Gå til innhold

Betale ned studielån eller vente?

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Hei!

Som tittelen sier så lurer jeg på om det er dumt å betale ned alt av studielånet med en gang? Noen andre som har gjort dette eller har erfaringer rundt dette?

Jeg vet at dette lånet er gunstig lån med alle fordelene ved det - jeg spør bare rett på jeg. Vil forresten ha en god del i egenandel fortsatt selv om jeg velger å betale ned lånet med en gang.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har planer om å ta opp boliglån så hadde jeg ventet med å betale ned studielånet.

Studielånet er typisk det siste lånet du har lyst til å betale helt ned. Det slettes om du dør eller blir ufør. Du har gode ordninger for utsettelser om du blir arbeidsledig etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
6 minutes ago, xaco said:

Om du har planer om å ta opp boliglån så hadde jeg ventet med å betale ned studielånet.

Studielånet er typisk det siste lånet du har lyst til å betale helt ned. Det slettes om du dør eller blir ufør. Du har gode ordninger for utsettelser om du blir arbeidsledig etc.

Mja, har ikke noen planer om å ta opp boliglån med det første - og er veldig usikker på om jeg kommer til å gjøre det på en god stund. Tanken med å betale ned alt av studielånet var at jeg vil ha en "god" slant med egenandel som jeg (kanskje) kunne tenkt å investere i noe, f.eks. i fond, samtidig som jeg jobber og sparer en god del av lønnen fra jobben jeg er på nå. Burde kanskje sagt det innledningsvis. My bad. Men får ta dette til ettertanke.

Lenke til kommentar

Så lenge du haren lengre tidshorisont på når du trenger pengene så ville jeg satt dem i fond. Spesielt nåsom markedet har vært litt ned pga Ukraina. Over tid så vil normalt sett avkastningen være bedre i fond enn rentene du må betale på lånet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
12 hours ago, Zeph said:

Kor stort er lånet?

Vil ikke oppgi nøyaktig beløp av private grunner, men kan si så mye som at lånet utgjør i underkant av halvparten av min totale egenandel samlet sett.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Ulvehund skrev (1 time siden):

, men kan si så mye som at lånet utgjør i underkant av halvparten av min totale egenandel samlet sett.

Du skriver gjenntatte ganger egenandel, men jeg antar  det er egenkapital du mener?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
16 minutes ago, BIGG said:

Du skriver gjenntatte ganger egenandel, men jeg antar  det er egenkapital du mener?

Ja, tror det er det riktige ordet 

Lenke til kommentar
Ulvehund skrev (16 timer siden):

Mja, har ikke noen planer om å ta opp boliglån med det første - og er veldig usikker på om jeg kommer til å gjøre det på en god stund. Tanken med å betale ned alt av studielånet var at jeg vil ha en "god" slant med egenandel som jeg (kanskje) kunne tenkt å investere i noe, f.eks. i fond, samtidig som jeg jobber og sparer en god del av lønnen fra jobben jeg er på nå. Burde kanskje sagt det innledningsvis. My bad. Men får ta dette til ettertanke.

Er tanken å betale ned og investere resten i fond eller investere og ikkje betale ned?

Tidshorisont er eit viktig perspektiv uansett. Skal du ha midlar til eigenkapital i fond så bør du ha minst fem års horisont før det er bruk for dei.

Det totale biletet har me ikkje. Altså inntekt, betjeningsevne, verdiar og gjeld, så det blir vanskeleg å anbefale noko meir enn på generelt grunnlag.

Sjølv så har eg betalt ned studielån på 350k fordi eg ville ha færre lån å forhalde meg til og uansett hadde planar om å betale ned bustadlånet.

Studielånet er det beste du kan ha, så som andre har sagt er det betre å ha studielån+bustadlån enn tilsvarande totalsum som bustadlån. Kanskje litt betre rente, men dei viktigaste fordelane er som andre har nevnt. Den praktiske ulempa er to lån i staden for eitt, men alt går jo av seg sjølv, så det betyr lite.

Det er òg litt avhengig av storleiken. Har du lån på totalt 2m og 500k er studielån så ville eg behaldt det. Er det på 100k så utgjer det veldig lite og betyr ikkje stort om du betalar det ned.

Er det veldig lang tid til du kjem til å ta opp bustadlån så må du sjølvsagt betale renter på studielånet heile veien. I så fall kan du investere pengane i staden for å betale ned og sannsynlegvis tjene pengar på lånet totalt sett, men det er alltid ein risiko i investeringane som må vurderast.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...