Redaksjonen. Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Vil avvikle CO2-kompensasjon så snart som mulig – EU med kompromissforslag Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Quote Men det er ventet at ordningen vil koste mellom 50 milliarder og 85 milliarder kroner i perioden 2021-2030 Så om vi sier 70 milliarder, vil dette altså koste norsk kraftkrevende industri 7 milliarder kroner i året i CO2 avgifter for å bruke utslippsfri vannkraft. Tror jeg skal selge aksjene mine i Hydro først som sist, for har ingen tiltro til at de ryggradsløse politikerene vi har makter å si nei til EU. Selv når vi sitter på årtusenets beste forhandlingskort. Endret 11. mars 2022 av likferd 4 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) Sant og si ble jeg forvirret av denne "forklaringen". Er det f.eks. snakk om co² fra selve produksjonen, eller fra den energien som muliggjør produksjonen, kraftnettet??? Co² avgift på vannkraft er jo miljøsabotasje, men er opphavsgarantiene solgt til andre energikilder som kull, så blir det vel kanskje co² avgift på vannkraft i stedet...(?) I så fall nekter jeg å ta av meg hatten for de klovnene som har kokt ihop dette, sikkert for pengene... Håper jeg tar feil. Endret 11. mars 2022 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Roger Dyrøy Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Med Paris-avtalen så er er vel dette bare årlige kostnader. . Ikke rart det første President Trump gjorde var å kutte hele avtalen. 2 Lenke til kommentar
elysium74 Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 Eus kompensasjonsordning for de svært uheldige effektene av et avgifts- og toll-regime, som også Eu har funnet på, der altså. Absurde utslag som dette kan forventes siden den absurde Paris avtalen fortsatt tas på det høyeste alvro. Jeg sier fortsatt, fordi det etter russlands invasjon i øst nå er en dramatisk endret energi/ressurs og sikkerhetssituasjon her i Europa, . Den nye situasjonen vil vedvare i overskuelig fremtid med dannelsen av et nytt jernteppe, langs NATOs yttergrense, eller i beste fall kanskje langs dniepr med et øst og vest-ukraina. Det kan vel neppe være tale om å lempe på sanksjoner mot russland om de skulle 'vinne' krigen. Det er fortsatt tidlige dager i den konflikten, men om kanskje bare 6 måneder vil det begynne å merkes og brussel vil tvinges til å skrote sine nåværende klimadrømmer. Tiden for å tenke rasjonelt er kanskje ikke forbi likevel. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, heter det jo. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. mars 2022 Del Skrevet 11. mars 2022 (endret) 5 hours ago, KjeRogJør said: Sant og si ble jeg forvirret av denne "forklaringen". Er det f.eks. snakk om co² fra selve produksjonen, eller fra den energien som muliggjør produksjonen, kraftnettet??? Co² avgift på vannkraft er jo miljøsabotasje, men er opphavsgarantiene solgt til andre energikilder som kull, så blir det vel kanskje co² avgift på vannkraft i stedet...(?) I så fall nekter jeg å ta av meg hatten for de klovnene som har kokt ihop dette, sikkert for pengene... Håper jeg tar feil. Det er ikke snakk om co2 avgift på produksjonen, men kompensajon for økte strømpriser på grunn av det europeiske co2-kvotesystemet. Disse co2-kvotene fører til økte strømpriser, som den norske staten direkte tjener enorme summer på. Noe av denne inntjeningen blir så betalt tilbake til kraftkrevende industri, jeg tror det er snakk om 75% av prisøkningen som blir tilbakebetalt. Alle andre får selvsagt ingen kompensasjon, så når man tenker over at man anslår at norsk kraftkrevende industri vil kompensereres 7 millarder i året, og dette er 75% av reelt tap, og at kraftkrevende industri står for godt under halvparten av norsk strømforbruk, og at staten tjener mye mer enn dette på økte strømpriser, så kan man tenke over hvor mye de tjener på å flå oss. Endret 11. mars 2022 av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå