Gå til innhold

Vi kan ikke få billig bensin pga Venezuelas skjebne

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Eller så er det andre vikarierende grunner til at vi skal "flåes ved pumpene". 

Kan de som bestemmer eller vet hva som er grunnen oppgi det her?

Jeg vil gjerne ha lavere drivstoffpris fordi jeg snart ikke har råd til å dra i butikken, besøke min mors grav eller levere blomsterurner som jeg produserer for å overleve. 

Jeg vet at vår styrtrike stat tar inn 1750 mrd i år ekstra på olje og gass. Kan jeg ikke få litt av det?

Hvorfor er politikerne så gjerrige og kyniske? Det er jo ikke deres penger. Ser nesten ut som de tar det personlig og at de kappes om å være mest mulig gjerrige og moralistiske. Gråter de når vi har det godt i Norge? Koser de seg når vi blir bytte for inkasso og namsmann? Tror de vi liker å bo på hospits? Eller vil de bare lære oss hvordan de fattige av de fattigste har det i de fattigste områdene i verden?  De syns ikke vi har dårlig nok samvittighet for alt det fæle som foregår i verden. Vi sover for bra. Har for god psykisk helse og for mye å spise. Vi har for mye penger å spare til pensjon. Vi gjør ikke nok for å redde verden. Vi er for glade i rusmidler, fett, salt og sukker. Vi er for glade i ferie og fritid og burde jobbe hardere for mindre penger.

Fidel Castro sa:  Trabajo si! Samba no!

Mahatma Ghandi eide bare tre ting, og sa at hvis vi eier mere, så eier tingene oss. Han spiste lite i solidaritet med de som ikke hadde noe. Og trolig skulle han få sin lønn i himmelen. Han ble sikkert jævlig skuffa da han oppdaget at han ikke fikk noe etter døden , det ble bare mørkt.

Muslimene faster for å lære hvordan de fattige har det. Men jeg tror ikke de fattige spiser kun om natten, slik muslimene gjør da. Jeg tror heller ikke de fattige bare puler og røyker og drikker te om natten heller slik muslimene gjør i fasten.

Jeg tror ikke det er bedre å ansette flere i det offentlige heller, når det allerede er 40% av de yrkesaktive som jobber der.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer: er det å gi 20.000 til hver enkelt person i hele landet en god idé slik Trump startet med og Biden fortsatte med?
En slik løsning fører åpenbart til inflasjon, men når alle får lik sum i cash så er det jo åpenbart de rikeste som taper mest på verditapet.
Jeg har ikke brukt mange minutter til å tenke på denne løsningen....

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dudeliduu skrev (49 minutter siden):

er det å gi 20.000 til hver enkelt person i hele landet en god idé

Det fører til inflasjon en kort stund. Tilsvarende så lenge som vanlige folk har de penga før de har brukt dem opp.

Momsen er den største delen av statens inntekter på vanlige folks forbruk. Ta bort all momsen på vanlige butikkvarer så lenge krisene varer, og ta bort andre skatter og avgifter på tjenester vi trenger. Inkludert alkohol - det er mange som trenger alkohol, selv om de onde moralistene ikke unner dem det. Vi er slemme mot de svake. Høye skatter og moms på alkohol gjør bare alkoholikerne fattigere - og det er folk i dette landet som vil være slemme mot dem som ikke har det bra. De elsker å plage andre, bl a feite folk, syke narkomane, gamle folk som snart skal dø og alkoholikere.

Bl a er det en skam at staten skal ha moms på medisiner og sykepleieartikler, mat, møbler og sko/klær.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis politikerne mente alvor når de sier at de vil fordele godene, så ville de først satt minstefradraget til 250 000 og gitt alle en garantert borgerlønn på 250 000. De som trenger mere av en eller annen grunn kan få det automatisk eller søke. Og så 25% flat skatt på alt overskytende og alle inntekter inkl arv, gevinster og gaver.  Barnetrygd bør reflektere hva det koster å ha barn. Uføre bør få alt de trenger uten å søke - straks og uten opphold. I dag venter uføre i Oslo 6 mnd på å få en spesialseng, og 15 mnd på å få en spesialbil. Daglig og rutinemessig må fattige og uføre krangle og ydmyke seg på kontorer og bli hundset av NAV for å få noe de burde ha selvsagt rett til straks og uten "søknad". Byråkratiet virker MOT oss, ikke MED oss. 

En nyblind satt i 4 mnd uten trygd fordi NAV rotet bort søknaden og attesten fra legen. Da han måtte få nye papirer for tredje gang, da truet han med å ta livet av seg. Det hjalp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gjest Baardsen skrev (9 minutter siden):

Ca. 1850 kroner for full tank på min dieselbil med tank på 70 liter, takk gud at jeg ikke er avhengig av bilen min.

Det hjelper med plug in som jeg har. Den kjører 50 km på strøm på flatmark om sommeren. Men bruker jeg varmeapparatet om kalde vinteren, så går det bensin som bare fy. Lading av batteriet er liten vits. Underlig nok går det like mye bensin både med og uten strøm på batteriet når det er kaldt om vinteren. Heldigvis har det vært mildt i vinter.

Lenke til kommentar
Dart skrev (11 minutter siden):

Hvis politikerne mente alvor når de sier at de vil fordele godene, så ville de først satt minstefradraget til 250 000 og gitt alle en garantert borgerlønn på 250 000. De som trenger mere av en eller annen grunn kan få det automatisk eller søke. Og så 25% flat skatt på alt overskytende og alle inntekter inkl arv, gevinster og gaver.  Barnetrygd bør reflektere hva det koster å ha barn. Uføre bør få alt de trenger uten å søke - straks og uten opphold. I dag venter uføre i Oslo 6 mnd på å få en spesialseng, og 15 mnd på å få en spesialbil. Daglig og rutinemessig må fattige og uføre krangle og ydmyke seg på kontorer og bli hundset av NAV for å få noe de burde ha selvsagt rett til straks og uten "søknad". Byråkratiet virker MOT oss, ikke MED oss. 

En nyblind satt i 4 mnd uten trygd fordi NAV rotet bort søknaden og attesten fra legen. Da han måtte få nye papirer for tredje gang, da truet han med å ta livet av seg. Det hjalp.

Finland har testet borgerlønn. Funket ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dudeliduu skrev (2 timer siden):

I et afrikansk land fungerer det samme forsøket ganske bra. 

Lenke til kommentar

Kanskje det nå hadde lønt seg med en bil som er billig i drift men har litt bakdeler når det kommer til langkjøring.
Leser jo til stadighet om dieselfolket som gladelig betaler for å kunne kjøre 1500km uten å stoppe.
Regner med holdningen hos de fortsatt er den samme eller finner vi nettop dem forrerst på barrikadene nå som drivstoffprisene har økt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (8 minutter siden):

Det eneste som er billigere nå er elbil

Er jo umulig å få tak i bensin/diesel under 20 kr liter nå

Var det jeg mente uten å skrive direkte da.
12000km kjørt med 2 tonn elvarebil i løpet av 2021 kostet 4500 kroner i strøm mens 2 tonn gammel amerikaner kosta 1000 kroner for å kjøre Trondheim-Oslo i 2012 om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mafsa skrev (12 timer siden):

Hvilket afrikansk land, og hvilke kilder har du?

De får en liten sum til hver familie husker jeg og det går bedre enn mange trodde. Pengene blir brukt ganske fornuftig, og ikke spilt eller drukket opp etter som jeg husker. 

Kilde: trolig en kombinasjon av internett og min hukommelse. Kollegaen her husker også å ha lest om flere slike små prosjekter. Hvis du er veldig interessert i sånt, så finner du nok kilder. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dudeliduu skrev (16 timer siden):

Det sies at beløpet var for lite og forsøket for kort i tid. Borgerlønn må kombineres med et minstefradrag i skatt på et tilstrekkelig beløp, f eks litt over EU sin fattigdomsgrense, slik at også de som jobber og tjener mere enn minstefradraget i skatt ser at det funker. Det tar nok et år eller mere. De som tjener ca samme som fattigdomsgrensen i Norge må likevel betale 30-40 000 i skatt til staten. Det er en skam å kreve så mye skatt av de som tjener så lite, og likevel må de betale moms og andre skatter på alt de kjøper, f eks 50-60% av strømmen har jo vært skatter og avgifter, så hvis de leiebor et sted til 70 000 i året med dårlig isolasjon og har 20 000 i strøm i året, så er 10 000 av det skatter og avgifter. En billig eldre bil med forsikring, olje og drivstoff koster minst 20 000 kr/år å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...