Gjest b08bb...ae0 Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Har fått oppsigelse på et lån. Har hatt psykiske problemer, og ting gått i dass. Banken sier dog de har sendt oppsigelsevarsel inne i en siste betalingsoppfordring i nettbanken, men den har faktisk ikke kommet ditt. Skriftlig har jeg etterspurt banken om de har mottatt disse per eFaktura, men de kan ikke se noe har kommet med dette beløpet Jeg har selvsagt forsøkt å megle med banken og sier jeg umiddelbart kan betale alle avdrag jeg har glemt og forsette lånet, men de står på sitt. Forliksrådet har egentlig ikke gått inn i saken en gang, og gitt banken rett. Ikke misforstå meg, jeg vil gjøre opp for meg, men her har de faktisk ikke sendt meg noe jeg har mottatt. Finansavtaleloven §52 sier noe om dette: "Krav etter denne paragrafen skal fremsettes skriftlig og være begrunnet" Men hvordan er kravet skriftlig? Holder varsel om oppsigelse å være en tekst i en betalingsoppfordring, som jeg ikke har mottatt en gang? Anonymous poster hash: b08bb...ae0 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 (endret) Om du har fått betalingsoppfordringer og ikke klart å gjøre de, er det jo temmelig skriftelig.. Du kan jo påklage bagatellen, og få det skriftelig, men det vil ikke endre realiteten at du skylder penger samt at lånet oppheves om du ønsker å bruke tid på det.. Glemte litt at dette er Juss.. Men det er vel praktisk innefor loven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_2-3 Endret 12. mars 2022 av Krozmar 1 Lenke til kommentar
Loko Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Når en bank har gått til skrittet med å si opp lånet så har det gått ganske langt og banken har satt i gang prosesser som gjerne er ganske kostbart for banken. Jeg vil tippe dem også har prøvd å kontakte deg flere ganger også. Det er ikke i en banks interesse å si opp et lån uten grunn Da skal det ganske mye til for at dem går tilbake på det. Har du prøvd å få innvilget lån i andre banker? Lenke til kommentar
Gjest b08bb...ae0 Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Krozmar skrev (10 timer siden): Om du har fått betalingsoppfordringer og ikke klart å gjøre de, er det jo temmelig skriftelig.. Du kan jo påklage bagatellen, og få det skriftelig, men det vil ikke endre realiteten at du skylder penger samt at lånet oppheves om du ønsker å bruke tid på det.. Glemte litt at dette er Juss.. Men det er vel praktisk innefor loven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-06-25-46/KAPITTEL_2-3 Det er jo feil, for jeg har ikke fått de er poenget. Jeg også har påpekt banken hvorfor de ikke har prøvd kontakte meg andre måter. Faktum at jeg skylder penger fraskriver jeg meg ikke ansvar for, men juridisk har banken plikt til å gi meg 2 uker skriftlig varsel for oppsigelse - noe jeg faktisk ikke har fått. De mener denne er sendt som en efaktura, men min bank sier selv de ikke kan se noe med tilsvarende beløp i eFaktura i nettbanken, hverken historikk eller slettet osv. Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg har god økonomi osv, men hatt et psykisk nedbrudd der ting gikk litt skeis. Har ingen gjeld utover bolig og dette billånet, og ingen interesse i å ødelegge min økonomi. Men når jeg faktisk ikke har mottatt de skriftlige varslene slik jeg har krav på blir jeg jo litt satt ut. Anonymous poster hash: b08bb...ae0 Lenke til kommentar
Avero Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Du skriver at du har god økonomi og da regner jeg med at det ikke er noe problem å bytte bank. For meg fremstår det som en enkel og grei måte ut av dette, så slipper du å krangle med din nåværende vanskelige bank om detaljene. Lenke til kommentar
Gjest b08bb...ae0 Skrevet 12. mars 2022 Del Skrevet 12. mars 2022 Avero skrev (4 minutter siden): Du skriver at du har god økonomi og da regner jeg med at det ikke er noe problem å bytte bank. For meg fremstår det som en enkel og grei måte ut av dette, så slipper du å krangle med din nåværende vanskelige bank om detaljene. Nei, jeg har god inntekt og økonomi, men det er ikke bare-bare å flytte et billån med pant dessverre. Har heller ikke nok likviditet til å kunne cashe ut dette lånet per dags dato. Selv om jeg skulle byttet bank, krever inkassobyrå forsatt noen titalls tusen salær som jeg ikke er enig med da jeg ikke er varslet. Anonymous poster hash: b08bb...ae0 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Et inkassobyrå skal stoppe innkrevingen når det er usikkerhet rundt om kravet er gyldig. Det bør derfor bli en rettslig avgjørelse her. Inkassobyrået skal også kunne presentere opprinnelig krav og dokumentasjon, så om det faktisk finnes en oppsigelse, bør de kunne sende deg kopi av denne. Dersom de hverken stopper kravet eller kan gi deg dokemtasjon, kan du klage til myndighetene (husker ikke i skrivende stund nøyaktig hviken institusjon). Du skriver at du har god økonomi. Kan hende det lønner seg for deg å bruke noen lapper på advokat siden det er snakk om noen titalls tusen i salærer. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Gjest b08bb...ae0 skrev (18 timer siden): Selv om jeg skulle byttet bank, krever inkassobyrå forsatt noen titalls tusen salær som jeg ikke er enig med da jeg ikke er varslet. Du får vel ikke "noen titalls tusen i salærer" ved å hoppe over noen avdrag?? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Hvis man bryter lånets vilkår vil hele summen forfalle til betaling i løpet av kort tid. Det er da inkasso prosessen starter. Lenke til kommentar
Gjest b08bb...ae0 Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 panzerwolf skrev (8 timer siden): Et inkassobyrå skal stoppe innkrevingen når det er usikkerhet rundt om kravet er gyldig. Det bør derfor bli en rettslig avgjørelse her. Inkassobyrået skal også kunne presentere opprinnelig krav og dokumentasjon, så om det faktisk finnes en oppsigelse, bør de kunne sende deg kopi av denne. Dersom de hverken stopper kravet eller kan gi deg dokemtasjon, kan du klage til myndighetene (husker ikke i skrivende stund nøyaktig hviken institusjon). Du skriver at du har god økonomi. Kan hende det lønner seg for deg å bruke noen lapper på advokat siden det er snakk om noen titalls tusen i salærer. De har sendt meg kopi og sier den er sendt tidligere elektronisk som eFaktura, til tross for at jeg har vist til samtale med banken at jeg ikke har fått den Anonymous poster hash: b08bb...ae0 Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 13. mars 2022 Del Skrevet 13. mars 2022 Gjest b08bb...ae0 skrev (7 timer siden): De har sendt meg kopi og sier den er sendt tidligere elektronisk som eFaktura, til tross for at jeg har vist til samtale med banken at jeg ikke har fått den Anonymous poster hash: b08bb...ae0 Prøvde å søke kjapt etter om det er mulig å få fram en kopi av slettet efaktura, men fant ikke noe umiddelbart. Er det samme bank som du har lån i som du bruker til vanlig? Hvis ikke, kan du høre om de kan fremskaffe en kopi av slettede efakturaer. Dersom de kan det, men ikke finner din, så kan du få dokumentert at du ikke mottok den. Banksystemer er tross alt bare IT-verktøy og selv om feil ikke skal skje, så hender det jo for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå