Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wifi Extender, mesh eller kablet nettvker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (3 minutter siden):

To tiltak som jeg ser

Bytt ut jensen router med en asus router f.eks.

Cat5 kabling gir ikke gigabit hastighet, da må du opp på Cat5e eller Cat6

Har Cat 5E på alle kabelene og veggkontakter. Har en gml D-lnk ruter jeg tenker å prøve med også. 
Hva blir riktig oppsett? Hjemmesentral->Brodmus->D-Link ruter koblet til WAN?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Cat5 gir som regel gigabit. Men har man cat5-kabler er de trolig så gamle at de uansett bør byttes.

Men har du sett på bildene? Jeg får 200 opp og ned i veggkontaktene ergo ingen tap der. Jeg tror jeg har overtatt et gmlt abbonoment via boretslag. Så har 200/200 fra Altibox. Beklager om jeg missforstår nå.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 minutter siden):

5GHz Wifi har store problemer med vegger og gulv. 2,4GHz er bedre men blir fort reduskjon av allerede ganske lav hastighet. Jeg er veldig skeptisk til Jensen-routeren.

Takk for info, det var jeg ikke klar over. Jensen ruyter ble bare brukt som test. Jeg skal teste med en D-Link også men ønkser å være sikker på at dersom jeg investerer i en ny ruter, switch, mesh at det vil fungere. Ønsker å ha kablet tilkobling på jobb pc men går det ikke så får jeg nøye meg med wifi. 

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (2 minutter siden):

En gammel D-link router vil nok også slite med dagens hastigheter. Mulig den går varm og hastigheten vil synke og eller droppe pakker.

Spander på deg en ny https://www.komplett.no/product/1146678/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax56u-router eller lignende.

D-link og Jensen er noe jeg aldri har hatt noen tillit til.

Notert. skal se på Asus når jeg går i butikken.
Hvordan oppsett anbefaler du?

Hjemmesentral->Ruter(bruker jeg wan eller lan?)->wifi
Veggkontakt(hjemmesentral Lan 3->Ruter(bruker jeg wan eller lan?)-Wifi.

Jeg har tibber i sikringsskap og ønsker derfor at wifi signaler fra hjemmesentralen kringkastes og at eventuelt asus sender ut egen ssid i tilegg. Håper det ga mening?

Lenke til kommentar
19 minutes ago, sedsberg said:

5GHz Wifi har store problemer med vegger og gulv. 2,4GHz er bedre men blir fort reduskjon av allerede ganske lav hastighet. Jeg er veldig skeptisk til Jensen-routeren.

Tror ikke man skal "krisemaksimere" betydningen av vanlige lettvegger o.l. innendørs for 5GHz. Her har jeg vel i praksis 3 lettvegger mellom hjemmekontor og ruter, og ser likevel 200-250 Mbps mot Telenor-ruteren på 5GHz. 

Men jeg er enig i at man kan være skeptisk til en del av Jensen sine produkter. Så vidt jeg har forstått også, er det en del av disse som på 5GHz ikke støtter DFS-kanaler. Dvs. de vil aldri bruke de kanalene som gir høyest sendestyrke. Laveste delen av 5GHz-båndet har bare femtedelen av sendestyrken.

En god del av Jensen-produktene har jo ellers nettverksporter som er 100 Mbps maks. Tar man begrensninger her og videre kombinerer med dårlige wifi-egenskaper, så "baller det på seg". Det var veldig lave tall på WiFi mot Jensen-ruteren. Hvis 13 Mbps er på 2,4GHz i f.eks. en boligblokk med flere nabonettverk, så tenker jeg at ytelsen er "ikke uvanlig for 2,4GHz". Hvis Jensen-ruterne har 100 Mbps WAN-port, vil den jo ei heller på 5GHz kunne levere noe mer enn i underkant av 100 Mbps. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Zafar Iqbal skrev (38 minutter siden):

Notert. skal se på Asus når jeg går i butikken.
Hvordan oppsett anbefaler du?

Hjemmesentral->Ruter(bruker jeg wan eller lan?)->wifi
Veggkontakt(hjemmesentral Lan 3->Ruter(bruker jeg wan eller lan?)-Wifi.

Jeg har tibber i sikringsskap og ønsker derfor at wifi signaler fra hjemmesentralen kringkastes og at eventuelt asus sender ut egen ssid i tilegg. Håper det ga mening?

Regner med at du har hjemmesentral i bridge mode. Så da blir det LAN -> WAN -> LAN

Wifi på Asus router er nok mye bedre enn hos Jensen Routeren og Altibox hjemmesentral.

Skal du ha noe bedre må du over på et mesh system, TPlink eller lignende. Ikke kjøp jensen utstyr eller billigere utstyr.

Heller ikke nødvendig å kjøpe det dyreste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (18 minutter siden):

Regner med at du har hjemmesentral i bridge mode. Så da blir det LAN -> WAN -> LAN

Wifi på Asus router er nok mye bedre enn hos Jensen Routeren og Altibox hjemmesentral.

Skal du ha noe bedre må du over på et mesh system, TPlink eller lignende. Ikke kjøp jensen utstyr eller billigere utstyr.

Heller ikke nødvendig å kjøpe det dyreste.

Takk igjen.

Selv om Wifi på Asus er bedre ønsker jeg å beholde wifi fra sentral kun for det formålet at Puls måleren til tibber står i strømskapet sammen med sentral. Er det ikke mulig og kjøre paralelt? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zafar Iqbal said:

Takk igjen.

Selv om Wifi på Asus er bedre ønsker jeg å beholde wifi fra sentral kun for det formålet at Puls måleren til tibber står i strømskapet sammen med sentral. Er det ikke mulig og kjøre paralelt? 

Kan jo også være at Asus-en gir dekning til Pulse selv om Asus-ruteren plasseres et helt annet sted...

JEg har Pulse på utsiden av skapet, men da kabelen inn gjennom et hull. Husk at sikringsskapet helst skal være ganske tett, slik at det ikke er god oksygentilgang inne i det....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
7 hours ago, NULL said:

Tror ikke man skal "krisemaksimere" betydningen av vanlige lettvegger o.l. innendørs for 5GHz.

Enig. Jeg har 3 lettvegger mellom router og hjemmekontor, og med SmartConnect aktivert er laptopen på 5 GHz, med samme ytelse som jeg får i stuen (der routeren står).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...