Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Installasjon av NGT abonnement

Anbefalte innlegg

Hei. Mottok i dag pakke fra NGT med router, splitter og div. ledninger. Hadde på forhånd bestillt denne switchen siden jeg skal dele internettet på 2 pc'er. Hadde ikke behov for montør og begynte å sette opp de forskjellige delene i dag. Siden jeg skulle ha en switch måtte jeg bruke kabelen beregnet på å gå fra routeren til pc'en mellom routeren og switchen og trengte derfor mer ledning (måtte uansett ha kjøpt til pc nr.2). Dro til clas olson og forklarte for en av de ansatte som vistnok var flink innenfor området hva jeg trengte, noe jeg mente var krysset etheret kabel. Han hadde selv hatt ngt med hub og var bombesikker på at jeg ikke skulle ha krysset, så jeg gikk for det etter en lang overtalelse. Nå har jeg koblet opp hjemme, men estimert leveransedato for selve internettet er på tirsdag, så kan vel ikke sjekke før det. Lurer uansett på om jeg har kjøpt riktig, eller om "eksperten" i butikken har gjort en feil. Står også at ledningen fra routeren til switchen skal inn i "uplink-porten". jeg har 5-helt like porter merket fra 1-5, hvilken er uplink-porten? Har nå ledningen fra routeren plassert i port 1 og de ukryssede kablene fra clas olson som skal til henholdsvis pc1 og pc2 i port 2 & 3. Er dette riktig, hvis ikke, hva er riktig?

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg så fra 3com sidene som det er linket til fra komplett så har denne autosensing så du kan bruke kryssete og ukryssete kabler som du finner for godt, hvis den er feilkrysset så snur switchen automatisk det slik at alt blir korrekt.

Grunnen til at det finnes uplink på noen huber/switcher er at denne "krysser kabelen for deg".

Lenke til kommentar
Nå har jeg koblet opp hjemme, men estimert leveransedato for selve internettet er på tirsdag, så kan vel ikke sjekke før det.

Det ser du jo på om lampa lyser når du plugger i kabelen, dessuten har denne Auto MDI-X og da spiller ikke slike bagateller som krysset og ukrysset noen rolle.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, nå ble jeg lettet! ENDA en tur ut til sandvika storsenter hadde tatt knekken på meg... :laugh: Er det riktig at de ikke "setter på" internett før den datoen de har oppgitt? Jeg får det nemlig ikke til nå, men det kan jo ha noe å gjøre med det jeg ikke forstår med switchen (uplink-porten osv.)..

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, nå ble jeg lettet! ENDA en tur ut til sandvika storsenter hadde tatt knekken på meg... :laugh: Er det riktig at de ikke "setter på" internett før den datoen de har oppgitt? Jeg får det nemlig ikke til nå, men det kan jo ha noe å gjøre med det jeg ikke forstår med switchen (uplink-porten osv.)..

Mvh,

Haakon

Du kommer ikke på nett før datoen nei :)

Du vil vel oxo se det på routeren fra ngt når lampen lyser.

Lenke til kommentar

Forøvrig, så har selgeren rett. Du skal ha tvinnet og ukrysset kabel. Dersom du skal koble to pc'er til direkte mot hverandre, uten å ha switch/router/hub imellom, så må du bruke krysset kabel.

Mac, derimot, har slik fancy funksjonalitet som gjør at der kan man bruke både krysset og ukrysset om det er en mac i den ene enden av kabelen. (Som det da ser ut som om din switch også har)

Lenke til kommentar
Er det riktig at de ikke "setter på" internett før den datoen de har oppgitt? Jeg får det nemlig ikke til nå, men det kan jo ha noe å gjøre med det jeg ikke forstår med switchen (uplink-porten osv.)..

Du må kobles på i sentralen og gis tilgang, dette skjer skjelden før dato.

Den switchen trenger ikke og forstås utover at du kobler til strøm og plugger inn en TP-kabel beregnet for nettverk, den har ingen uplink i og med den ikke trenger det, eller du kan si at alle portene er uplink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...