis av lista.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bjørn Nyland testa vel en 7år gammel Kia Soul i en video i dag eller så. Batteriet hadde tapt seg ekstremt mye.

Så mulig det er noen feller man kan gå i der og som med Leaf.

Velg minst Gen2 av Leaf som kom i slutten av 2013. Mye bedre batteri. Min 2014 har vel nesten dobbel rekkevidde kontra naboens 2013 enda batteriet er like stort.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt bmw i3, og har ikke noe vondt å si om bilen. Alt er plastikk, så den ruster ikke. Den kan relativt lett oppgraderes til større batteri om du skulle få problemer med det som står i. Interiørkvalitet er ok. Dørene er så som så. Dekkene er i sære størrelser og relativt dyre. Tar seg overraskende god frem på snøføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Bjørn Nyland testa vel en 7år gammel Kia Soul i en video i dag eller så. Batteriet hadde tapt seg ekstremt mye.

Så mulig det er noen feller man kan gå i der og som med Leaf.

Velg minst Gen2 av Leaf som kom i slutten av 2013. Mye bedre batteri. Min 2014 har vel nesten dobbel rekkevidde kontra naboens 2013 enda batteriet er like stort.

Leaf er vel konstruksjonsmessig et par hakk over. Slike Kia Soul tror jeg kan tape seg noe ekstremt de neste årene. En del biler har store tap i batteriet. Ikke helt uvanlig med 11-12 leafene heller, men 13-14 med lizzard batteri og høyere skal være vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

Hvordan kan man se forskjell på annonserte Leaf 2013 med riktig og feil batteri?

Første forsjellen man ser er interiøret. Er grått interiør i gen 1 og sort i gen 2, Men det kan være noen få jokere der ute da grått interiør fortsatt var en opsjon.

En annen forsjell er bagasjerommet. Gen1 har laderen sin der så er en stor bjelke bak setene. Laderen er flyttet til under panseret i gen2 så bjelken er kuttet på midten.

 

2011-NissanLeaf-016_700-700web.jpg.abd34561a4bd2b12d2633e19793e9dda.jpg9-jpg-829.jpg.e2a51e31a14ed8febfceef453cebb9a7.jpg

Er vel en 100 andre småting også men du burde være ganske trygg ved å se etter disse.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Nissan e-NV200: Herlig romslig og sittehøyde, men ellers på linje med Leaf. Bare 3 stjerner i NCAP2014. Lite sannsynlig å finne et eksemplar med garanti. Litt i dyreste laget med 99k, men jeg har sett de annonsert ned i 75k tidligere og da gir den mer mening.

Var en hårsbredd unna å bytte min 2013 Leaf i denne. Mest pga. at jeg ofte har med meg ting jeg har behov for å hive baki samt at jeg lekte litt med muligheten for feltseng baki for korte helgeturer ut i marka.

Ang. gen2 leaf (som jeg hadde fra 2013). Hvis man finner Tekna så vil det også være en lavere bump bak baksetene , men denne tilhører lydanlegget. En annen detalj for de som finner det brukelig. Når man legger ned baksetene får man plass til  en voksen sykkel som man legger med bakhjulet inn. hadde selv Racer, touring fulldemper (lang), hardtail, hybrid og div. baki bilen og kjørte noen år helt til birken.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Theo343 said:

Ang. gen2 leaf (som jeg hadde fra 2013). Hvis man finner Tekna så vil det også være en lavere bump bak baksetene , men denne tilhører lydanlegget. 

Vesentlig mindre bump, som det også står Bose på..

preview-928x522.jpg.6f630ea4c764463c8e8ed7e2e287770e.jpg

Denne subwoofern er vel dog ikke noe å skryte av og er en kjent "mod" å bare fjerne den for å få bedre bagasjeplass.
Men Tekna utgavene har mye annet snaks som ledlykter i front blandt annet. 

Dog går man lett for en basis gen 2 enn en Tekna gen 1. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har hatt den i begge mine leaf tekna så jeg kjenner til det ja.

Har du spilt særlig musikk i en tekna?

Har vel aldri sittet i en tekna engang så nei. Min bil er en accentia og lyden der er så dårlig at jeg som oftest bare slår den av 😅

Er fristet til å sette inn noe bedre høytalere men er litt redd at selve spilleren er problemet, og den kan man ikke bare bytte ut siden den originale styrer mye mere enn bare musikken.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/17/2022 at 1:16 PM, Complexity said:

Bjørn Nyland testa vel en 7år gammel Kia Soul i en video i dag eller så. Batteriet hadde tapt seg ekstremt mye.

Vår er en 2016-modell, og den har omtrent ikke tapt seg i det hele tatt på 78000 km som kilometerstanden var når vi kjøpte den.

Men den har stort sett blitt ladet veldig forsiktig, så det kan ha noe med det å gjøre. Vi lader den også sakte og begrenser oss stort sett til 80% hvis vi ikke skal noe spesielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bekjent henta seg en Leaf borte med kroken her om dagen (rett utenfor Tromsø) til en veldig gunstig pris.

En 2014 modell så har gen2 batteriet med alle strekene sine. Hadde på varsling og dro å hentet med en gang annonsen kom ut.

Så man må være på hugget for Leaf om dagen her i Nord. Hvem skulle tro.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sutekh said:

Vår er en 2016-modell, og den har omtrent ikke tapt seg i det hele tatt på 78000 km som kilometerstanden var når vi kjøpte den.

Men den har stort sett blitt ladet veldig forsiktig, så det kan ha noe med det å gjøre. Vi lader den også sakte og begrenser oss stort sett til 80% hvis vi ikke skal noe spesielt.

Hvor flink man er med ladevett har nok en del å si ja. Men kan og være du har annet batteri i din utgave.

Link til videoen: https://youtu.be/jujFjEugsX8

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

Leaf. Velg en med alle batteristrekene, og ikke la den stå på lading hele tiden når den ikke er i bruk (evt. sett maks-lading til 80 % dersom den støtter det). Da har du bil i mange, mange år fremover.

Det er vanskelig å vite hvordan tidligere eiere har behandlet batteriet, så man må nesten bare se på antall streker og gamble.

Complexity skrev (1 time siden):

Bekjent henta seg en Leaf borte med kroken her om dagen (rett utenfor Tromsø) til en veldig gunstig pris.

Jeg så en i Oldervika til 50k i forrige uke. Kanskje det var den? Jeg tenkte den var for høyt priset, bokmerket den og tenkte at hvis den ikke blir solgt innen en måned så kan prutingsmonnet øke.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å vite hvordan tidligere eiere har behandlet batteriet, så man må nesten bare se på antall streker og gamble.

Om den har alle strekene har den i hvert fall mindre enn 15 % degradering av batteriet. Så kan man jo gjøre sitt for å forhindre at det degraderes ytterligere :) 

Lenke til kommentar

Det viktigste med rekkevidde er at jeg får kjørt den til Tromsø ved kjøpet. Så vidt jeg fant ut via A better route planer er lengste strekning mellom ladere på 76 km (Namskogan). Etter det vil den trolig aldri kjøres mer enn 3 mil pr dag, så da er all rekkevidde ut over det "kjekt å ha".

Jeg er opptatt av å gjøre et godt kjøp for å minimere verditapet. Det taler definitivt for en Leaf framfor de som koster dobbelt så mye. Så lenge jeg får kjørt bilen til Tromsø uten å måtte leie bilhenger og bil som takler det, eller plass på trailer eller noe sånt så kan jeg egentlig tåle ganske dårlig rekkevidde. Så fremt det kompenseres godt med lav pris. Kikket raskt på denne og spurte om rekkevidde. Vet den er langt under anbefalingene her, men så er jo prisen ganske så hyggelig også. Men gi gjerne beskjed om dette er et "farlig" objekt i form av risiko for så dyre reparasjoner at den i praksis blir skrotet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...