Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjørte oppvaskmaskin utan lokk på saltbeholder

Anbefalte innlegg

Som tittelen seie, eg har vore dum... Skulle fylle på salt før oppvask, men gløymde å sette på lokket.  

Kontakta kundeservice som meinte det skulle gå greit å berre sette på lokket og kjøre gjennom nokre gongar utan innhald. 

MEN! Eg er redd det kan ha kome noko rusk/matrestar ned i saltbeholderen, slik at det ikkje kjem salt gjennom uttaket. Vurderer å tømme saltbeholderen, men korleis? Suge ut med pumpe? 

(Salt er nødvendig her eg er, då vatnet er veldig "hardt" og glasa blir sjåande stygge ut)

På førehand, takk for svar 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BjørnarG skrev (1 time siden):

snip

Overhode ingen ekspert, men jeg ville kjørt en maskin eller to tomme på det varmeste med vaskepulver, da vaskepulver skal løse opp eventuelle matrester også sjekket etterpå :)

EDIT: Og nei, du har ikke vært dum. Søskenbarnet til modern skulle feste det nederste trinnet i trappa på hytta fordi det kunne skli. Så han gikk for å hente verktøy og kom tilbake - sklei på trappetrinnet og knakk armen. Så ikke vær så streng med deg selv ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Overhode ingen ekspert, men jeg ville kjørt en maskin eller to tomme på det varmeste med vaskepulver, da vaskepulver skal løse opp eventuelle matrester også sjekket etterpå :)

Beklager, eg burde ha presisert litt meir. Eg har kjørt gjennom nokre gongar, både utan oppvask og med (Det er nokre dagar sidan dette skjedde). Men vanskelig å sjå om det er restar i saltbeholderen. Synes berre nokre av glasa var litt uvanleg misfarga.

Men takk for svar 🙂

Lenke til kommentar

Salt løser seg i vann, det er ingen problemer... Saltet er borte for lengst.. Oppvaskmaskin 2 ganger og alt er borte ganske sikkert....

Det er elementær Kjemi...

Edit rettelse det finnes noen spesielle saltstoffer på jorden eller i kjemi som IKKE er vannløselige, men dette er ikke vanlig og aldri om de hadde brukt noe slikt skummelt i en oppvaskmaskin, det hadde vært giftig og farlig.

Så jeg er 100% sikker på at saltet du bruker i maskinen din er VANNLØSELIG.... Noe annet hadde vært kriminelt, iallefall i min bok, og Norge og EU er trygt, med sikre produkter stort sett, for det er kontroller etc.

Hva løser salt utover vann? - Vitenskap - 2022 (lamscience.com)

OG en liten dobbelsjekk, Natriomklorid bare en grovere variant enn bordsalt altså.. 

Så faktum, vannløselig, samme stoff som bordsalt, bare en grovere mer krystallisert variant elns.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Salt løser seg i vann, det er ingen problemer... Saltet er borte for lengst.. Oppvaskmaskin 2 ganger og alt er borte ganske sikkert....

Det skjønar eg, men det er ikkje saltet eg tenkar på. Eg antar at det er eit uttak/inntak der saltvatnet renn inn til oppvaskmaskina. Om det for eksempel er eit filter der, kan kanskje det bli tetta av matrestar?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Edit rettelse det finnes noen spesielle saltstoffer på jorden eller i kjemi som IKKE er vannløselige, men dette er ikke vanlig og aldri om de hadde brukt noe slikt skummelt i en oppvaskmaskin, det hadde vært giftig og farlig.

Så jeg er 100% sikker på at saltet du bruker i maskinen din er VANNLØSELIG.... Noe annet hadde vært kriminelt, iallefall i min bok, og Norge og EU er trygt, med sikre produkter stort sett, for det er kontroller etc.

Hva løser salt utover vann? - Vitenskap - 2022 (lamscience.com)

Neste gong syns eg du bør lese heile innlegget mitt før du kjem med slike nedlatande kommentarar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
BjørnarG skrev (8 minutter siden):

Neste gong syns eg du bør lese heile innlegget mitt før du kjem med slike nedlatande kommentarar. 

Jeg mente alvorlig talt ikke å være nedlatende. Om du allikevel synes det så ber jeg oppriktig om beklagelse.

Jeg forsøkte bare å hjelpe? Det er et uttak på bunnen eller bak'(inni maskinen), får du ikke ut dette? Filter eller et bur eller noe?

Mener absolutt ikke å være frekk eller noe, bare forsøkte å hjelpe.. Saltet løser seg, og da vil også matrester løse seg. Ikke igjen for å være frekk eller noe, men råder til å skylle alle tallerkener og kopper med kaldt vann og børste før du tar det i maskinen, bestikk også.

En maskin bør være rimelig dyr før du kan døtte møkkete asjetter rett i maskinen, og jeg synes det er ubehagelig.

Kona setter det rett inn også, så du er ikke alene om det...  ;) Men jeg synes det er ekkelt, spesielt det som ikke blir helt rent...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Siden du har kjørt maskinen noen ganger så tror jeg ville bare fyllt på salt igjen og kjørt som normal og heller sett an hvordan oppvasken ble. Tror ikke det er noe filter eller noe nedi beholderen som kan tette seg med matrester etc, så vil tro du er ok her, men ikke sikker. Som sagt, se an oppvasken din etter noen forsøk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

Siden du har kjørt maskinen noen ganger så tror jeg ville bare fyllt på salt igjen og kjørt som normal og heller sett an hvordan oppvasken ble. Tror ikke det er noe filter eller noe nedi beholderen som kan tette seg med matrester etc, så vil tro du er ok her, men ikke sikker. Som sagt, se an oppvasken din etter noen forsøk :)

Det er filter i bunnen av vår maskin, men det er meget enkelt å ta ut og tømme, rense... Resten havner i avløpet og har ikke noe å si så sant det ikke er tett.. som alle andre typ rør.

Poenget med filter rist whatever er vel at sluket ikke skal bli tett av eventuelle matrester, men det er over min paygrade da jeg ikke er rørlegger..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Det er filter i bunnen av vår maskin, men det er meget enkelt å ta ut og tømme, rense... Resten havner i avløpet og har ikke noe å si så sant det ikke er tett.. som alle andre typ rør.

Hmm, kanskje det er det. Nå må jeg gå å sjekk selv her 😛 
EDIT: Den saltbeholderen min var full av vann, så gadd ikke se noe mer på det. Ville som sagt bare kjørt på videre, OP :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Uten at jeg er ekspert igjen, så merker du når det blir tett, rett og slett fordi maskinen fusker og ikke blir tømt..

Men igjen jeg er ikke ekspert, bare har brukt forskjellige maskiner der jeg har bodd. Jeg ser nå at svaret mitt, kanskje kunne tolkes som eplekjekt.. Elementær Kjemi etc, men det var ikke spisst ment.

Det er bare sånn jeg skriver, snakker whatever.. Men igjen sorry til trådstarter om det ble tolket feil.

Lenke til kommentar

Her var det mykje å svare på. Det var kommentaren du sikter til eg meinte, men eg godtar beklagelsen Gouldfan :) 

Det verkar som om vi pratar litt om kvarandre, men det er likevel eit par ting eg tar med meg:

Bshagen: "Tror ikke det er noe filter eller noe nedi beholderen som kan tette seg med matrester etc"
Om du har riktig Bshagen, så er dette akkuratt det svaret eg leiter etter. 

Gouldfan: "Saltet løser seg, og da vil også matrester løse seg." Det var det eg også tenkte, men litt usikker på om det gjeld alle typar restar/kor lenge det tar før eventuelle proppar løsar seg opp, etc. 

Eg kjører på vidare. Får heller ta fram heile maskina og tømme dei slangane og beholderen om det skulle bli for gale. 
Altså, alt dette handlar jo i bunn og grunn om at eg er redd for at glasa skal bli kalkfarga 😅 Det var LITT merkeleg å gå inn på diskusjon.no og skrive denne kommentaren då nokre av dei mest populære trådane var "Krig i Ukraina".😅

Tusen takk for at dykk tok dykk tid til å svare :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å rense filteret bør gjøres nå og da, gjør det sikkert 4 ganger i året.

En gang ble det tett, i gamle leiligheten, og da fusket maskinen.

De fleste har en sikkerhetslås tror jeg, slik at ikke du får oversvømmelse. Dvs kan nekte å fylle vann, fordi den har tett avløp/filter.

I den vi hadde på gamle leiligheten var den inni maskinen bakerst/innerst...

I vår nye leilighet så har maskinen en kurv med filter inni i maskinen i bunnen, dette kan skrus opp med en veldig synlig hvit stor Plastskrue, heves og skylles i vasken.

Løkbiter, salatrester og sopp/champinjong er slike ting som lett setter seg fast...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...