Gå til innhold

Trenger et nettverkspunkt med kabel

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har inntaket til wifi i et hjørne av et avlangt 70-tallshus og sprer nettverket med Google Nest. Dette fungerer utmerket, men ved en oppussing i kjeler har vi lagt inn en smarthusløsning med Xcomfort. Styringsenheten til smarthusløsningen trenger kablet nett og fungerer ikke helt optimalt i hele huset når den står i hjørnet av  huset oppe. Finnes det en enkel måte eller enhet som gjør at jeg kan få et kablet uttak koblet på wifien?

Endret av hltveit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det finnes "wifi-broer". Hvis du som mesh-løsning hadde valgt noe annet enn Google Nest WiFi, så ville det vært mulig å koble en kabel til hvert mesh-punkt. Førstegenerasjon Google WiFi hadde dette - Google Nest WiFi er av de få løsningene som ikke har det.

Annet alternativ kan være Homeplug, som gir nettverksforbindelse via strømnettet.

Mange wifi-repeatere gir denne muligheten. Vil da anbefale at man ikke setter opp wifi-repeateren slik at den også benyttes mot andre enheter for wifi, da det egentlig bare vil kunne "ødelegge" for mesh-nettet du ellers har. 

Personlig hadde jeg vel trolig ville gått for homeplug for denne problemstillingen....

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du er ute etter er vel det som kalles en wireless bridge?

Dvs et nettverkspunkt som henter signalet fra WiFi. De fleste vanlige routere kan settes i en bridge-modus.

Som nevnt over har også en del meshsystemer ethernetutganger man kan bruke.

Hvis du bare skal bruke det til å styre smarthuset, trenger du ikke mye båndbredde. Da kan en billig enhet gjøre susen.

Endret av KalleKanin
Det du er ute etter heter vel egentlig bridge tror jeg, men aksesspunkt vil gjøre samme nytten hvis det har ethernetutganger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...