Gå til innhold

Nok et kinesisk bilmerke til Norge – se oversikten


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Zeph said:

Kina kan produsere billig fordi dei utnyttar arbeidarane grovt, driv med barnearbeid, osv. Hadde europeiske fabrikkar gjort det same kunne dei redusert prisane.

Vel, det blir ikkje snakka så mykje om nokre andre fordelar i Kina. I Kina favoriserer skattesystemet sansynleg vis industri og ikkje rentenistverksemd. Det vil seie bank og finans og det gjer finanskostnader og skatt lågare i Kina.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (På 12.3.2022 den 10.07):

Forskjellige språk og kulturer. Er bare å se til Korea (eller var det Japan?) som for noen få år siden lagde en bil med navn som direkteoversatt blir «fit*e». Idiotiske merkenavn forøvrig er ikke avgrenset til det internasjonale, er bare å se til Norge og navn som enten betyr helt idiotiske ting eller ingenting (Vy og Equinor jeg ser på dere spesielt).

Navn kan gi mange morsomme utslag, når de tas med til andre land.

F.eks. så skapte det svært mye munterhet på Island når kraftprodusenten Tussa Kraft var på firmatur til Island, og de ansatte hadde på seg jakker med påskriften Tussa Kraft på ryggen. Tussa kraft på islandsk betyr fi**esaft... 😄

Bilen du nevnte var vel Honda Fit, som ble døpt om til Honda Jazz i Norge. Den heter fortsatt Honda Fit i de fleste andre markeder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

 Bilen du nevnte var vel Honda Fit, som ble døpt om til Honda Jazz i Norge. Den heter fortsatt Honda Fit i de fleste andre markeder.

Honda fit ble vel annonsert som Honda Fitta, men de byttet navn til Fit (og Jazz her) når den kom i produksjon.

Kosta vist en del millioner euro for Honda å bytte navn i alle brosjyrer og slikt da de oppdaget at navnet var litt upassende.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Complexity skrev (På 14.3.2022 den 9.36):

Honda fit ble vel annonsert som Honda Fitta, men de byttet navn til Fit (og Jazz her) når den kom i produksjon.

Kosta vist en del millioner euro for Honda å bytte navn i alle brosjyrer og slikt da de oppdaget at navnet var litt upassende.

Burde Ford med sin Kuga gjort det samme ?. (substantivet bil er vel hankjønn ?)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Inspector skrev (5 timer siden):

Til alle som vurderer å kjøpe kinabil https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KzOBGG/slik-reagerer-kina-paa-pelosis-besoek

Kanskje på tide å tenke en gang til. ? En krone til Kina er støtte til et diktatur uten respekt for demokrati og fri handel…….

Er bare tullete å gi enkelt personer ansvaret for å "kjempe" mot Kina. Hvis resultatet av å støtte Kina økonomisk er at en selv sparer noen kroner, er det ignorant og idiotisk å gjøre noe annet. Idag er det du selv som må passe på deg selv. Tiden hvor solidaritet lønner seg er dessverre over, nå er det likegyldighet og egoisme som gjelder. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Duriello skrev (På 17.3.2022 den 0.10):

Liker fronten 👍

Uenig.

Dessuten er «dollarglisfronter» særdeles uvennlige for myke trafikanter. Men det er vel ikke så nøye i et land hvor mennesker er forbruksvare uten krav på respekt.

For noen år siden var også luftmotstand og aerodynamikk høyt på agendaen.
Ser ikke ut til at Kina har kommet dit enda….

Endret av Inspector
Lenke til kommentar
Inspector skrev (57 minutter siden):

 

Dessuten er «dollarglisfronter» særdeles uvennlige for myke trafikanter. Men det er vel ikke så nøye i et land hvor mennesker er forbruksvare uten krav på respekt.

 

Alle biler som selges i Norge tilfredstiller strenge krav til fotgjengersikkerhet, så det er ikke noe stort problem. At denne bilen har et avakt design som ikke henger sammen er en annen ting.  Ser forøvrig at over 1000 personer har kjøpt monsteret Hongqi i Norge, og at jeg dermed tok feil i min bedømmelse av markedet. Er imidlertid fremdeles sjokkert over at noen er villig til å bruke 800.000 av sine hardt oppsparte penger på noe som ikke bare er totalt smakløst, men som er bygget av folk som knapt nok har lappen, og som har omtrent like god leveringssikkerhet som Cadillac har i Moskva.

 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Uenig.

Dessuten er «dollarglisfronter» særdeles uvennlige for myke trafikanter. Men det er vel ikke så nøye i et land hvor mennesker er forbruksvare uten krav på respekt.

For noen år siden var også luftmotstand og aerodynamikk høyt på agendaen.
Ser ikke ut til at Kina har kommet dit enda….

Har du noen kilde til å støtte den fordomsfulle påstanden din om at fronten er særdeles uvennlige for myke trafikanter? Det er ikke utsende som bestemmer slike egenskaper. 

Eller har aerodynamisk også ulemper, blant annet på utsende. Se for eksempel på Tesla Model 3 sin front. Kjempe aerodynamisk, men ikke særlig sexy. Om en hadde byttet ut Tesla logoen med Skoda eller Toyota, ville nok enda flere synes det samme. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
keramikklampe skrev (10 minutter siden):

Har du noen kilde til å støtte den fordomsfulle påstanden din om at fronten er særdeles uvennlige for myke trafikanter? Det er ikke utsende som bestemmer slike egenskaper. 

Eller har aerodynamisk også ulemper, blant annet på utsende. Se for eksempel på Tesla Model 3 sin front. Kjempe aerodynamisk, men ikke særlig sexy. Om en hadde byttet ut Tesla logoen med Skoda eller Toyota, ville nok enda flere synes det samme. 

Du kan jo begynne å lese litt her: https://no-regime.com/ru-no/wiki/Pedestrian_Safety_Through_Vehicle_Design

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest din egen link så hadde du sett at han faktisk har helt rett i at design på selve fronten ikke er det som utgjør dødsfall ved påkjørsler. Det er når hodet smeller i panseret at dødsfallet stort sett oppstår. Når det da ikke er "luft" mellom panseret og det som er under panseret (motorblokka og andre uflyttbare metallobjekter) så er det som å slå hodet rett i motorblokka. Hvis det derimot kan skapes en buffersone mellom panseret og motorblokka, så får også panseret lenger tid på seg til å de-akselerere hodet og således minske sjansene for dødsfall. 

Med det forferdelige brødrister designet til Hong-Qi så ser det faktisk ut som de, i det minste, skulle kunne klare å gi litt buffersone mellom panser og motorblokk, og i så måte gjøre det til en litt mer sikker bil mtp påkjørsler og dødsfall.

Så er vi enige at designet på bilen er helt forferdelig, både foran og bak!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...