Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mekaniker lørdag

Anbefalte innlegg

Finnes det verksteder gjøre noe med bil på lørdag i nød. 

Bunn pannen i plastikk under bilen har løsnet etter å ha kjørt på svært dårlig morkna snø i 100 km. 

Det er mulig det ikke heter pannen, men en slags beskyttelse over store flater under bilen. Den skraper i asfalten 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (1 time siden):

Finnes det verksteder gjøre noe med bil på lørdag i nød. 

Bunn pannen i plastikk under bilen har løsnet etter å ha kjørt på svært dårlig morkna snø i 100 km. 

Det er mulig det ikke heter pannen, men en slags beskyttelse over store flater under bilen. Den skraper i asfalten 

Denne kan du feste midlertidig med strips.

Det samme hendte meg på motorveien i Tyskland i 130 km/t for noen år siden.
Skjønte ikke hva det var, satte på nødblinken og la meg inn på nødfeltet.
Da var det en varebil som la seg inn bak meg.
Av ved første mulige avkjørsel for å sjekke, og da kom en hyggelig danske bort og sa det var den bunnplata som var løs og drev og hamret opp og ned når jeg kjørte fort.
Da jeg stoppet var den tilsynelatende tilbake på plass, men den var løs i forkant.
Dansken var en vindmøllearbeider på vei til jobb i Tyskland og han hadde haugevis av strips i bilen.
Vi fikk kjørt bilen opp på en fortauskant med fronten slik at det gikk an å krype under og fikk festet plata med strips 🙂

Endret av Frank Olsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (27 minutter siden):

Denne kan du feste midlertidig med strips.

Det samme hendte meg på motorveien i Tyskland i 130 km/t for noen år siden.
Skjønte ikke hva det var, satte på nødblinken og la meg inn på nødfeltet.
Da var det en varebil som la seg inn bak meg.
Av ved første mulige avkjørsel for å sjekke, og da kom en hyggelig danske bort og sa det var den bunnplata som var løs og drev og hamret opp og ned når jeg kjørte fort.
Da jeg stoppet var den tilsynelatende tilbake på plass, men den var løs i forkant.
Dansken var en vindmøllearbeider på vei til jobb i Tyskland og han hadde haugevis av strips i bilen.
Vi fikk kjørt bilen opp på en fortauskant med fronten slik at det gikk an å krype under og fikk festet plata med strips 🙂

Denne historien betydde mye å få lese. En solskinnshistorie i grunn. 

Jeg har bestilt en redningsbil som sa han ville komme, og han nevnte dette med strips, og at det vil la seg gjøre, han vil jekke opp bilen. Han nevnte også det er et kjent problem med passat jeg kjører. Men som sagt fikk veldig juling i myke snøen på 10 cm jeg kjørte på igår, og jeg er på reise igrunn, 1000 km fra hjemstedet mitt.

Hva for et formål har bunnplate? Og dro du til verksted senere å fornyet/forsterket? 

Hvordan er bunnplate festet under bilen? Med de svarte spesielle skruene?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, stamkunde said:

Hva for et formål har bunnplate? Og dro du til verksted senere å fornyet/forsterket? 

Formålet er å være en beskyttelse. Enten det er snakk om å skrape borti noe, gjenstander i veibanen, eller eksempelvis dette med snø - det ville kunne pakket seg ganske store mengder snø/søle/slafs i motorrommet (som etter hvert vil kunne fryse til is). Det har vel egentlig også en aerodynamisk effekt og er slik med på å redusere forbruket.

I en god del tilfeller er vel disse festet med nalger, mens i andre tilfeller skruer/bolter.

Å sette på ny selv, hvis den du har er skadet, er nok egentlig en ganske enkel jobb bare du har tilgang til lift, garasje med grav e.l. slik at men enkelt kommer under.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Denne historien betydde mye å få lese. En solskinnshistorie i grunn. 

Jeg har bestilt en redningsbil som sa han ville komme, og han nevnte dette med strips, og at det vil la seg gjøre, han vil jekke opp bilen. Han nevnte også det er et kjent problem med passat jeg kjører. Men som sagt fikk veldig juling i myke snøen på 10 cm jeg kjørte på igår, og jeg er på reise igrunn, 1000 km fra hjemstedet mitt.

Ja veldig kjekk danske, og stripsa holdt plata på plass til jeg kom til Kreta de 🙂

Fikk festa plata ordentlig på merkeverksted her nede, bilen er en gammel Citroen C5.
Plata var festa med noen skrøpelige plastplugger som klemmes sammen og stikkes gjennom hullet og så ekspanderer de på baksida liksom.

Plata er vel der for å beskytte mot vann, søle og snø tenker jeg 🙂

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hva er fagspråket på platen. Får inntrykk det er flere navn og begrep folk bruker på det. Hvis jeg skal søke etter delen hos butikker så er det lite jeg har å forholde meg til. søleplate? beskyttelsesplate? bunnplate?

Er det kun Wolkswagen verksted som  har det?

Det er vel en del som ikke blitt tatt vare på på av der det er brukte deler?

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Heter vel bunnplate. Hvis du vil gjøre det selv så er det enkelt. Festes med plastklips og/eller ekspansjonsskruer. Begge deler fåes på Biltema f.eks.

Gå inn på www.finndel.no , legg inn reg.nr. på bilen, og finn riktig bruktdel hos en bilopphugger i Norge. Billig og miljøvennlig (gjenbruk).

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Heter vel bunnplate. Hvis du vil gjøre det selv så er det enkelt. Festes med plastklips og/eller ekspansjonsskruer. Begge deler fåes på Biltema f.eks.

Gå inn på www.finndel.no , legg inn reg.nr. på bilen, og finn riktig bruktdel hos en bilopphugger i Norge. Billig og miljøvennlig (gjenbruk).

jeg ringte til en bilopphuggeri i dag som var i nærheten jeg bor, da fikk jeg til svar at de ikke tar vare på den siden det er så mye søl på det. 

Det er en slags deksel, som beskytter det ovenfor. 

Mekonom hadde det deriblant ikke sine lister, men fikk til svar å ta kontakt med merkeverksted. 

Det er også en ekstra del som følger med som skal beskytte at det kommer noe bakom der, som jeg ikke husker navnet på. Dette er utenfor min kunnskap. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...