Gjest 4675a...09a Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Hei! Har involvert meg i en sak som har vært svært tungt for meg å stå i. Men gjør det for å hjelpe en ungdom jeg mener får og har fått en dårlig behandling av barneverntjenesten. Det er ungdommen som ba meg om bistand. Jeg har hjulpet denne ungdommen med å få medhold på 2 klager hos statsforvalter. Barneverntjenesten har fått mye kritikk i disse 2 sakene. Jeg har selv vært kritisk i mine uttalelser i saken, men saklig. Mellom sak 1 og 2 tar en barnevernsleder kontakt med min sjef. Og går til direkte person angrep på meg, og sier til min sjef at jeg aldri skulle ha involvert meg i saken. Jeg har heldigvis en sjef som støtter meg 100%, men fikk likevel en uggen følelse etter dette. Det hører til at jeg jobber med denne ungdommen også i form av mitt arbeid på denne arbeidsplassen. Dette er noe jeg misliker sterkt. Dette tolker jeg som ett forsøk på å påvirke sjefen min og meg selv, til å få meg til å trekke meg fra saken. Det vil si å fortelle ungdommen at jeg ikke lenger kan hjelpe med saken hans. Det jeg lurer litt på er om dette kan komme i konflikt med noe lovverk. Jeg er en viktig medhjelper til denne ungdommen. Som han har valgt selv. Er det ett lovbrudd mot han å gjøre ett slikt forsøk på å fjerne denne medhjelperen? Ett brudd mot denne ungdommens rett til å klage, og jeg antar bistand fra dem han ønsker? Dette er en sak som har vært tung for meg å stå i, så det vil ikke være utenkelig at nok press mot meg ville kunne resultert i at jeg ikke orket mer. Nå skal det sies at ingenting kan få meg til å trekke meg fra denne saken så lenge denne ungdommen ønsker min hjelp. håper noen har gode innspill! Takk på forhånd Anonymous poster hash: 4675a...09a Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Umulig å svare på slike saker egentlig. Men, siden denne ungdomen jobber i samme bedrift som deg så er det vel også naturlig at de snakker med din sjef. At de synes at ditt personlige involvement ikke er passende kan det være mange grunner til, også gode. Det kommer ant på situasjonen. Å si at det ikke er heldig for saken til din sjef er neppe ulovlig. Jeg har vært involvert med BV selv på mange måter, både som fosterfar og som nær relasjon, og fordi jeg har jobbet tett med folk i BV på forskjellige plan, både mer eller mindre relatert til deres primæroppgaver. En ting som er veldig sikkert er at det er fort gjort å bli følelsesmessig involvert, samtidig som man projiserer dette engasjementet reversert på saksbehandler, altså ser på dem som følelsesløse. Det er ikke tilfellet, men de ha en jobb å gjøre og en sak å følge opp i henhold til gitte protokoller og syn på situasjonen. Det som også kan være vanskelig som engasjert 3. part er at BV ofte ikke kan forholde seg til deg, og du vil de heller ikke få all i formasjon og vil ikke være en del av den fulle informasjonsflyten direkte, selv om du skulle få innsyn i skriftlig materiale og bli gjenfortalt ting. Samtidig er det fort gjort å bli motløs og føle seg overkjørt av systemet når man er følelsesmessig involvert i en side av en sak. Jeg vet ikke hvilken ordning dere har, og jeg sier ikke noe om virkeligheten i situasjonen din, og det er null poeng i å diskutere akkurat det videre fordi det kun vil være din følelsesmessige gjengivelse av saken som kommer fram, så bare en generell heads up om om du vil. Lenke til kommentar
Gjest 4675a...09a Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Bare for å presisere. Jeg jobber i en bedrift som jobber med ungdomsarbeid. Ungdommer jobber altså ikke i bedriften. Men mottar oppfølging fra oss. Anonymous poster hash: 4675a...09a Lenke til kommentar
Gjest 4675a...09a Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Serpentbane skrev (1 time siden): Umulig å svare på slike saker egentlig. Men, siden denne ungdomen jobber i samme bedrift som deg så er det vel også naturlig at de snakker med din sjef. At de synes at ditt personlige involvement ikke er passende kan det være mange grunner til, også gode. Det kommer ant på situasjonen. Å si at det ikke er heldig for saken til din sjef er neppe ulovlig. Jeg har vært involvert med BV selv på mange måter, både som fosterfar og som nær relasjon, og fordi jeg har jobbet tett med folk i BV på forskjellige plan, både mer eller mindre relatert til deres primæroppgaver. En ting som er veldig sikkert er at det er fort gjort å bli følelsesmessig involvert, samtidig som man projiserer dette engasjementet reversert på saksbehandler, altså ser på dem som følelsesløse. Det er ikke tilfellet, men de ha en jobb å gjøre og en sak å følge opp i henhold til gitte protokoller og syn på situasjonen. Det som også kan være vanskelig som engasjert 3. part er at BV ofte ikke kan forholde seg til deg, og du vil de heller ikke få all i formasjon og vil ikke være en del av den fulle informasjonsflyten direkte, selv om du skulle få innsyn i skriftlig materiale og bli gjenfortalt ting. Samtidig er det fort gjort å bli motløs og føle seg overkjørt av systemet når man er følelsesmessig involvert i en side av en sak. Jeg vet ikke hvilken ordning dere har, og jeg sier ikke noe om virkeligheten i situasjonen din, og det er null poeng i å diskutere akkurat det videre fordi det kun vil være din følelsesmessige gjengivelse av saken som kommer fram, så bare en generell heads up om om du vil. Takker for gode innspill. Ser at enkelte forutsetninger kan bli vanskelige å ta stilling til her, og jeg kan ikke akkurat spesifisere så veldig heller. Så la meg heller legge inn noen gitte forutsetninger for det juridiske spørsmålet 🙂 Jeg er en profesjonell part, utdannet sosionom, og jobber profesjonelt med barnevernsarbeid. Jeg har hjulpet en ungdom jeg har jobbet med i flere år i sak mot barneverntjenesten. Du kan si jeg har blitt personlig involvert, men passer likevel på å være en profesjonell part som er saklig i den bistand jeg har gitt. Har nok likevel tråkket på noen tær hos motparten. Men ved å være saklig kritisk til vedtak som har vært mangelfulle og dårlige. Dette kan jeg ikke «bevise» her. Men ta det som en forutsetning at telefonen til min leder var lite konstruktivt, kun ett direkte personangrep på meg, uten saklig argumentasjon, og en uttalt mening om at jeg ikke burde involvert meg i saken. Altså sagt nei til ungdommen når han spurte meg om hjelp. Dette av en leder med en viss maktposisjon inne hos barneverntjenesten. Posisjonen jeg har tatt, og den kritikk jeg har delt i denne saken har derimot fått støtte av statsforvalter. Ungdommen har fått medhold i 2 runder av statsforvalter. Det er etablert at barneverntjenesten har brutt loven. Jeg er ungdommens viktigste støttespiller i denne saken, og det er ikke gitt at den hadde endt på samme måte uten min bistand. Den telefonen min leder fikk om meg synes jeg var veldig spesiell, og uprofesjonelt. Og jeg er nysgjerrig på det lovmessige rundt dette. Når det er sagt har jeg ikke tanker om å forfølge dette videre. Men jeg lurer veldig på det lovmessige ved dette. det ene spørsmålet blir i forhold til meg personlig. Men det er også ett spørsmål om dette kan bære ett mulig lovbrudd mot ungdommen jeg bistår i denne saken. I forhold til hans rett på å klage. Og dette kan muligens argumenteres som en motarbeidelse av hans mulighet til nettopp å klage. Ved å gå til angrep på hans medhjelper. Ved at for eksempel jeg hadde gått på en psykisk smell på grunn av dette, og kanskje som resultat trukket meg fra saken. Anonymous poster hash: 4675a...09a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå