Gå til innhold

Plansliping av P4

Gef

Anbefalte innlegg

Vel, sitter nå på lan hos C0bra. Bare vi to er her pga jeg skal prøve min 2.6C på hans vannkjøling, bare for å se hvor langt den kommer. Har også nettopp fått meg ny AS5 (12gram) som jeg skulle prøve ut. Men først tenkte jeg at jeg skulle planslipe CPU'en min. Jeg mener ikke bare å pusse litt, men å pusse helt til all kobber kommer frem på IHS. Jeg brukte 1200 papir, og brukte ikke vann, bare "tørr" pussing, la pussepapiret oppå ei glassplate slik at IHS skulle bli så rett som mulig. Brukte godt rundt 3timer og 30min på å slipe den. Endel av papiret var slitt, så hvis jeg hadde hatt nytt 1200 papir ville det nok gått raskere.

Her er resultatene:

Det første bilde viser ca 30min inn i pussingen, da man kan skimte litt av kobberen.

cpu1.jpg

Bilde nr2 viser det ferdige resultatet, se hvor blank den er! :dribble:

cpu2.jpg

Bilde nr3

CPU3.jpg

Bilde nr4

CPUc.jpg

Som dere ser så er den skinnende blank! Pent spørr du meg :)

Hadde slipt CPU litt fra før, men det var ikke så mye at det er verdt å nevne.

Om jeg tjente ett par grader vet jeg ikke enda, da goopen ikke har satt seg skikkelig. Skal nå hive CPU over på vannkjøling for å teste.

Hvis det er flere her som har gjort det eller tenker på å gjør det, så post gjerne bilder og resultater her :)

Takk til C0bra for lån av pussepapir! :thumbs:

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje fordi det er en sjanse for at IHS'en er festet til selve kjernen som noen nye modeller er. Husker ikke hvilke dog, men søk på Ocshoot så finner du det fort ut.

Uansett, synd at vi ikke har gjennomsiktige kjølere, for den var rett og slett sykt nice.

Good job.. (Dog jeg tror ikke jeg hadde brukt 3 1/2 time av livet mitt på det.. eller.. :roll: )

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
Sykt pent resultat  :thumbs:  Skal planslipe min snart. Håper det blir like fint

:D

Bruker du 1200 papir i slutten av "pusseprosessen" så går det fint. For å få den blank må du bruke de slitte partiene av pussepapiret, ikke press på, bare før den glatt over papiret ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Kanskje fordi det er en sjanse for at IHS'en er festet til selve kjernen som noen nye modeller er. Husker ikke hvilke dog, men søk på Ocshoot så finner du det fort ut.

Det er de faila EE CPU'ene til Intel. Altså de CPU'ene med M0 stepping. De som har fjerna IHS fra en slik har fått den ødelagt. Men en vanlig D1 stepping skal det gå fint på, selvfølgelig skal jeg ikke anbefale dere å gjøre det da siden jeg ikke har gjort det selv :p

Men å planslipe er ikke noe særlig risiko å ta, så det er ingen grunn til å være redd for å øddelegge noe bare man ikke pusser for langt ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Merket du noe forskjell?

Før/etter plansliping, og da mener jeg temperatur og "klokkbarhet"?

Jeg har noen meter med 1200 papir i naborommet og en uslipt PIV 2.8 stående og suse her:)

Er andre folk som har merka opptil 7c forskjell..

ja, det er jeg klar over.

Andre folk kan være så mangt.

Hva oppnådde du?

Lenke til kommentar
Merket du noe forskjell?

Før/etter plansliping, og da mener jeg temperatur og "klokkbarhet"?

Jeg har noen meter med 1200 papir i naborommet og en uslipt PIV 2.8 stående og suse her:)

Er andre folk som har merka opptil 7c forskjell..

ja, det er jeg klar over.

Andre folk kan være så mangt.

Hva oppnådde du?

Nå har ikke goopen satt seg skikkelig, men jeg merka ca 2,5C load :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...